![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1797.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Kijk, nu wordt het me duidelijk! Maar volgens mij heb ik die vervangen bij het vervangen van de D-riem…?
Nou, ik zal dit weekend eens een kijkje nemen! Dank voor de uitleg!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1797.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Het is niet het lager van de rol dat lawaai maakt , maar de rol die de riem niet genoeg aanspand door gebrek aan druk vanuit de veer waardoor de riem doorslipt op HD pomp en alternator .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Lijkt me dat ik dan de rol moet verstellen? Kan dat uberhaupt? Als de veer vervangen moet worden, zal de hele rol vervangen moeten worden?
Dit weekend de situatie maar eens inschatten!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Na alle loop- en spanrollen van distributie en dynamoriem vervangen te hebben bleek het uiteindelijk bij mijn xm toch de krukaspoelie te zijn…
gelukkig was de distributie juist aan vervanging toe…
Sjaak
Die richting werd ik ook opgestuurd door Ton van Soest waar ik dit weekend was.
Maar ten eerste snap ik niet welk rubber hij bedoelt, en hij stelde dat daarvoor de D-riem er niet af hoefde. Klopt dat een beetje?
Ik weet wel dat alleen al die beschermkappen eraf halen een extreem nare rotklus is, waar je vooral je handen fors aan open kunt halen.
Even voor mijn idee;
van binnen naar buiten krijg je eerst de pully van de D-riem, die is getand en zit met 1 megabout vast op de as, en zit achter de beschermkap. Daarna krijg je dus de beschermkap, vervolgens de pully van de V-snaar, die met 4 of 5 boutjes in de D-riempully gebout zit.
Waar zou zich dan het rubber bevinden dat voor het geluid zorgt, en moeten de beiden pullies er dan af?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Die rubber ring zie je ook niet gemakkelijk, hij is bedoeld om vibraties op te vangen, je hebt als het ware een metalen binnenkern, daaromheen de rubberen ring 2,5mm dik, en dan de buitenring met de groeven.
Je ziet hem direkt zitten als je de plastic binnenkant uit je wielkast haalt, helemaal onderaan met 4 boutjes, het is 5 minuten werk als je de v-riem er al af hebt.
Sjaak
Dus het is inderdaad de buitenste pully die met de boutjes vast zit? Dan weet ik wel welke het is.
Gewoon een andere pully erop, of rubber vervangen?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1797.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
malle pietje schreef:Lijkt me dat ik dan de rol moet verstellen? Kan dat uberhaupt? Als de veer vervangen moet worden, zal de hele rol vervangen moeten worden?
Dit weekend de situatie maar eens inschatten!
Die rol zit op een hefboom vast : in het midden een vast scharnierpunt , aan een kant de rol , aan de andere kant de veer .
Die veer kan je “GEWOON ” vervangen , enkel twee boutjes loszetten aan de bovenste en onderste oog van deze drukveer .
Je kan zo ZIEN of er iets met deze veer mis is : starten en kijken of die bovenste spanrol wild op en neer gaat tijdens het piepen van je riem .
eens het piepen gedaan blijft hij mooi stabiel en is de diagnosetijd voorbij .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Moet ik morgen toch maar met de diesel op pad gaan, ben nu verslaafd geraakt aan de V6.
Dit weekend maar weer aan de slag met de diesel.
Ik controleer eerst de spanning van de multiriem, dan die spanrol, en daarna de pully. Als dat het allemaal niet is, dan wordt het de spanrol van de D-riem. Laten we hopen dat het niet zover hoeft te komen…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_568.jpg)
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
malle pietje schreef:Moet ik morgen toch maar met de diesel op pad gaan, ben nu verslaafd geraakt aan de V6. ...
Zei ik het niet, ik zei het, zie je wel
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Hoi Micheal,
de waterpomp is net vervangen dus dat lijkt me vrij sterk..
hou het bij bovenstaande volgorde.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Re: Lijkt op gillende V-snaar, maar wat is het?
michaelkarstanje schreef:
Waterpomp ??
Kan er wat barrs leaks preventief bij gooien.
Het is een blauw blikje met korrels en een soort smeermiddel.
Groet,
Michael
preventief je radiator verstroppen gaat het zeker doen, ik zou het zeker niet gebruiken
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zo erg hoeft het allemaal niet te lopen hoor. Je moet het niet iedere dag gebruiken maar het is een prima middel om kleine lekkages op te lossen.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Goed, om de oorzaak van het piepen op te sporen en te verhelpen, had ik tot nu toe dus een nieuwe V-snaar geplaatst, de HD-pomp vervangen met alle gezeur nadien, de spanrol van stal gehaald maar nog maar even niet gemonteerd, de krukaspoelie verdacht en een nieuwe gezocht, maar gelukkig niet gekocht ad 90euro bij citroen…
Ik had na het vervangen van de HD pomp last van een slecht omhoog komende auto, een haperende stuurbekrachtiging en nog steeds het gegil bij kouide motor. Vandaag de oude pomp maar weer terug gezet, goed afgevuld voordat de slangen er weer op gingen, en daarna het systeem echt goed ontlucht. Bij het ontluchten van de rechter voorkant zag ik de multiriem klappperen….. Daar heb ik dus al die tijd gewoon overheen gekeken. Kan natuurlijk bijna niet anders dan dat dat de oorzaak van het gillen was. Super dom dus.
Enfin, snaar gespannen, DH-pomp vervangen en remmen en debietregelaar goed ontlucht. Ze remt weer beter, veert nog steeds subliem, en gilt voorlopig niet meer. Maar daarvoor zal ik toch tot morgen moeten wachten om zeker te zijn.
ben weer even tevreden..!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!