Doorsmeren achterwiellager
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 12 januari 2008 12:51 PM

Op de achterarm ter hoogte van het wiellager zit een vetnippel. Ik neem aan dat deze voor het doorsmeren van het achterwiellager is. Hoeveel vet moet daar in?

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 12 januari 2008 01:16 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij zit daar geen vetnippel. Is het niet je achterremcilinderontluchtingsnippel (zal wel niet in Dikke Van Dale staan)?

Hierin geen vet spuiten!

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 12 januari 2008 02:30 PM
  [ # 2 ]

Heren,

Kijk even onder jullie eigen DS en jullie zullen zien dat er wel degelijk een vetnippel ter hoogte van het lager zit. En inderdaad, die ontluchtingsnippel zit er ook.

Blijft mijn vraag: hoeveel vet moet er in het lager worden geperst?

Groet Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 12 januari 2008 03:54 PM
  [ # 3 ]

Steekt deze onder de naaf uit de ankerplaat? Dan is het geen vetnippel! (ik dacht nokje van de vetkeerring).

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 12 januari 2008 04:29 PM
  [ # 4 ]
Marcel Gosselink schreef:

Heren, Kijk even onder jullie eigen DS en jullie zullen zien dat er wel degelijk een vetnippel ter hoogte van het lager zit. En inderdaad, die ontluchtingsnippel zit er ook.
Blijft mijn vraag: hoeveel vet moet er in het lager worden geperst?
Groet Marcel

Kan je hem dan even aanwijzen?

fig 1: draagarm achter plus lagers

fig 2: ankerplaat achterrem

fig 3: remcylinder

nr. 1 fig 3 is in ieder geval de ontluchtingsnippel…...

fig. 4 dwarsdoorsnede

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 12 januari 2008 07:34 PM
  [ # 5 ]

Aanwijzen op het schema kan ik de nippel niet. Wel laten zien op een foto.


Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 januari 2008 07:47 PM
  [ # 6 ]

Volgens mij niet origineel…

knuffel

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 12 januari 2008 07:56 PM
  [ # 7 ]

Inderdaad later erin gefabriceerd. Ik heb geen idee of de wiellagerconstructie bedoeld is om doorgesmeerd te worden. Confused

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 januari 2008 08:08 PM
  [ # 8 ]

Duidelijk een later aangebrachte nippel.Geen enkele DS is namelijk ooit met een smeernippel voor het achterwiellager afgeleverd. Het achterwiellager is namelijk NIET bedoeld om door te smeren: De voorste vet-keering ( nummer 5 op de laatste tekening) kan geen druk weerstaan en ploft bij het minste geringste uit het wiellagerhuis waardoor al het vet wat je in het wiellager pompt in de remtrommel terecht kan komen. Met alle gevolgen van dien…..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 12 januari 2008 10:27 PM
  [ # 9 ]

Die zelf erin gebeunde smeernippels zie je wel vaker, bij de voor- en achterwielophanging. Zoals Waterman al zei: Heel erg oppassen bij het vullen met vet. Soms zie je een extra gat met een boutje erin. Dat boutje kan eruit als overdrukbeveiliging bij het vullen met de vetspuit.

Citroen!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 januari 2008 12:02 AM
  [ # 10 ]

...waarna het hele vetsmeren verhaal ineens een stuk minder goed werkt omdat het vet niet meer maximaal in de lagers geperst wordt.

Wiellagerspeling? Nieuwe lagers erin! En die dan van te voren goed volbaggeren met versch vet!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook