1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Het starten van een koude ZX diesel ...
mazout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 16 januari 2008 01:11 AM

Na alle avonturen met het gerammel in het vooronder, heeft m,n dieseltje weer wat nieuws: Click here to watch DSCN0388

Het starten s’ochtend’s wil niet zo lekker meer.

Bij -1 -2 graden is het echt dubbel gloeien geraden ...
Na een paar onregelmatige slagen komt ie wel op gang, als je maar van het gaspedaal afblijft.

Warme start is geen probleem.

Vervangen 8 maanden geleden, het gloeirelais.
Accu is goed.

Dus waar moet ik nog meer naar kijken voor een vliegende start ?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 januari 2008 01:16 AM
  [ # 1 ]

Re: Het starten van een koude ZX diesel ...

Wat is het probleem precies; het lage toerental? Dat lijkt dan op de koudestart voorziening die gesteld moet worden.

En de gloeibougies zelf waren al wel vervangen?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mazout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 16 januari 2008 01:18 AM
  [ # 2 ]

Re: Het starten van een koude ZX diesel ...

karel schreef:

Wat is het probleem precies; het lage toerental? Dat lijkt dan op de koudestart voorziening die gesteld moet worden.

En de gloeibougies zelf waren al wel vervangen?

Toerental (hoor maar op de film) is bij start net te laag, maar als je met gas start dan bakt ie er niks van.

Dacht? dat gloeibougies ook zijn vervangen toen, zijn die dingen te testen ?

Profiel  
 
Piet Visser
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 407
Geregistreerd: 01-11-2006

- C5 Charactére
Gepost: 16 januari 2008 01:20 AM
  [ # 3 ]

Op wat voor toerental loopt de motor als alle vier cillinders eenmaal meedoen?
Het zou namelijk nog aan de koude-start thermostaat kunnen liggen.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 januari 2008 01:22 AM
  [ # 4 ]

Re: Het starten van een koude ZX diesel ...

mazout schreef:

Dacht? dat gloeibougies ook zijn vervangen toen, zijn die dingen te testen ?

Ja, daarvoor moet je ze 1 voor 1 loshalen en kijken of er stroom loopt (draad met lampje van de plus naar de punt van de gloeier).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mazout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 16 januari 2008 01:24 AM
  [ # 5 ]
Piet Visser schreef:

Op wat voor toerental loopt de motor als alle vier cillinders eenmaal meedoen?
Het zou namelijk nog aan de koude-start thermostaat kunnen liggen.

Oke ? koude-start thermostaat ? waar zit die dan, want als ie eenmaal loopt dan gaat ie als een zonnetje.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 januari 2008 01:25 AM
  [ # 6 ]

Aan het thermostaathuis zit een grote dop met een staalkabeltje naar de dieselpomp. Dat kabeltje moet geheel strak staan bij koude motor, en komt los zodra de motor warmer wordt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mazout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 16 januari 2008 01:28 AM
  [ # 7 ]
karel schreef:

Aan het thermostaathuis zit een grote dop met een staalkabeltje naar de dieselpomp. Dat kabeltje moet geheel strak staan bij koude motor, en komt los zodra de motor warmer wordt.

oke, daar kan ik igg morgen weer naar kijken.

Heeft er iemand een link naar schema’s of een overzicht van dit type blok ?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 januari 2008 01:35 AM
  [ # 8 ]

Dit zal het gebruikelijke XUD / D9B blok zijn. In o.a. de Diesel Haynes wordt dat wel behandeld maar voor de ZX zal er vast ook de nodige literatuur zijn.
Ook de BX had dit blok, daarvan zwerft ergens een Haynes online.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 januari 2008 02:06 AM
  [ # 9 ]

Toch niet toevallig het brandstof filter vervangen?
Ik had namelijk ook problemen met een koude start vlak na het vervangen van het filter, nieuw type bij de dealer schijnt niet zo goed te zijn.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 16 januari 2008 02:25 AM
  [ # 10 ]

Als je luistert naar het motorgeluid (bij het filmpje) lijkt het me eigenlijk geen lucht; bij zo’n laag toerental was ie dan allang afgeslagen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mazout
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 17 januari 2008 01:07 AM
  [ # 11 ]

Hmm net pas weer thuis, vanochtend geen startproblemen gehad.

Vanmiddag naar de haynes site geweest en deze kende het merk niet eens ?
Is dit toevallig http://www.haynes.com een alleen amerikaanse site of is er ook een europese ?

Goed wat rest is de zondagmiddag, dan kan ik verder opzoek naar het euvel ..
2bcontinued ..

Profiel  
 
Jean Splinter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 13-01-2008

Gepost: 30 januari 2008 10:34 PM
  [ # 12 ]

ZX koude start

Nou, lijkt me typisch een gevalletje gloeiboegies. Je garage meet in 5 seconden het amperage en ziet dan of ze het doen.

Pakken ze bij het laden bijv. 18 ampere per stuk en de laadspanning die wordt gemeten is minder dan 72 ampere, dan is er eentje of meerdere stuk.

Los daarvan: als het starten bij twee keer gloeien beter gaat dan bij 1 keer gloeien: gewoon de pitjes vervangen.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 31 januari 2008 10:47 AM
  [ # 13 ]

Rookt de auto ook als een gek als je die probeert te starten?
Op het moment dat bij mijn ZX D de gloeibougies vervangen moesten worden was het een grote wolk in de straat.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 31 januari 2008 03:21 PM
  [ # 14 ]

Geluid niet de beste, idee is leuk bedacht.

Kijk eens naar je versnellingspook als die koud loopt.

Trilt die mooi regelmatig of trilt die ontregelmatig?

Als laatste dan mist die zeker een pootje oftewel een gloeier die ontbreekt.

Het 2x gloeien is idd iets wat meer om vragen hier daar de koude start overlijd. Dit is een soort wax staafje in je lucht inlaat welk een klein kabeltje aantrekt op pomp waardoor je motor iets meer brandstof krijgt.

Dit staafje overlijd door van loop van tijd

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Jean Splinter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 13-01-2008

Gepost: 02 februari 2008 12:32 PM
  [ # 15 ]

Heb begrip voor alle analyses enz.
Maar zaken uitsluiten (het is net als bij de dokter) is waar het om gaat.
Iedereen op het forum weet in z’n hart dat het 99% zeker de pitjes zijn.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook