Ik ben nu eindelijk van de verwarmings problemen af in de break.
Een oud kachel huis heb ik verzaagd, “gespiegeld” en omgebouwd tot kachel huis Rechts. Daar een extra radiator in en die in serie met de andere radiator geplaatst. Het resultaat is verbluffend en ziet er ook nog netjes uit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Leuk!
Kan je wat meer vertellen over dat spiegelen van het slakkenhuis? Ik heb vaak gekeken hoe ik dat zou kunnen doen, maar nooit gedaan.
Heb je misschien nog een detailfoto van het slakkenhuis?
extra kachel
Prachtig,
en dat terwijl ik er ook al een hele tijd in me hoofd er mee loop zie ik dat er ook gewoon iemand anders zo inventief is geweest.
de kachel/ventilatie is naar huidige maatstaven gewoon ontoereikend. Nu zal er wel een hele discussie losbarsten over orginaliteit enzo, maar als mijn kindertjes erin zitten wil ik wel dat ze het gewoon lekker hebben met eventueel ( vloek?) een DVD speler….......
Als je de DS ook uit elkaar haalt zie je ook geenuitstroom ventilatie gaten zitten, die zaten er ook gewoon niet in terwijl bij andere auto’s die er wel in kwamen in de loop van haar productie tijd. Gewoon niet meer aangepast denk ik. Moet je maar eens in een Merc gaan zitten uit de jaren 70, die hebben wel kachels hoor en traploze ventilatie.
Dus als je het wat meer uit wilt leggen met eventueel wat fotootjes zullen er best wel ( misschien wel stiekeum) dankbaar zijn voor je goede stuk huisvlijt.
Als 2e kachel radiator kun je ook die uit een HY gebruiken die zijn even groot maar dan zonder kachelkraan maar met 2 aansluitingen.
Zijn er misschien mensen die wel eens de techniek van een stuk uit je achterste raamrubber,snijden boven de achterruit, hebben gehoord of toegepast voor de uitstroom ventilatie? Of anders?
goed gedaan en gr,
Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
mooi!, ben ook wel benieuwd naar detail foto’s ! ..
Je zou de verwarmings ook kunnen aansturen door een temperatuur voeler/schakelaar, dan is het helemaal voor elkaar, het wordt denk ik wel erg warm zo.
bv:
http://www.conrad.nl/goto/?product=191027
Mijn DS—> http://www.mijnalbum.nl/Album=7MAOESVD
lupolo schreef:mooi!, ben ook wel benieuwd naar detail foto’s ! ..
Ja daar was ik al bang voor.
Dom, ben aan het bouwen gegaan en heb geen foto’s gemaakt.
Was wel een flinke klus overigens.
Ik zal binnenkort de boel even demonteren om achteraf detailfotos te maken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mooi gedaan! Lijkt me lekker warm.
‘s Zomers geen ventilatie rechts meer, of bouw je die kachel rechts uit? Na ja, die “koude” lucht rechts is toch al aardig opgewarmd in de motorruimte.
Citroen!
DriverD schreef:Mooi gedaan! Lijkt me lekker warm.
‘s Zomers geen ventilatie rechts meer, of bouw je die kachel rechts uit? Na ja, die “koude” lucht rechts is toch al aardig opgewarmd in de motorruimte.
Als je de kachel uit zet ( geen warm water door de kachel radiator), heb je Rechts ook koude lucht. Met als extra dat er nu ook een ventilator bij zit. Afwachten of de kachelkraan helemaal afsluit.
Tja en in de zomer rij ik niet zoveel met de break.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Wat het ook leuk doet voor diegenen met een model vanaf 9/69
Plaats in plaats van het kachelhuis het kachelhuis van een model tussen 8/61 -9/69. Of zaag in je huidige huis een groter gat.
Plaats hierin de kachel radiateur van het model ‘69, deze is 2x zo groot!
Desnoods, voor de gevorderde loodgieters, soldeer je zo’n exemplaar van een model 61-68 (voor de grootte) en een model na 9/69 voor de kachelkraan aansluiting.
Héél belangrijk is dat de kachelradiateur echt schoon is. En niet alleen weken in van die keukengootsteenontstoppingsmiddeltjes. Revisie of openmaken en goed schoonmaken/doorsteken is het devies. En weer vilt plakken.
Heel veel DS’n hebben minstens een in enige mate aangekoekt kachelradiateurtje en dat isoleert geweldig….warmte.
Voor de LPG-rijders is het handig te weten dat vaak de waterslangen voor de verdamper ongunstig zijn aangelegd om een kachelradiateur goed (laat staan optimaal) te laten functioneren.
Daar is ook vaak warmtewinst uit te halen.
Verder helpt het natuurlijk ook een warmere thermostaat in de winter te monteren.
Zorg er ook voor dat de luchtslang in het linkervoorspatbord goed op het mondstuk bij de voorbumper zit en goed voor het “slakkenhuis” uitkomt.
Als je dit in orde hebt kun je bij een paar graden vorst voor in de auto gezeten na 15 km je jas wel uit doen, zelfs in een break. Achterin heb ik geen ervaring.
