M’n dochter heeft bij de C-dealer pas een Saxo 1.1 uit 1999 gekocht, 53.000 km op de teller. Motortje klinkt goed, remmen doen het, schakelen OK, kortom op het eerste gezicht niks op aan te merken. Alleen rolt-ie niet lekker. Het hobbelt, stuitert, alsof er een vierkant wiel onder zit. Ongeacht met welke snelheid wordt gereden. Ook met ingetrapt koppelingpedaal. Nou heeft het autootje heel lang stilgestaan, kan dat er iets mee te maken hebben ? De garage heeft er één nieuwe band om gelegd (oude had droogtescheuren) en is bezig geweest rondom wielen te wisselen, inclusief reservewiel. Het is niet echt over. Volgende week gaan ze er nóg een nieuwe band tegenaan gooien (toe maar) en weer proefritjes maken. Ze zoeken het dus echt in de banden. Maar ....: zou het niet iets geheel anders kunnen zijn ? Is een dergelijk rijgedrag bekend bij Saxologen ? Iemand ?
Dat is een mooi, en lekker lang antwoord
Klopt wel, de banden zijn niet meer rond.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Kan het ook geen wiellager zij die slecht is ?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gezien de lange stilstand van dit autootje lijkt me een band met één platte kant zeer aannemelijk. Banden vervangen is dan de enige échte oplossing.
Een wiellager geeft toch andere symptonen: o.a. brommen, met name in een bocht waarbij het wiellager belast word, janken bij hogere snelheden of zwaar lopende wielen. ( Bij het laatste lijkt het alsof er een rem blijft hangen.)
Ga eerst maar eens met de banden aan de gang. 99% zeker zal dat de oplossing zijn!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX-Cruiser schreef:Een rotte aandrijfas kan je auto ook aardig doen schudden, mocht het toch de band niet zijn.
Na 53.000 km én een lange periode van stilstand lijkt me dat niet echt voor de hand liggen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:ZX-Cruiser schreef:Een rotte aandrijfas kan je auto ook aardig doen schudden, mocht het toch de band niet zijn.
Na 53.000 km én een lange periode van stilstand lijkt me dat niet echt voor de hand liggen
Kun je niks van zeggen. Een ashoes die lek is gegaan voor de stilstand kan de pret aardig bederven.
Als er maar niemand op het idee gekomen is het reservewiel onder de auto te zetten. Als er één band vaak te vierkant is om mee te rijden dan is het die wel…
Ich bin ein Breaker
bedankt allen, voor de aangedragen reacties - aanstaande dinsdag gaan we naar de garage en mogen de specialisten zich er de hele dag op uitleven - eens zien wat die garantie voorstelt !
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
karel schreef:Als er maar niemand op het idee gekomen is het reservewiel onder de auto te zetten. Als er één band vaak te vierkant is om mee te rijden dan is het die wel…
Dat moet je me eens uitleggen: Een band wordt vierkant ( krijgt een platte kant) van het steeds op één punt belast worden tijdens langdurige stilstand. Een reserveband wordt uberhaupt niet belast, hoe zoe hier nu een platte kant aan kunnen komen? Immers, het wiel ligt onbelast in z’n kuip of houder. Dat de band door veroudering gevaarlijk kan worden is een ieder reeds bekend, ik neem aan dat je dat niet bedoeld toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste