



Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Ik kan voor mijn ID 19 (1966, lange slag, 1911 cc, motortype DE) een ander blok kopen maar wil voor ik het erin hang wel de distributie even controleren.
Hoe kan ik dat zien of die goed is? Of kan ik het beste uit voorzorg bepaalde delen vervangen?
Let wel: het is het oude model motor.
Iemand nog tips?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als de motor er toch uit is, en je weet niet hoe lang de ketting er al in zit, is het niet onverstandig om ketting en spanner preventief te vervangen.
Citroen!
Als je niet weet hoe lang de distributieketting er in zit en de motor is toch gedemonteerd altijd distributieketting/geleider/en spanner vervangen.
Gemiddeld/globaal gaat een distributie 150.000 km mee.
Jij hebt een lange slag motor. Hierin zit GEEN spanner en geen geleider.
Als modificatie is het wel mogelijk een spanner te monteren. Dat wordt ook nog wel eens gedaan bij Traction en HY die dezelfde motor hebben.
CTA in Zeeland levert die setjes. De distributietandwielen zijn los gemonteerd op de krukas en nokkenas. Door het ontbreken van een kettingspanner worden ze meer belast waardoor het gebruikelijk is deze ook te vervangen. Ook leverbaar via CTA.




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
OK! en dan zou ik dat dus gewoon kunnen monteren allemaal en hoeft dat dan niet specifiek afgesteld te worden, zoals bij een distributieriem? Die spanner monteer ik gewoon en klaar?
Is het overigens net als bij een motorfiets dat je kunt ZIEN (of voelen. door de losheid van de ketting) dat de riem en de ketting gesleten zijn?
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Vergeet niet een dopje 46 te regelen als je het distributiedeksel wilt verwijderen. Volgens mij zit ketting al aardig los dus ik denk dat je het daar niet goed aan kunt zien, te grote speling als je de ketting op het tandwiel oplicht (midden op de omspanning) is nooit goed. Maar als ik mijn motor al uit elkaar zou hebben liggen dan zou er gewoon een nieuwe ketting en nieuwe tandwielen inkomen.
De materiaalkosten zijn het meestal niet…






























Totaal aantal Berichten: 11813
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Gaat een distributieketting echt maar zó kort mee?? Dat is maar weinig extra t.o.v. een riem zeg!
De kettingen van BMW M10 blokken gaan zomaar 5 ton! mee!! Op mijn huidige BMWblok zit-ie al 290.000 km en rammel/probleemvrij! (dat gaat dus nú over )
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Het is ook niet gezegd dat ie versleten is.
Het gaat om “uit voorzorg vervangen” als de motor er toch uit is.
Ik heb er ook wel 250.000 km mee gereden, maar als je blok er toch naast staat ALTIJD vervangen.
Je bent er toch….








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
inderdaad vind ik 150.000 km aan de korte kant. Mijn ervaring is ook 300.000 +. Er zijn natuurlijk altijd uitschieters naar boven en beneden.






























Totaal aantal Berichten: 11813
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Marten schreef:Ik heb er ook wel 250.000 km mee gereden, maar als je blok er toch naast staat ALTIJD vervangen.
Je bent er toch….
Zit wel weer wat in! Maar ik heb ook wel eens gewoon goed lopende motoren ongezien/ongewijzigd overgehangen. Draait nog altijd
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Voor de duidelijkheid het gaat hier om een lange slag motor.
De latere korte slag motoren hadden een spanner, daar gaat de ketting langer van mee.
Vervangen doe je preventief. Na 250.000-300.000km staat de spanner zo ongeveer aan z’n eind. En dan waren de kettingen origineel van Brampton of Sedis.
Maarten Er hoeft niks specifieks afgesteld te worden, behalve dat de puntje/puntjes/verftekens op de tandwielen naar elkaar toe en in één lijn tegenover elkaar moeten liggen. maar dat had je natuurlijk al gelezen in het reparatiehandboek. Eén tandje verkeerd en het is het weer niet helemaal.
NOOIT aan de tandwielen draaien zonder ketting met de kop gemonteerd op het blok. Dat levert onherroepelijk kromme kleppen, kromme klepgeleiders en andere dure of tijd kostende ellende op.




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
OK bedankt ik zal het deksel er eens af halen.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
maartenbokslag schreef:OK bedankt ik zal het deksel er eens af halen.
Bij motorfietsen moet je ook de kettingtandwielen vervangen, is dat bij distributie ook zo dan moet je dus twee wielen en een ketting rekenen, plus pakking in het deksel, of is dat kit?
Lange slag twee demontabele tandwielen op nokkenas en krukas.
Korte slag demontabel tandwiel op nokkenas, “vast” tandwiel op krukas die kun je niet vervangen.
Bij een lange slag zou ik de tandwielen vervangen.












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pierre schreef:Maarten: Er hoeft niks specifieks afgesteld te worden, behalve dat de puntje/puntjes/verftekens op de tandwielen naar elkaar toe en in één lijn tegenover elkaar moeten liggen. maar dat had je natuurlijk al gelezen in het reparatiehandboek. Eén tandje verkeerd en het is het weer niet helemaal..
Niks specifieks? Nou dat vind ik wel cru gezegd. Tuurlijk is het het zelfde als bij een riem. Je hoeft de ketting alleen niet voor te spannen. Dat doet de eventuele spanner voor je. Wel natuurlijk de merktekens in lijn en de werk kant van de ketting strak!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
lijkt me helder, ik zal als ik de zaak open heb ook CTA eens benaderen.
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net