Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Hallo kan iemand mij helpen, na een lek aan mijn drukregelaar (krakje in dop)
heb ik mij een nieuwe revisie drukregelaar gekocht samen met 5 nieuwe IFHS bollen.
Ik kocht mij veerbollen 59bar voor en 26 achter, wagen rijd zeer prima maar wanneer ik motor stil leg zakt volledig mijn neus voorbollen naar beneden (ik denk door gewicht motor) en sta mijn achterste in de lucht tot druk en lhm terug in reservoir zit.
Ik denk dat mijn vorige veerbollen voorraan die al eens bijgevuld waren met gele dop op 70 bar hadden, mss dat de vorige eigenaar dit deed met reden?
Nu koop ik mij terug nieuwe IFHS bollen 75bar voor en 40 achter omdat dit meestal samen ga? Wel mijn neus valt nu niet naar beneden maar mij DS rijd nu zeer hard en achterste staat te hoog!
Zou ik terug achteraan 26 bar gebruiken?
ICCCR UK 2012 Here we come!!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Lijkt me eerder een probleem met je hoogteregelaars en hoogteafstelling dan de druk in je bollen, als de druk hoger is veert ie juist zachter, dus jouw theorie volgend spreekt dit dan tegen.
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Ja aan hoogteafstelling kan inderdaad wat gedaan worden en zal ik doen,
maar sinds ik die nieuwe drukregelaar heb is het zweven veel minder geworden. (wagen heeft wel 3 jaar stilgestaan voor complete restauratie start ik wel eens een nieuw topic voor)
Ik ga gewoon terug die 59 en 26 terug opzetten,
mss is de oplossing gewoon rijden komt ie wat losser?
Voor mijn lek met oude bollen was alles ok dus zou het mij verbazen dat het mijn hoogtereglaar is vooraan die mijn neus niet ophoud met 59bar vooraan bij uitdoen motor(bij het draaien van motor is het wel goe)
raadsel
ICCCR UK 2012 Here we come!!
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Heb mij oude bollen gaan meten en die tonen 70 voor en 20 achter
deze week zet ik achter nu 26 ipv 40 en laat ik voor 75 zitten.
iamend deze combinatie van bollen op een ds geweten?
ICCCR UK 2012 Here we come!!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Het is wel belangrijk dat je er bij verteld of je deelbare ( origineel DS ) of gelaste ( CX ) veerbollen gebruikt .
Het membraam oppervlak is heel verschillend en om hetzelfde veercomfort te bekomen , heb je dan andere drukken nodig .
Nu voor alle bollen geld ; hoe hoger de druk , hoe stugger de vering .
Nu doorzakken van je vering kan volgens mij niet aan je veerbollen liggen . Is slijtage ofwel in je veercilinders of de hoogteregelaar .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
wbogaerts schreef:
Nu voor alle bollen geld ; hoe hoger de druk , hoe stugger de vering .
Wellicht zal het om een of andere mysterieuze reden bij de DS anders zijn, maar bij de meeste veerbollen is het juist andersom: hoe hoger de druk, hoe soepeler. Hoe lager de druk, hoe meer LHM er in de bol komt t.o.v. de hoeveelheid stikstof, en LHM is niet samendrukbaar; stikstif daarentegen wel.
Eveneens ben ik tevens ook.
hallo?
de stikstof wordt ingedrukt tijdens de veerbeweging. Hoe meer druk er op de stikstof staat hoe harder de bol veert.
hogere druk, hardere veering.
lijkt me logisch,
.komma
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Hallo?
Bij lagere druk zit er meer LHM in de bol en minder stikstof, waardoor er minder stikstof is om in te drukken. Anders zou een gare bol (lees: met minder druk) altijd beter gaan veren, terwijl dat dus echt niet het geval is.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006
- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Het zijn gelaste cx ifhs bollen.
Die deelbare zijn toch die kleinere met profiel in de midden he?
Zijn de deelbare dan beter ? Waar kan je ze nog vinden?
Wel over het veren kan ik maar zeggen wat ik in praktijk nu ondervind
op mijn ds en dat is hoe hoger de druk hoe harder hij veert.
Met 40 achter moest ik echt hard duwen op zijn achterste en was hij zeer stug! Ook met die 59bar was het veel leuker rijden.
Het doorzakken van vering is alleen bij uitdoen motor, anders is alles ok.
Is het een groot probleem rijden met een slijtage veercilinders?
ICCCR UK 2012 Here we come!!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Deelbare bollen zijn platter met een grotere ring in het midden ( daar kan je ze uit elkaar schroeven .... )
Nu Cx bollen is geen probleem , alleen moeten deze een hogere druk hebben omdat het membraamoppervlak kleiner is .
Ik zou voor 75 vooraan en 26 achter gaan .
