Persoonlijk vind ik de 2.1TD motor de fijnste diesel variant in de Xantia.
Zelfs fijner dan 110pk HDi.
Mits fatsoenlijk onderhouden haalt zo’n exemplaar motorisch ook makkelijk de 450.000 of meer.
De 2.1TD heeft verhoudingsgewijs gewoon een luizenleventje in het vooronder van een Xantia, hoeft nauwelijks te werken voor de kost.
En een Xantia met enigszins aangepaste veerbollen doet comfort-technisch nauwelijks onder voor een XM (vind ik) en is normaal gesproken heel wat onderhoudsvriendelijker.
Tussen een Xantia en een Xm serie 2 zit in mijn optiek geen verschil qua onderhoudsvriendelijkheid of betrouwbaarheid. In dit geval zal de Xant zelfs iets minder onderhoudsvriendelijk zijn dan de XM, aangezien hetzelfde blok in een veel kleinere ruimte hangt. Het is ‘ruimte en karakter’ vs ‘iets vlotter van je plek’.
Animal triste post coitum
Je vergeet klasse en stijl enerzijds, en een saaie ouwelullebak anderszijds…Maar da’s maar een mening van een saaie ouwelul…..
Even serieus, je kunt met goed fatsoen een xantia niet met een xm vergelijken als het niet motorisch is. Dat zijn twee compleet andere auto’s, al was het alleen al om de uitstraling!
Ik wens je veeeeel wijsheid toe bij de keuze, hopelijk is het de juiste!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Serge schreef:Tussen een Xantia en een Xm serie 2 zit in mijn optiek geen verschil qua onderhoudsvriendelijkheid of betrouwbaarheid. In dit geval zal de Xant zelfs iets minder onderhoudsvriendelijk zijn dan de XM, aangezien hetzelfde blok in een veel kleinere ruimte hangt. Het is ‘ruimte en karakter’ vs ‘iets vlotter van je plek’.
Dan zit je er toch flink naast hoor, m.u.v. de 2.1 TD en 2.0 TCT, daarmee werk je in een XM inderdaad makkelijker, voor de rest is de Xantia veel fijner sleutelen. De XM heeft allerlei kut constructies, denk maar aan de motorsteun waar de HD pomp ook aan vastzit, is bij de Xantia toch wel een stuk makkelijker. En zo kan ik nog wel een paar geintjes opnoemen, feit blijft gewoon dat de Xantia een nieuw ontwikkelde auto is waar men in tegenstelling tot de XM wel heeft nagedacht over onderhoud bij een ingebouwd blok.
De XM is een mooie auto, maar geef mij maar een auto zonder roest, hydroliek lekkages en elektronica problemen.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2253.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
EN zonder karakter
Dat is een kwestie van smaak, beide auto’s zijn een “Bertone” creatie
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2253.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
uiteraard
Trouwens mijn kachelradiateur is nog steeds perfekt!
Mooi zo, was heel slim van je om het effe snel voor de winter te fixen
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5193.jpg)
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Best nog centen voor zo’n km-stand..
Langs de andere kant, als dat ding al zoveel km’s onder zit heeft en na al die jaren nog steeds bolt.. Kan je er dan nie stilaan van uit gaat dat het één van de goeie is?
De goeie blijven over eh!
Succes met je eventuele aankoop!
Mannn, wat een lastige keuze… Het betreft hier trouwens wel een XM type 1 inplaats van type 2 wat hierboven wordt gezegd. Vindt ik opzich wel vreemd, daar hij echt van 1995 is.
Ieder vindt zijn eigen auto natuurlijk zijn eigen karakter hebben, das een kwestie van meningen. Ik heb gewoon wat met Citroën in het algemeen, maar ben vooral verknocht aan prestaties en dus kijk ik vooral naar die verhouding. Die liggen bij een Xant uiteraard weer iets gunstiger als een XM, komt bij dat die XM toch echt 4 ton en de Xant net 2 ton heeft gedraaid….
Because weight is just a waste of Fun
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5193.jpg)
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Voor de flitsende prestaties hoef je ‘t nie te doen. Vroeger was zo’n auto best vlot, maar tegen de huidige high performance commonrail diesels en kar-ren-vrachten Nm’s moet je er zelfs niet eens aan beginnen om als eerste weg te springen aan de lichten..
Maar een leuke motor met nog dat gezellige dode gat wanneer de turbo nog op gang moet komen
ZX1.4i schreef:Serge schreef:Tussen een Xantia en een Xm serie 2 zit in mijn optiek geen verschil qua onderhoudsvriendelijkheid of betrouwbaarheid. In dit geval zal de Xant zelfs iets minder onderhoudsvriendelijk zijn dan de XM, aangezien hetzelfde blok in een veel kleinere ruimte hangt. Het is ‘ruimte en karakter’ vs ‘iets vlotter van je plek’.
Dan zit je er toch flink naast hoor, m.u.v. de 2.1 TD en 2.0 TCT, daarmee werk je in een XM inderdaad makkelijker, voor de rest is de Xantia veel fijner sleutelen. De XM heeft allerlei kut constructies, denk maar aan de motorsteun waar de HD pomp ook aan vastzit, is bij de Xantia toch wel een stuk makkelijker. En zo kan ik nog wel een paar geintjes opnoemen, feit blijft gewoon dat de Xantia een nieuw ontwikkelde auto is waar men in tegenstelling tot de XM wel heeft nagedacht over onderhoud bij een ingebouwd blok.
De XM is een mooie auto, maar geef mij maar een auto zonder roest, hydroliek lekkages en elektronica problemen.
Lekker kort door de bocht Sohail. Alsof een Xantia roestvrij en lekvrij is en probleemloze electronica heeft….. Je kunt pro Xant voorbeelden naar voren halen, maar als we daar een boompje over opzetten zijn er net zoveel +en voor de XM te verzinnen (werk maar eens aan een Xant met een V6 of 2.1TD ) . Feit is dat het allebei moderne betrouwbare wagen zijn (enkele motortypes daargelaten) en voor elkaar niet onder doen qua onderhoudsvriendelijkheid.
Animal triste post coitum
Ik heb nog geen enkele Xantia met roest gezien en de topics over een Xantia met LHM lekkages zijn ook ver te zoeken, om maar niet over de electra te beginnen. Ik heb vaak genoeg aan een XM en Xantia gesleuteld om te weten wat de verschillen zijn. Topic starter is een goede vriend van mij, we sleutelen weleens samen, dus ik geef hem graag goed advies als hij zegt een Xantia op het oog te hebben
geen ruzie maken hoor, de xant is gewoon niet zo stijlvol als de xm, mist een stuk karakter en valt meer in de categorie werkpaard.
De xm daarentegen is gewoon degeen die naar de werkpaarden kijkt alsje begrijpt wat ik kuh bedoel
maar euh, zonder dollen, als je veel snelweg doet dan is de xm prettiger, stadswerk zou de xant handiger kunnen zijn.
en anders koop je de xm met een frisser blok….
Ach zo heeft iedereen zijn mening natuurlijk. Punt blijft wel dat mijn pa vroeger toen hij nog inde garage werkte verschrikkelijk veel problemen heeft gehad met nieuwe XMen… Daar vielen de dieselvarianten volgens hem niet onder, maar alle andere motorvarianten van het eerste type kampen met ernstige problemen.
Ik kan me herrineren dat wij destijds 1 vd eerste XM V6jes hadden zo’n antraciet grijze… Het beeld dat die ‘s avonds in het donker voor het husi stond vergeet ik nooit meer, het blijft gewoon een machtige auto om te zien vindt ik… Deze was helaas na 2 weken al wel terug naar Frankrijk ivm electronica problemen en werd vervangen door een witte D12 die onverwoestbaar bleek vergeleken met de benzinevarianten…
Heb hier zelfs nog een introductie videoband liggen van de XM. Is deze bekend bij liefhebbers??
Because weight is just a waste of Fun