Na alle avonturen met het gerammel in het vooronder, heeft m,n dieseltje weer wat nieuws: Click here to watch DSCN0388
Het starten s’ochtend’s wil niet zo lekker meer.
Bij -1 -2 graden is het echt dubbel gloeien geraden ...
Na een paar onregelmatige slagen komt ie wel op gang, als je maar van het gaspedaal afblijft.
Warme start is geen probleem.
Vervangen 8 maanden geleden, het gloeirelais.
Accu is goed.
Dus waar moet ik nog meer naar kijken voor een vliegende start ?
Re: Het starten van een koude ZX diesel ...
Wat is het probleem precies; het lage toerental? Dat lijkt dan op de koudestart voorziening die gesteld moet worden.
En de gloeibougies zelf waren al wel vervangen?
Ich bin ein Breaker
Re: Het starten van een koude ZX diesel ...
karel schreef:Wat is het probleem precies; het lage toerental? Dat lijkt dan op de koudestart voorziening die gesteld moet worden.
En de gloeibougies zelf waren al wel vervangen?
Toerental (hoor maar op de film) is bij start net te laag, maar als je met gas start dan bakt ie er niks van.
Dacht? dat gloeibougies ook zijn vervangen toen, zijn die dingen te testen ?
Op wat voor toerental loopt de motor als alle vier cillinders eenmaal meedoen?
Het zou namelijk nog aan de koude-start thermostaat kunnen liggen.
Re: Het starten van een koude ZX diesel ...
mazout schreef:Dacht? dat gloeibougies ook zijn vervangen toen, zijn die dingen te testen ?
Ja, daarvoor moet je ze 1 voor 1 loshalen en kijken of er stroom loopt (draad met lampje van de plus naar de punt van de gloeier).
Ich bin ein Breaker
Piet Visser schreef:Op wat voor toerental loopt de motor als alle vier cillinders eenmaal meedoen?
Het zou namelijk nog aan de koude-start thermostaat kunnen liggen.
Oke ? koude-start thermostaat ? waar zit die dan, want als ie eenmaal loopt dan gaat ie als een zonnetje.
Aan het thermostaathuis zit een grote dop met een staalkabeltje naar de dieselpomp. Dat kabeltje moet geheel strak staan bij koude motor, en komt los zodra de motor warmer wordt.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Aan het thermostaathuis zit een grote dop met een staalkabeltje naar de dieselpomp. Dat kabeltje moet geheel strak staan bij koude motor, en komt los zodra de motor warmer wordt.
oke, daar kan ik igg morgen weer naar kijken.
Heeft er iemand een link naar schema’s of een overzicht van dit type blok ?
Dit zal het gebruikelijke XUD / D9B blok zijn. In o.a. de Diesel Haynes wordt dat wel behandeld maar voor de ZX zal er vast ook de nodige literatuur zijn.
Ook de BX had dit blok, daarvan zwerft ergens een Haynes online.
Ich bin ein Breaker
Toch niet toevallig het brandstof filter vervangen?
Ik had namelijk ook problemen met een koude start vlak na het vervangen van het filter, nieuw type bij de dealer schijnt niet zo goed te zijn.
Als je luistert naar het motorgeluid (bij het filmpje) lijkt het me eigenlijk geen lucht; bij zo’n laag toerental was ie dan allang afgeslagen.
Ich bin ein Breaker
Hmm net pas weer thuis, vanochtend geen startproblemen gehad.
Vanmiddag naar de haynes site geweest en deze kende het merk niet eens ?
Is dit toevallig http://www.haynes.com een alleen amerikaanse site of is er ook een europese ?
Goed wat rest is de zondagmiddag, dan kan ik verder opzoek naar het euvel ..
2bcontinued ..
ZX koude start
Nou, lijkt me typisch een gevalletje gloeiboegies. Je garage meet in 5 seconden het amperage en ziet dan of ze het doen.
Pakken ze bij het laden bijv. 18 ampere per stuk en de laadspanning die wordt gemeten is minder dan 72 ampere, dan is er eentje of meerdere stuk.
Los daarvan: als het starten bij twee keer gloeien beter gaat dan bij 1 keer gloeien: gewoon de pitjes vervangen.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Rookt de auto ook als een gek als je die probeert te starten?
Op het moment dat bij mijn ZX D de gloeibougies vervangen moesten worden was het een grote wolk in de straat.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Geluid niet de beste, idee is leuk bedacht.
Kijk eens naar je versnellingspook als die koud loopt.
Trilt die mooi regelmatig of trilt die ontregelmatig?
Als laatste dan mist die zeker een pootje oftewel een gloeier die ontbreekt.
Het 2x gloeien is idd iets wat meer om vragen hier daar de koude start overlijd. Dit is een soort wax staafje in je lucht inlaat welk een klein kabeltje aantrekt op pomp waardoor je motor iets meer brandstof krijgt.
Dit staafje overlijd door van loop van tijd
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Heb begrip voor alle analyses enz.
Maar zaken uitsluiten (het is net als bij de dokter) is waar het om gaat.
Iedereen op het forum weet in z’n hart dat het 99% zeker de pitjes zijn.