Mijn eerste Xantia had GR- als beginletters in het kenteken en was met 7 juli 1993 als datum eerste toelating één van de oudere. In Roosendaal kom ik vaak een blauwe Xantia 1.8i SX met GH- in het begin tegen. Even zoeken op http://www.rdw.nl leert dat daar 24 maart 1993 als eerste toelatingsdatum bij hoort. En dat is echt vroeg, misschien wel de eerste Xantia op NL-kenteken.
Dacht ik even. Uit nieuwsgierigheid ben ik gaan kijken wat er bij het naastliggende kenteken hoort ...... Ja hoor, een Xantia. Om een lang verhaal kort te maken: In de reeks GH-BD-29 t/m GH-BF-91 zijn op 24 maart 1993 163 Xantia’s op kenteken gezet. Vast en zeker door Citroën NL. Allemaal waarschijnlijk de oudste Xantia van NL, want ik denk niet dat er voor deze datum één geregistreerd is. Hoewel?
Wat gegevens over deze aaneensluitende reeks. Van de 163 Xantia’s zijn er 38 niet meer geregistreerd, dus gesloopt, ge-exporteerd of zoiets. 125 stuks staan dus nog op kenteken. Hiervan zijn er weer 13 met een verlopen APK (de meeste in 2004) en 3 die nooit aan een APK zijn toegekomen. Die laatste zijn waarschijnlijk binnen de 3 jaar gestolen of door echte liefhebbers geconserveerd.
Zijn er al met al toch nog zo’n 110 met geldige APK en dat vind ik geen slechte score op de 163 bij bijna 12 jaar oud!
Nog wat gegevens. Van de 125 nog op kenteken zijn er 100 2.0 SX-en, 2 2.0 VSX-en en 23 1.8 SX-en. Geen 1.6 of 1.8 X-en. Waren die er nog niet? Duidelijk aandacht voor het duurdere segment in ieder geval.
En dan de kleuren. Van de 125 zijn er 58 rood, 50 blauw, 11 grijs, 3 zwart en 2 groen (de VSX-en). Was groen nog niet op de SX-en leverbaar? En zoveel rode? Later zijn juist blauw en grijs volgens mij heel populair geworden.
En nu nog wat vragen. Wat mij opvalt is dat veel van die 125 Xantia’s de laatste jaren opnieuw tenaamgesteld zijn en bijvoorbeeld die Xantia in Roosendaal ziet er nog heel goed uit. Heeft die hele reeks soms ergens jaren in opslag gestaan en is daarna verkocht? Wie weet er meer van deze Citroën actie om zoveel auto’s in 1 keer op kenteken te zetten? Die uit Roosendaal komt volgens de kentekenplaathouder bij Le Vélo Den Haag vandaan. Zijn er toch nog oudere Xantia’s? Wie heeft of kent zo’n auto uit deze reeks? Wat is de geschiedenis ervan?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
volgens mij heb jij een veel betere toegang tot het rdw register dan de meeste van ons.. of je bent hier uren mee zoet geweest.
al met al wel een hele intressante statistiek.
Was met de introductie van de ZX hadden de ZXen van de dealers allemaal een kenteken beginnend met ZX.
In Groningen had autobedrijf Timmer echter zelf een ZX uit Frankrijk gehaald die dus een ouder kenteken had.
Misschien is er ook een Citroën specialist geweest die dat met de Xantia heeft gedaan.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Interessant wel. Ik kan me herinneren (tja, iedereen heeft wel een tik) dat een vriend van mij een donkerrode Xantia had met -ik dacht- GH-DT-70.
Die heeft-ie ergens in 2000 of zo gekocht, en naar ik schat in 2003 verruild voor een Xsara. Overigens rijdt-ie sinds 2 maanden weer in een Xantia Break
Maar die rode moet dus een van de eerste Xantia’s geweest zijn.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Re: Oudste Xantia in NL ?
AutoVisie had in maart 1993 een Xantia 20SX met kenteken GF-XS-64 in de duotest met de ook nieuwe Ford Mondeo. (edit: dit kenteken behoort bij een Xantia 2.0SX en heeft een eerste registratiedatum van 4 maart 1993. De huidige APK loopt af op 31 maart 2005 .
