1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Remcilinder gaar?
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 16 januari 2008 03:33 PM

Ja hoor, daar zijn we weer…...

Na alle uitdagingen met hydrauliek onder de motorkap ligt er weer een nieuwe uitdaging te wachten…....
De dame moest even de garage uit, ter voorbereiding van een spreekbeurt mat als onderwerp de DS. En de kenner in kwestie moet dan wel één en ander kunnen aanwijzen onder de kap nietwaar?
Maar, nu ter zake.
Tijdens het ontluchten voor de gala rit was mij al opgevallen dat in de rand van de velg rechtsachter wat LHM te vinden was, dat de remtrommel van onderen erg vochtig leek te zijn, en dat er LHM sporen op de band te zien waren…... Weggeveegd en schoongemaakt, ontluchten,en niet meer naar om gekeken.
Net de dame uit de garage, en daar ligt opeens een klein vlekje “verse” natte LHM…. Evil or Very Mad  Begint het geduvel weer?
Net maar eens gekeken. Onder de ontluctingsnippel is alles droog. Dat kan het probleem dus niet zijn. In de velgrand wel weer LHM, en wederom ook op de rand van de band (weer schoongemaakt). Onderrand remtrommel (waar zo’n vaag ventiel lijkt te zitten met een stripje plastic oid) ook vochtig.
Mijn conclusie, zonder de boel open gehad te hebben want daarvoor heb ik ff geen ruimte en tijd, remcilinder stuk, waardoor LHM in de trommel komt, en er uit loopt.
Klopt de diagnose?

Remedie: Vervangen cilinder/reviseren cilinder, nieuwe remblokjes, schoonmaken remtrommel, ontluchten en wachten op de volgende uitdaging…...

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 januari 2008 03:59 PM
  [ # 1 ]

Klopt. Wiel eraf, trommel eraf en inspecteren…

Nieuw cylindertje monteren.

Nu al de leiding inspuiten met kruipolie en effe de staalborstel eroverheen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 16 januari 2008 04:49 PM
  [ # 2 ]

Joris bedankt.

Ik weet genoeg, dat wordt een afspraak maken met de garagist.
Deze klus kan wel op de oprit, maar…... aan de linkerkant is de boel al eens gereviseerd en toen bleek dat er eens in een verleden een sleutelaar had zitten slapen bij het monteren van de blokjes. Voor en achter omgekeerd…..
Welke leiding moet ik inspuiten met de kruipolie? De leiding die de trommel ingaat? (Die heb ik wel gezien, maar verder nog niks mee gedaan)

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 16 januari 2008 04:52 PM
  [ # 3 ]
superpetur schreef:

Joris bedankt.

Ik weet genoeg, dat wordt een afspraak maken met de garagist.
Deze klus kan wel op de oprit, maar…... aan de linkerkant is de boel al eens gereviseerd en toen bleek dat er eens in een verleden een sleutelaar had zitten slapen bij het monteren van de blokjes. Voor en achter omgekeerd…..
Welke leiding moet ik inspuiten met de kruipolie? De leiding die de trommel ingaat? (Die heb ik wel gezien, maar verder nog niks mee gedaan)

MVG, Peter

Ach dit kan jij makkelijk zelf! Ja die leiding zodat ie niet breekt met losdraaien.
Gewoon het boek er bij en goed kijken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 16 januari 2008 06:13 PM
  [ # 4 ]

Hoi Joris,

ik kan dit wel zelf, maar…. ik zal wel weer wat aparts tegenkomen. En dan sta ik liever in de garage, dan dat de dame op blokjes op de oprit staat…...... Iets met veilgheid en spelende kinderen ofzo…...

Ik ga wel de handboeken bekijken, maar in principe is dit vermoedelijk een eenvoudig klusje.
Sailant detail, de dame startte in 1 x, en rijdt nu zelfs met koude motor soepeltjes weg. Ontluchten dus goed geslaagd…..

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 16 januari 2008 07:34 PM
  [ # 5 ]

Heb je ook niet het speciale stelgereedschapje nodig om de remschoenen te monteren? Ik gebruik het in ieder geval altijd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 januari 2008 11:41 AM
  [ # 6 ]
ted.kampen schreef:

Heb je ook niet het speciale stelgereedschapje nodig om de remschoenen te monteren? Ik gebruik het in ieder geval altijd.


officieel wel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 januari 2008 03:06 PM
  [ # 7 ]
superpetur schreef:

aan de linkerkant is de boel al eens gereviseerd en toen bleek dat er eens in een verleden een sleutelaar had zitten slapen bij het monteren van de blokjes. Voor en achter omgekeerd…..

MVG, Peter

Hoi Peter,

Dat verwisselen van die remsegmenten hadden we opgemerkt tijdens de basiscursus, is het niet?

Citroen!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 17 januari 2008 06:57 PM
  [ # 8 ]

Dat zou ik niet meer weten….
Een deel van de dingen die we toen tegenkwamen (waar ook Joris de handen aan vuil heeft gemaakt) heb ik inmiddels weggewerkt.
ik weet echter dat een jaar of 3 geleden de garagist de linker achterrem heeft gerivesserd vanwege hetzelfde euvel, en die zij toen dat er iets verkeerd om gemonteerd had gezeten. Dus, service, had ie de remtrommel uit laten draaien, nieuwe delen erin, en de zaak remde weer.
Vandaag weer even een kort stukje gereden, naar school en terug vanwege de spreekbeurt van de dochter in groep 8.
Door het vochtige weer was het wegrijden weer een klein drama. Toch ontsteking checken….  Een fraai spoor vermoedelijk LHM vanaf de afgeschuinde stoeprand naar waar ik gestopt ben om vooruit verder te kunnen…....
Maar verder, als die injectie oppakt, doet ie dat ook goed…... Tijd om er meer mee te rijden….