Voor d_special bij een berline met slecht werkende achterruit plaatste ik nog wel een wat rubber tussen de ruit en het mousse rubber boven de koffer, waar de ruit op geklemd zit. Zo ontstonden wat luchtopeningen waardoor de ingekomen warme lucht langs de achterruit weer naar buiten kon. Deze luchtstroom zorgde bij warme motor in no-time voor een niet beslagen achterruit.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Egbert,
Dat is toevallig, ik wilde ook een topic starten over de extra kachel rechts die ik heb ingebouwd. Ik had nog een buis ventilator en met Alu hoeklijn en alu plaat van de Gamma een huis gevouwen en gepopt. hier de fan en een DS rad ingebouwd. De fan schakelt mee met linker fan en het water ook in serie met de linker aangesloten. Overigens heb ik een kachelkraan van CTA Brouwer er in gemaakt ipv de conventionele. Deze opent m.i. veel te weinig, past gewoon op de bestaande bedieningskabel. Met messing ‘muurplaten’ en wat soldeer en loodgieters werk nieuwe aansluitingen op de beide kacheltjes gemaakt. Rechts blaast nu super veel warme lucht door het grote rooster en/of bij de voeten.
Verbeteringen wil ik nog maken in een parallel water aansluiting vanaf de kachelkraan links; dus het T-stuk na de kachelkraan en slangen anders leggen en aansluiten. Dan wordt de lucht links net zo warm als rechts, het water loopt nu eerst door de rechter rad en dan door de linker. Hier moet het raam mee ontwasemd worden en dat moet zo beter kunnen.
Ik zag dat met een stuk slang de lucht naar de voeten van de passagier ook wat beter naar beneden te richten zou moeten zijn.
Foto’s volgen nog….
Weet iemand trouwens waarom de E-unit van de injectie zo schuin naar beneden ‘hangend’ is gemonteerd? Er zit hier een hele loze ruimte boven/achter. Een meer horizontale montege creeert meer voeten-ruimte lijkt me.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:Egbert,
Weet iemand trouwens waarom de E-unit van de injectie zo schuin naar beneden ‘hangend’ is gemonteerd? Er zit hier een hele loze ruimte boven/achter. Een meer horizontale montege creeert meer voeten-ruimte lijkt me.
Zeker weten doe ik het niet maar bij de huidige montage steken je voeten achter de computer waar de loze ruimte zit. Plaats je computer meer naar boven/achter dan is de kans veel groter dat er met de voeten tegen aangeschopt wordt (terwijl je dat nu met je schenen doet)
Mijn ervaring is overigens dat die oud model dubbele kachel waar Pierre het over heeft voldoende is in de winter en dan heb ik het niet over de winters zoals we die de laatste jaren hebben. Neemt niet weg dat ik het een mooie oplossing vind hierboven en die extra ventilator is ook niet weg.
camemBert schreef:
Dat is toevallig, ik wilde ook een topic starten over de extra kachel rechts die ik heb ingebouwd.
Foto’s volgen nog….
Klinkt goed, ben erg benieuwd naar je constructie. Wil het nl ook in mijn DS cabrio bouwen. Een heel goede kachel in een cabrio maakt nl dat je langer open kan rijden!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
camemBert schreef:....Foto’s volgen nog….
Ja, laat eens wat zien. Ben benieuwd.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb nog niet alle foto’s geupload, maar wel alvast deze:
Ik heb een kachelaansluiting gemaakt van een doorboorde (11mm)muurplaat, dichtgesoldeerde 12mm uitgang en een opgeschroefde haakse aansluiting en gesoldeerd 15mm buisje. Op het buisje een knelring gesoldeerd voor de slang aansluiting. De muurplaat heeft 2 nieuwe 4mm gaatjes gekregen en wordt met een rood loodgieters pakkinkje op de kachel geschroefd.
Het huis steun ik af op een beugel (gebogen hoekijzer) naar het schutbord en naar de gasverdampersteun. Net te zien linksonder.
De fan draait mee met de standaard fan, je kan het rooster gewoon sluiten als het te warm wordt.
Nu blijkt wel de wateraansluiting bovenop te hoog (deukt in motorkapisolatie) Zal ik toch de dichtgesoldeerde 12mm aansluiting voor de slang moeten gebruiken en de bovenaansluiting moeten afdichten.
Ik gebruik de bestaande kachelbedieningskabel maar dan op een standaard kachelkraan, CTA: ...
(Eur 25,50 ik heb hier ook de gewapende waterslang gekocht)
Deze heeft een betere doorlaat dan de standaard. De standaard sluit zich automatisch als de verwarmde lucht te heet wordt. Dit doet ie met het cappilair leidinkje naar de kraan. Zonder dit systeem is de doorlaat al klein, maar met het systeem is het hopeloos volgens mij.
Meer foto’s volgen
Verder zag ik bij Ebay 2 stuks rechter verwarming te koop, blijkt nu alweer voorbij
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:Ik heb nog niet alle foto’s geupload, maar wel alvast deze:
Ziet er mooi uit !
Die aansluiting op het radiator blok is ook elegant.
Wat voor buisventilator heb je gebruikt?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Netjes hoor! Heb je daar een GS blowertje voor gezet?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
waterman771 schreef:Netjes hoor! Heb je daar een GS blowertje voor gezet?
Zo ziet het er wel uit.
Citroen!