ID66 schreef:
Nog wat gegevens. Van de 125 nog op kenteken zijn er 100 2.0 SX-en, 2 2.0 VSX-en en 23 1.8 SX-en. Geen 1.6 of 1.8 X-en. Waren die er nog niet? Duidelijk aandacht voor het duurdere segment in ieder geval.
In de allereerste consumentenfolder voor NL (maart 1993) was de (1.8 ) ‘X’ nog niet opgenomen. Hier werd een addendum toegevoegd m.b.t. de uitrusting en technische gegevens. De 1.6 volgde pas later, in juli 1993.
ID66 schreef:
En dan de kleuren. Van de 125 zijn er 58 rood, 50 blauw, 11 grijs, 3 zwart en 2 groen (de VSX-en). Was groen nog niet op de SX-en leverbaar? En zoveel rode? Later zijn juist blauw en grijs volgens mij heel populair geworden.
En nu nog wat vragen. Wat mij opvalt is dat veel van die 125 Xantia’s de laatste jaren opnieuw tenaamgesteld zijn en bijvoorbeeld die Xantia in Roosendaal ziet er nog heel goed uit. Heeft die hele reeks soms ergens jaren in opslag gestaan en is daarna verkocht? Wie weet er meer van deze Citroën actie om zoveel auto’s in 1 keer op kenteken te zetten? Die uit Roosendaal komt volgens de kentekenplaathouder bij Le Vélo Den Haag vandaan. Zijn er toch nog oudere Xantia’s? Wie heeft of kent zo’n auto uit deze reeks? Wat is de geschiedenis ervan?
PeTeR
Xantia’s verouderen i.t.t. hun voorganger redelijk netjes, zeker als er metallic lak is gebruikt. Geen verlopen of scheefhangende bumpers e.d. Waarschijnlijk zijn die 163 als demo ingezet bij de diverse dealers die later zijn verkocht. Ik denk niet dat deze ‘achter’ zijn gehouden, Citroën had er toen alle belang bij om zo snel mogelijk de Xantia ‘op de weg’ te hebben om zichtbaar te zijn. Dit uitte zich b.v. ook in absurde inruilprijzen (BX Progress van toen 2 jaar oud met 100k km werd 18k HFL voor geboden bij inruil op een Xant 1800SX. Straatwaarde BX was 11000 gulden)
Re: Oudste Xantia in NL ?
rb schreef:
Xantia’s verouderen i.t.t. hun voorganger redelijk netjes, zeker als er metallic lak is gebruikt.
Hmmm… behalve die vermaledijde achterklep dan
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Ik schrijf toch ‘redelijk’ netjes
OK, alleen als ik mijn donkerblauwe BX naast de Xant zet, is de Biks zeker aan de bevallige achterzijde veel aantrekkelijker gebleven dan haar jongere zusje (en dat geldt zeker ook voor de achterlichten )
Maar ik heb dan ook een hele mooie BX
(alleen jammer van die deuk die een onverlaat er in reed)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
erik wijngaarden schreef:volgens mij heb jij een veel betere toegang tot het rdw register dan de meeste van ons.
Nee hoor
erik wijngaarden schreef:.. of je bent hier uren mee zoet geweest.
Dat valt wel mee. Ik heb natuurlijk wel alle kentekens afzonderlijk moeten invoeren. Op een gegeven moment gaat dat wel snel.
Ik heb nog in wat verschillende autodatabases gezocht met xantia en 1993 als zoekwoorden en ben deze 2 tegengekomen:
Klik op de foto’s voor de verkoopinformatie. De buitenkans om voor ongeveer € 1000 (beetje afdingen) in de oudste Xantia van Nederland te rijden. De GH-BF-89 heeft nog maar net een ton gereden, de GH-BD-74 heeft er bijna 2 ton op zitten.
Via http://www.citroen.nl nog 2 twijfelgevallen gevonden bij Gert de Jong Automobielen in Aalsmeer en bij Autobedrijf Kaandorp in Limmen. Allebei rode 1.8 SX-en met registratie 3/1993. Net wat duurder, maar de dealer moet natuurlijk ook wat (meer) verdienen.
PeTer
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Die grijze GH-BF-89 heeft denk ik schade gehad gezien de nieuwere neus die op de auto zit.
