Het is mij opgevallen dat de 1.4i motor van mijn ZX opeens stiller is bij stationair lopen, normaal hoor ik een tikkend geluid rechtvoor onder de motor komen. Lange tijd dacht ik dat het de kleppen waren, maar de Citroen specialist heeft mij verteld (nadat hij de kleppen had gesteld/gecontroleerd) dat het absoluut niet de kleppen zijn maar de injector die in het monopoint injectiehuis zit.
Ik heb toen goed zitten luisteren en het getik kwam inderdaad uit het injectiehuis, ok dus de injector niets aan de hand dus.
Na een tijdje Shell V-power te hebben getankt, wat geen invloed had op het tikken van de injector ben ik weer de goedkope benzine van de Witte pompen gaan tanken, ook dit maakt geen verschil uit.
Sinds afgelopen donderdag hoor ik het getik niet meer en loopt de motor stationair stiller, heb even onder de motorkap geluisterd, ik hoor de injector nu wel, maar het klinkt nu doffer en geen getik meer.
Het enige wat nu echt “anders” is de benzine, ik heb de dag ervoor mijn ZX in Belgie volgegooid. Kan het zijn dat de benzine in Belgie meer zwavel bevat wat de injector beter smeert of is de injector aan het overlijden :
De benzine verschilt per pomp!
Hangt van de schoonheid van de pomp af. Misschien heb je al wat versletere injectors ofzo, die iets nauwer kijken met de benzine. Probeer eens bij een drukke pomp te tanken die misschien iets duurder is. Dan weet je het snel genoeg, aangezien die eigenlijk altijd een schone tank hebben. De Tango enzo over het algemeen niet.
WYD schreef:De benzine verschilt per pomp!
Hangt van de schoonheid van de pomp af. Misschien heb je al wat versletere injectors ofzo, die iets nauwer kijken met de benzine. Probeer eens bij een drukke pomp te tanken die misschien iets duurder is. Dan weet je het snel genoeg, aangezien die eigenlijk altijd een schone tank hebben. De Tango enzo over het algemeen niet.
Klopt ! Mijn BX loopt minder lekker als ik bijv. bij de Shell heb getankt, daarom voor mij lekker Texaco, BP of Total
gti_styling84 schreef:WYD schreef:De benzine verschilt per pomp!
Hangt van de schoonheid van de pomp af. Misschien heb je al wat versletere injectors ofzo, die iets nauwer kijken met de benzine. Probeer eens bij een drukke pomp te tanken die misschien iets duurder is. Dan weet je het snel genoeg, aangezien die eigenlijk altijd een schone tank hebben. De Tango enzo over het algemeen niet.Klopt ! Mijn BX loopt minder lekker als ik bijv. bij de Shell heb getankt, daarom voor mij lekker Texaco, BP of Total
Zou het dan toch de zwavel zijn in de benzine wat de injectors smeert?, voor zover ik het weet doet Belgie (nog) niet aan “schone” bezine :
Ben benieuwd of het tikken binnenkort weer terug keert als ik de tank vandaag of morgen weer volgooi met Nederlandse Benzine.
Hoorde een tijdje terug (ook op dit forum) dat door die zwavelarme/vrije benzine de injectoren vast gaan zitten. Een probleem dat zich bij alle benzine auto’s ongeacht leeftijd, merk en staat van het onderhoud voor doet
Dat hangt van de staat van de injectors af.
Een wat oudere auto kan nog hele goede injectors hebben. Heeft een jonge auto altijd vieze benzine getankt, dan zullen de injectors waarschijnlijk al wat slechter werken.
misschien een btje injectiereiniger in je tank donderen?
bij de bx hielp dat aanzienlijk, liep gelijk een stuk beter (op benzine dan he )
bij de zx merkte ik er geen zak van dus neem aan dat de injectoren op de zx nog goed waren
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:misschien een btje injectiereiniger in je tank donderen?
bij de bx hielp dat aanzienlijk, liep gelijk een stuk beter (op benzine dan he )
bij de zx merkte ik er geen zak van dus neem aan dat de injectoren op de zx nog goed waren
Volgens mij is het wel tijd dat de ZX weer eens een flesje injectiereiniger krijgt, maar hij rijd verder gewoon goed, geen schokken of inhouden.
Zal nog eens goed luisteren binnenkort als ik de auto weer voltank voor de tweede keer met NL Benzine.