59 van voor kan ook maar dan veert hij meer door , zweeft hij beter maar kan je niet zo sportief rijden ( vluchtheuvels en zo )
Druk is wel echt belangrijk ; op mijn SM waren de achterste bollen nog maar 20 bar ipv 26 en bij het snel nemen van een vluchtheuvel klapte deze ( bijna )volledig door . druk verhoogd tot 30 bar en nu gaat hij erover zonder te bewegen ....
Deelbare bollen zijn nog wel te koop bij Cypharse , Tom Verheyden .... maar dan moet je wel oude deelbare inleveren of een bijkomende schroot prijs betalen ( dacht 50€ per set )
Dat hij bij stilstand doorzakt is op zich geen enkel probleem ( is alleen geen zicht als hij met zijn snoet op degrond ligt en met zijn kont omhoog )
zo kan je nog jaren rijden zonder problemen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dirkman schreef:
hogere druk, hardere veering.
lijkt me logisch,
Incorrect. Je verwart bovendien de werkdruk met de initiaaldruk.
Laat ik een wedervraag stellen.
Hoe verklaar jij dat een hydraulique waarvan de bollen weinig druk meer hebben keihard veert?
Dus bijv. bollen waarvan de druk is afgenomen tot 15 bar.
De stelling: hoe hoger de druk, hoe comfortabeler gaat wel degelijk op. Er is wel een limiet aan. Als de initiaaldruk boven de werkdruk komt (deze is afhankelijk van belading, pistonoppervlak, constructie) dan gaat het niet meer op.
De clou zit em erin dat zodra de auto omhoog komt, het membraam al flink wordt ingedrukt en het volume in de bol kleiner wordt. Als de wagen nou in moet veren (door een hobbel uiteraard) dan zal het volume in de bol verder verkleining, met als resultaat een progressieve verhoging van de werkdruk. Stel dat het volume in de kamer heel klein is zal de vering progressief keihard worden.
Bij een hogere initiaaldruk zal deze volumeverkleining minder groot zijn, met als gevolg dat de bol verder kan inveren (natuurlijk wordt dat ook begrensd door de aanslag, dus de hoogte moet niet te laag zijn ingesteld).
De topicstarter moet zich trouwens ook afvragen of de dempergaatjes wel hetzelfde zijn. Stuggere schokdemping kan ook leiden tot een stoteriger veergedrag.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Klopt, lage druk, harde vering, correcte (of verhoogde) druk soepele(re) vering
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Hoe verklaar jij dat een hydraulique waarvan de bollen weinig druk meer hebben keihard veert?
Dus bijv. bollen waarvan de druk is afgenomen tot 15 bar.
Als je nog maar 15 bar overhoud wordt het membraam al bij gewoon omhoogkomen van de wagen zo goed als plat gedrukt tot tegen de bovenkant van de bol .
Dus ruimte om te veren : BIJNA nul
@citroenbx : als je de druk hoger maakt dan standaard ga je stugger ( dus harder) veren omdat je gas minder makkelijk ingedrukt zal worden .
tonen de 59 bar bollen achteraan aan .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
@Walter, als je in Bv een BX bol die standaard 50 bar heeft, 60 bar in doet, dan word de vering toch net zachter.
Ik heb het uiteraard niet over het dubbele in een veerbol doen uiteraard, zoals 60bar ipv 30 bar voor achter zoals je vermeld.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
wbogaerts schreef:Hoe verklaar jij dat een hydraulique waarvan de bollen weinig druk meer hebben keihard veert?
Dus bijv. bollen waarvan de druk is afgenomen tot 15 bar.
Als je nog maar 15 bar overhoud wordt het membraam al bij gewoon omhoogkomen van de wagen zo goed als plat gedrukt tot tegen de bovenkant van de bol .Dus ruimte om te veren : BIJNA nul
Precies…
Dit was trouwens extreem gesteld. Ook bollen met minder druk dan normaal die nog lang niet leeg zijn (bijv. 30 bar ipv 40) veren al stugger.
Trouwens, een drukverschil van 5 bar zul je weinig tot niets van merken.
Ik geloof die stleling niet dat deze bollen stugger zijn door de hogere druk. Nogmaals: het kan ook komen door mogelijk andere schokdempergaatjes of wellicht andere factoren….
Citroenbx schreef:@Walter, als je in Bv een BX bol die standaard 50 bar heeft, 60 bar in doet, dan word de vering toch net zachter.
Ik heb het uiteraard niet over het dubbele in een veerbol doen uiteraard, zoals 60bar ipv 30 bar voor achter zoals je vermeld.
Zoals ik al zei: je moet de initiaaldruk niet hoger maken dan de werkdruk. DAN gaat het effect van soepeler worden niet meer op.