Die LM wielen zie je overigens niet vaak onder Xantia’s, waarschijnlijk nooit veel verkocht omdat ze zo veel op de wieldoppen lijken…
Mijn collega had vroeger een blauwe 2 liter met die wielen en het kenteken begon ook met GH-BF…
Ik heb me net aangemeld op jullie forum, en ik heb bijna de oudste daar was ik al achter gekomen. Maar dit is dus het bewijs.
Mijn kenteken is GH-BD-70 het is een bodoux rode xantia 2.0 sx met bijna alles er op en eraan. Het enigste wat ik nog mis is elektrische ramen achter en airco. Er zit velours bekleding in en een dakraam (NIET na de tijd in gebouwd). Ik heb hem in 2002 gekocht. Mochten jullie meer willen weten of foto’s willen zien. Vraag dan maar. ps. Ik laat hem compleet overspuiten op het moment
Welkom, enne: dus nog een reden om extra zuinig te zijn op je Xantia (maar dat hoef ik je waarschijnlijk niet te vertellen)
pgscheffer schreef:Ik heb me net aangemeld op jullie forum, en ik heb bijna de oudste daar was ik al achter gekomen. Maar dit is dus het bewijs.
Mijn kenteken is GH-BD-70 het is een bodoux rode xantia 2.0 sx met bijna alles er op en eraan. Het enigste wat ik nog mis is elektrische ramen achter en airco. Er zit velours bekleding in en een dakraam (NIET na de tijd in gebouwd). Ik heb hem in 2002 gekocht. Mochten jullie meer willen weten of foto’s willen zien. Vraag dan maar. ps. Ik laat hem compleet overspuiten op het moment
Ik wil wel foto’s zien hoor !
En welkom
Schijt aan originaliteit.
pgscheffer schreef:Mijn kenteken is GH-BD-70.
Inderdaad één uit de reeks GH-BD-29 t/m GH-BF-91 van 24 maart 1993 en daarmee een hele vroege. Wees er zuinig op en foto’s zijn natuurlijk welkom. Mooist van de eerste Xantia’s blijf ik de plaatsing van de chevrons op de motorkap vinden.
rb schreef:AutoVisie had in maart 1993 een Xantia 20SX met kenteken GF-XS-64 in de duotest met de ook nieuwe Ford Mondeo.
Ik ben met dit kenteken als beginnetje maar weer eens verder gaan rdw.nl-len en ook hier blijkt Citroën Nederland een redelijke vracht Xantia’s in één keer op kenteken gezet te hebben. 16 stuks. Allemaal op 4 maart. Kentekens GF-XS-60 t/m GF-XS-75. 6 blauwe 2.0’s, 6 rode 1.8’s, 1 blauwe 1.8 en 1 grijze 1.8. 2 onbekende uitvoeringen, omdat daar de kentekens van zijn vervallen. 11 met geldige APK en 3 met nog niet lang geleden verlopen APK. Die staan misschien wel ergens te koop.
Aardig is wel dat de GF-XS-60 (de alleroudste?) op afgelopen 16 februari nieuw tenaamgesteld is. Zou de huidige eigenaar weten dat dit een bijzondere auto is?
Wie weet wat meer te vertellen over deze reeks? Misschien op kenteken gezet voor de vakpers, gezien de test van Autovisie met de GF-XS-64?
Ook wel aardig is dat de reeks GF-XS-76 t/m GF-XT-83 ook allemaal Citroëns bevat. XM-en, ZX-en, BX-en en AX-en. Is het gebruikelijk dat de importeur zelf zoveel auto’s tegelijk op kenteken zet?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Beste Peter,
Ik weet wel dat er in mijn straat waar ik toen nog woonde in Roosendaal
als eerste een Xantia stond. Deze was donkerblauw met een zwarte achterspoiler en lm velgen.
Mogelijk rijdt deze nog rond in Roosendaal : .
Ik weet het kenteken niet meer, wel dat dit de eerste was in Roosendaal
die rondreed. Het was een zeer vroege Xantia,deze was niet van van Beek afkomstig volgens mij.
Ron
Ik zal zo snel mogelijk foto’s op het intenet plaatsen. Want ik heb nog geen site. Maar ik zal vanmiddag wel even een opzetten. Dan kunnen jullie de foto’s bekijken.
Groeten,
Pieter[/img]