Hallo mede BX rijders,
Ik volg al geruime tijd het Forum,ik heb nu echter zelf iets naars met mijn BX TZDturbo ; soms werkt de stuurbekrachtiging niet,er branden geen lampjes en de remmen en vering werken wel goed LHM is ook op peil.
iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
bvd.
Olaf
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
hallo, heb dus precies hetzelde probleem gehad, ben er nu vanaf.
Wat ik had, was vooral bij het net weg rijden, als ie warm was had ie het niet. Wat ook opviel is dat in bochten ie het soms wel deed. Verder merkte je niks.
Bij was het LHM filter dus vies, je zag er nix aan, maar ik het het schoon gespoten met remreiniger. Probleem weg. Waarschijnlijk soort transparante laag op het filter gezeten.
Wat ook goed kan, vuile lhm, moet je dan vervangen. Moet mooi groen.
Een andere verbuiker maakt zoveel"druk” op dat er te weinig over blijft, het eerste wat er dan mee op houdt.
Defect verdeel blok, zit vlak bij de voorraadbol. Verdeelt de hoge druk.
Slecht wekende pomp, die brengt dan eigenlijk te weinig op, de stuurbekr houd er als eerste mee op.
De laatste twee zijn moeilijk uit elkaar te houden, moeilijk te bepalen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik rijd er net drie weken mee,en heb daarvoor alles ververst en schoongemaakt.
Het maakt ook niet uit of hij nu koud of warm is(de éérste keer dat ik het vernam was na een halfuur rijden).
De pomp zat ik zelf wel aan te denken,tijdens de grote beurt die ik hem heb gegeven,heb ik letterlijk drab uit het reservoir gehaald en alles heeft ruim een week leeg gestaan en ik kon de pomp zeer moeilijk weer aan het pompen krijgen. de LHM heb ik nu drie week mee gereden en is nog mooi helder.Ik ga dus komend weekend de pomp maar eens vervangen.
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
debietregelaar of hogedrukverdeler.
was bij mijn bx tenminste sterk vervuild en is vervangen door gereviseerde.
stuurde daarna weer lekker en de bx was een stuk vlotter omhoog ‘sochtends
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik zoek wel een extra exemplaar,het is mijn éérste BX met stuurbekrachtiging,dus moet ik eerst maar even naar de sloop.
Weet iemand trouwens iets over opbrengsten van de verschillende pompen,of waar je dit aan kan herkennen??
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
turbodiesel schreef:Ik zoek wel een extra exemplaar,het is mijn éérste BX met stuurbekrachtiging,dus moet ik eerst maar even naar de sloop.
Weet iemand trouwens iets over opbrengsten van de verschillende pompen,of waar je dit aan kan herkennen??
je moet goed opletten aan welke kant de aansluitingen zitten en hoeveel aansluitingen de pomp heeft.
zou trouwens eerst eens de filters schoonmaken en evt een nieuwe debietregelaar erin laten zetten. ga anders eens langs bij chyparse.
hydraulische pompen gaan echt niet zomaar stuk en als ze stuk zijn merk je dat als eerste aan de remmen (!)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
staat ergens een hele discusie over die pompen, ben ik mee begonnen.
Er zit verschil in, ik had dus het zelfde probleem, heb ik een andere pomp ingezet, werd het probleem alleen maar groter, te weinig opbrengst dus.
Heb ik die oude terug gezet, filter nog eens gereinigd, toen was het goed.
Dat aan de gang helpen van die pomp heb ik ook zon problemen mee gehad, ging bepaald niet vanzelf.
Verschillen in de pomp zijn dus niet te zien.
En slechte pomp merk je zeker niet in de remmen, dat blijft als langste werken namelijk. Bij de bx gaan ze redelijk lang mee. Bij de xantia gaan de pompen zelfs vrij snel omzeep zeker bij de eerste types
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik ga denk ik eerst maar een drukmeter monteren,dan kan ik zien waar het euvel begint
trots bezitter van een xantia2.0i sx
voorheen 1 x BX 14 TGE 2 x BX CANNES,BX TZD turbo
metro2005 schreef:
hydraulische pompen gaan echt niet zomaar stuk en als ze stuk zijn merk je dat als eerste aan de remmen (!)
Daar klopt niet veel van.
De BX heeft een veiligheidsklep in het veer/rem systeem zitten waardoor je het ongeveer als _laatste_ merkt aan de remmen of je pomp wel of niet functioneert. Als álles uitgevallen is heb je nog steeds remdruk. Het rode lampje brandt dan overigens allang; zodra de veiligheidsklep actief is brandt dit lampje namelijk. Rijd je dan toch door dan vallen de remmen op een gegeven moment uit. Van vering of stuurbekrachtiging heb je dan allang geen last meer.
Hydraulische pompen zijn overigens uitstekend te vermoorden door te lang met oude LHM rond te rijden. Je moet het om iedere 60.000 km of 2 jaar vervangen. Verder zijn ze niet kapot te krijgen voor zover ik weet.
Ich bin ein Breaker
Ik heb het trouwens nog nooit in de praktijk uitgeprobeerd of de remmen het langs blijven werken, maar dat zou inderdaad moeten, vandaaar ook die klep als ik het goed heb.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
verkuilm schreef:Ik heb het trouwens nog nooit in de praktijk uitgeprobeerd of de remmen het langs blijven werken, maar dat zou inderdaad moeten, vandaaar ook die klep als ik het goed heb.
Ja, die blijven echt het langst werken… dat weet ik uit ervaring
Meestal vallen van de remmen de voorremmen het eerste uit en als allerlaatst de achterremmen.
Als je remmen niet meer werken, dan ligt de BX allang op z’n kont. Wat overigens niet echt prettig is!
WYD schreef:Als je remmen niet meer werken, dan ligt de BX allang op z’n kont. Wat overigens niet echt prettig is!
Normaliter wel, hoewel ik het één keer heb meegemaakt dat dat niet zo was en dat op het moment dat het lampje van de hydrauliek ging branden ook de remdruk verdwenen was…. dat zijn momenten dat een beschermengel het druk heeft, want ik reed 180 km/uur en voor me ging een auto langzaam inhalen. Ik kan het navertellen en heb een botsing ter nauwernood kunnen voorkomen, maar het was kantje boord.
Ik zal het verhaal dat ik geschreven heb daarover wel eens opzoeken. Het staat ergens op mijn website.
Dat is inderdaad geen pretje. Bij jou was toch een dikke hydrauliekleiding gesprongen? Ik heb het 1 keer meegemaakt en gelukkig was dat bij mij voor op de parkeerplaats. De V-snaar van de hydrauliekpomp was er afgelopen.
Eric Vertogen schreef:WYD schreef:Als je remmen niet meer werken, dan ligt de BX allang op z’n kont. Wat overigens niet echt prettig is!
Normaliter wel, hoewel ik het één keer heb meegemaakt dat dat niet zo was en dat op het moment dat het lampje van de hydrauliek ging branden ook de remdruk verdwenen was…. dat zijn momenten dat een beschermengel het druk heeft, want ik reed 180 km/uur en voor me ging een auto langzaam inhalen. Ik kan het navertellen en heb een botsing ter nauwernood kunnen voorkomen, maar het was kantje boord.
Ik zal het verhaal dat ik geschreven heb daarover wel eens opzoeken. Het staat ergens op mijn website.
Stond jou verhaal niet in het clubblad van de bxclub?
Stuurt zwaar joh, als je stuurbekrachtiging uitvalt en je hebt een sportstuurtje!!
nou das niet best, gelukkig nog niet mee gemaakt. Wel eens bij een cx dat de stuur bekrachtiging ermee ophield en net aan het inhalen, net wat meer kracht zetten om te corrigeren, doet ie het weer. Bijna in de sloot.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980