Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Geef jij effe de achteras belasting bij een GS en de diameter van de veercilinders dan reken ik het uit
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Citroenbx schreef:Geef jij effe de achteras belasting bij een GS en de diameter van de veercilinders dan reken ik het uit
Je weet toch wel hoeveel een GS weegt en hoe de gewichtsverdeling voor-achter is? Als je de diameter van de veercilinder niet weet, mag je hem schatten.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Hoe zit het eigenlijk met de achterophanging van een GSA, waarschijnlijk moet de hefboomverhouding nog in rekening worden gebracht, en die kan ik helemaal niet schatten
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De kracht op de veerstang (in de zuiger van de veercilinder) is ongeveer 3x zo groot als de achterwielbelasting.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
400Kilo achterasbelasting, 30mm cilinderdiameter, niet rekeninghoudend met de hefboomwerking, 28.2965bar.
Hoeveel kilo heeft een GS op de achteras? kan ik effe beter uitrekenen met de hefboomwerking erbij
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij 400 kg achterasbelasting (200 kg per wiel), kom ik uit op 94 bar.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Met het gegeven van 3x hogere kracht neem ik aan? dat klopt.
Mijn berekening was nog zonder dat gegeven, gewoon 400 kilo dus.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ok, jij komt op 28,3 bar? Maal 3 kom je dan op 84 bar, ik kom op 94 bar. We komen al in de buurt….
Citroen!
DriverD schreef:
Die werkdruk kan je uitrekenen.
Zeker. Maar je moet wel weten:
- de diameter is van de zuiger EN
- de afstand van het achterwiellager tot draaipunt van de achterdraagarm
- de hoek waaronder de draagarm staat (rekentechnisch is dit idealiter 90 graden).
- de afstand van het punt waar de veercilinder aangrijpt tot het draaipunt.
- de hoek waarop deze kracht aangrijpt (vermoedelijk ook weer dicht in de buurt van de 90 graden).
Bij de voorwielophaningn heb je iets vergelijkbaars bij de GS ophanging. Bij een Mc pherson construrtie heb je geen hefboomwerking, Strikt genomen zou je nog wel de hoek waaronder de veerpoot staat mee moeten nemen in de berekening al zat dat weinig uitmaken.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
mpostma schreef:DriverD schreef:
Die werkdruk kan je uitrekenen.
Zeker. Maar je moet wel weten:
- de diameter is van de zuiger EN
- de afstand van het achterwiellager tot draaipunt van de achterdraagarm
- de hoek waaronder de draagarm staat (rekentechnisch is dit idealiter 90 graden).
- de afstand van het punt waar de veercilinder aangrijpt tot het draaipunt.
- de hoek waarop deze kracht aangrijpt (vermoedelijk ook weer dicht in de buurt van de 90 graden).Bij de voorwielophaningn heb je iets vergelijkbaars bij de GS ophanging. Bij een Mc pherson construrtie heb je geen hefboomwerking, Strikt genomen zou je nog wel de hoek waaronder de veerpoot staat mee moeten nemen in de berekening al zat dat weinig uitmaken.
Stel diameter zuiger = 30 mm en neem de hoeken maar 90 graden.
Citroen!
DriverD schreef:Stel diameter zuiger = 30 mm en neem de hoeken maar 90 graden.
aanname:
gewicht op achteras 400 kg.
hoeken 90 graden
diameter zuiger 30 mm (gevoelsmatig vind ik dat trouwens klein: BX zuigers zitten volgens mij meer richting de 50 mm).
de kracht op de zuiger is 3x zo groot als de kracht op het wiel
Per arm 200 kg.
maal 3 = 6000 N. we verwaarlozen de hoeken
diameter is 3 cm. straal = 1.5 cm
Oppervlak zuiger bij 3 cm = pi r^2 = 7,1 cm 2
De druk = kracht / oppervlak = 600 kg / 7,1 cm2 = 85,4 kg/cm2
Overigens stijgt die 200 kg per kant natuurlijk ook nog als er passagiers en baggage bijkomen.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Met 50 mm zuigerdiameter (en g = 9,81 m/s2) kom ik op 33,9 bar. Dat is minder dan de 35 bar initiaaldruk.
De zuigerdiameter weet ik ook niet, en kan ik nu niet opmeten. 30 mm is maar een schatting.
Citroen!
DriverD schreef:Met 50 mm zuigerdiameter (en g = 9,81 m/s2) kom ik op 33,9 bar. Dat is minder dan de 35 bar initiaaldruk.
De zuigerdiameter weet ik ook niet, en kan ik nu niet opmeten. 30 mm is maar een schatting.
Met een grote zuiger zou de druk kleiner moeten worden en niet hoger. Kun je de berekening eens wat meer laten zien?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
200 kg per wiel = 1962 N per wiel. De verhouding “wiel-tot-draaipunt draagarm” tot “draaipunt wieldraagarm-hartlijn veercilinder” = 78/23 ofwel circa 3,39/1.
Kracht op veerzuiger is dus 1962*3,39 = 6654 N. Als de diameter van de veerzuiger 50 mm is, is het oppervlak 1962,5 mm2. Druk wordt dan 3,39 N/mm2 ofwel 33,9 bar.
Citroen!
DriverD schreef:200 kg per wiel = 1962 N per wiel. De verhouding “wiel-tot-draaipunt draagarm” tot “draaipunt wieldraagarm-hartlijn veercilinder” = 78/23 ofwel circa 3,39/1.
Kracht op veerzuiger is dus 1962*3,39 = 6654 N. Als de diameter van de veerzuiger 50 mm is, is het oppervlak 1962,5 mm2. Druk wordt dan 3,39 N/mm2 ofwel 33,9 bar.
Ik reken het even terug maar heb zelf een rekenfout gemaakt. Ik geef het wel vetgedrukt aan. Ik vond het gek dat je met een groter zuiger op een veel kleinere druk uitkwam.. Bovendien reken je wel met een iets groter verhouding van 3.4 ipv 3 voor de kracht op het wiel : kracht op de veercilinder