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 28 februari 2008 09:22 PM
  [ # 9 ]

Daar gaan we dan weer.
Eindelijk, zowel ik als de garagist hadden vrije ruimte. Dus vanochtend heen gereden, al slalommend om lokale obstakels….. Verbieden moesten ze die krengen tussen Faan en Leek.
Maar goed, na een kleine drie uur heb ik links en rechts achter de remcilinders gereviseerd (nieuwe ringen, stofkapjes), trommels gereinigd, remschoenen gereinigd en opgeruwd en alles weer terug geplaatst. Had op de oprit gekund, maar dan had ik geen speciaal vet gehad voor remcilindertjes…. Mooie klus om te doen.
Vervolgens ontluchten… Dame ston al draaiend in de hoogste stand, maar toen ik de krik liet zakken stond ze voor erg hoog, en achter hing de kont op de grond…..  Maar als snel was er srpake van revalidatie.
Na deze klus weten de garagsit en ik weer dat de ze dame weer remt… (vantevoren ook de garagist even een rondjj laten maken. Hij heeft even moeten zoeken voordat er iets gebeurde dat leek op remmen).
Natuurlijk een ander probleem stak ook de kop op, de dame loopt te vaak op 3 ipv 4 cilinders. Na thuiskomst zag ik wederom bij alle 4 de boegiedopjes een spoor olie op het pas schoongemaakte kleppendeksel.
Vermodelijk zijn de afdichtringen die ik vorig jaar op citromobile heb gekocht niet goed genoeg, en dichten ze de bougieschachten niet af. Bij de garage heb ik bougie nummer 2 eruit gehaald, die droop van de olie zo’n beetje. Schoongemaakt, terug gezet, en het klemmetje om op de boegie te drukken ietsje dichgeknepen, want die kwam ook snel los.
Helaas, deze remedie heeft het 3 bochten volgehouden.
volgende klus wordt het verwijderen van de kelppendeksel, en dan die afdichtringen met vloeibare pakking dicht maken. volgens de garagist had ie zeker nog 1 DS afgelopen tijd gehad met exact hetzelfde probleem. Na gebruik van de pakking was het probleem verholpen.

op naar de kleppendeksel klus dus…....

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 28 februari 2008 09:48 PM
  [ # 10 ]

Ha Peter,
dat lijkt me niks, van die vloeibsre pakking-ellende onder je kleppendeksel… Beter kun je 4 extra ringen plaatsen onder de bougieschachtrubbers. Komen ze iets hoger en dichten dan vermoedelijk wel af.
Succes.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 28 februari 2008 10:28 PM
  [ # 11 ]

Als ik die oude ringen had bewaard, zou ik het zeker doen.
Maar ik heb het idee dat twee ringen op elkaar weer te dik is, afgaande op mijn herinnering. Een soort ‘vulringetje” zou ideaal zijn, maar beter nog een goed afdichtende ring af-fabriek…..

Maar ik snap je punt, en zal het zeker overwegen.
Bedankt voor het meedenken wat dat betreft.

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 29 februari 2008 01:10 AM
  [ # 12 ]

Sorry Peter, ik was niet geheel duidelijk in mijn reactie. Ik bedoel niet 2 rubber ringen op elkaar. Onder elk schachtrubber zit standaard een metalen steunring. Daarvan kun je er op iedere schacht een extra monteren (inderdaad als vulring). Succes gegarandeerd.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 februari 2008 11:28 AM
  [ # 13 ]

Ik kan die ringen leveren in alle diktes! Je moet de hoogte van de rand ( waar die ijzeren ring op ligt meten tot de cylinderkop. Moet uit mn hoofd 56 mm -1,2 zijn. Als ie lager is moet je de ruimte opvullen. Mijn leverancier verkoopt - welliswaar met grotere buitendiameter- ringen vanaf 0,1mm tot 1 mm dik!
Het originele ringetje is dacht ik 1,2mm dik ...

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 29 februari 2008 12:32 PM
  [ # 14 ]

Heren bedankt, het wordt dus geen vloeibare pakking…..

Goed, opvul ringetjes dus…..
De dikte ervan….. weet ik veel Smile
Probleem is dat ik eerst de boel open zal moeten gooien, om te zien wat ik nodig heb lijkt mij. Een setje ringen met verschillende diktes zou mooi zijn natuurlijk.
Maar….... zou de ijzerboer/gamma oid ook geen passende ringen hebben? Ik moet een buitendiameter hebben, een binnendiameter, een een grotere dikte dan wat ik nu heb. Of vergeet ik nu iets?

Andere punt, het gaat dus om 1 ring in de juiste dikte, en ik stapel dus geen ringejtes op elkaar totdat ik de juiste hoogte heb.
Goed, eens kijken wanneer ik tijd heb om de boel open te gooien, om vervolgens op jacht te gaan naar ringetjes….
Leuker konden ze het zeker niet maken bij Citroën….. laat staan makkelijker….

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 februari 2008 12:57 PM
  [ # 15 ]

Het belangrijkste is de BINNENdiameter. Die moet 32 mm zijn en geen 33. dan zakt ie over de rand….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook