4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
IDDS Hoge drukregelaar vervangen nu problemen met veerbollen
Gepost: 17 januari 2008 01:08 AM
  [ # 46 ]
mpostma schreef:

aanname:
gewicht op achteras 400 kg.
hoeken 90 graden
diameter zuiger 30 mm (gevoelsmatig vind ik dat trouwens klein: BX zuigers zitten volgens mij meer richting de 50 mm).
de kracht op de zuiger is 3x zo groot als de kracht op het wiel

Per arm 200 kg.

maal 3 = 6000 N. we verwaarlozen de hoeken

diameter is 3 cm. straal = 1.5 cm
Oppervlak zuiger bij 3 cm = pi r^2 = 7,1 cm 2

De druk = kracht / oppervlak = 200 kg / 7,1 cm2 = 28,3 kg/cm2

Dat lijkt me gevoelsmatig nog aan de kleine kant. Ik heb mijn twijfels over de verhouding 3 tussen de kracht op het wiel en de kracht op de veercilinder.  Het zou mijn niet verbazen als deze verhouding nog 2 x zo groot is. Het blijft dus een beetje gokken als je de pistondiameter niet exact weet.

Overigens stijgt die 200 kg per kant natuurlijk ook nog als er passagiers en baggage bijkomen.

Effe aanpassen marten:
De formul is p = F/A, dus F is 6000N, oppervlakte A is 0.0007m²(of in cm²) dus dat komt uit op 8488267.799Pa, simpeler: 84 Bar

Denk dat dat wat realistischer is. Wink

De regels van de Fysica niet veranderen hé, hehe Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 januari 2008 01:09 AM
  [ # 47 ]
Citroenbx schreef:
mpostma schreef:

aanname:
gewicht op achteras 400 kg.
hoeken 90 graden
diameter zuiger 30 mm (gevoelsmatig vind ik dat trouwens klein: BX zuigers zitten volgens mij meer richting de 50 mm).
de kracht op de zuiger is 3x zo groot als de kracht op het wiel

Per arm 200 kg.

maal 3 = 6000 N. we verwaarlozen de hoeken

diameter is 3 cm. straal = 1.5 cm
Oppervlak zuiger bij 3 cm = pi r^2 = 7,1 cm 2

De druk = kracht / oppervlak = 200 kg / 7,1 cm2 = 28,3 kg/cm2

Dat lijkt me gevoelsmatig nog aan de kleine kant. Ik heb mijn twijfels over de verhouding 3 tussen de kracht op het wiel en de kracht op de veercilinder.  Het zou mijn niet verbazen als deze verhouding nog 2 x zo groot is. Het blijft dus een beetje gokken als je de pistondiameter niet exact weet.

Overigens stijgt die 200 kg per kant natuurlijk ook nog als er passagiers en baggage bijkomen.

Effe aanpassen marten:
De formul is p = F/A, dus F is 6000N, oppervlakte A is 0.0007m²(of in cm²) dus dat komt uit op 8488267.799Pa, simpeler: 84 Bar

Denk dat dat wat realistischer is. Wink

De regels van de Fysica niet veranderen hé, hehe Wink

Zie mijn laatste post. Ik had het al gezien Wink

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2008 01:12 AM
  [ # 48 ]

die zag ik pas toen de mijne er stond, nu moet je al niet gaan fout-zoeken Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 januari 2008 01:13 AM
  [ # 49 ]
Citroenbx schreef:

die zag ik pas toen de mijne er stond,

Heb trouwens de gravitatiekracht eenvoudig op 10 gesteld ipv de werkelijke 9,81 die het eigenlijk is op onze hoogtegraad.

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2008 01:14 AM
  [ # 50 ]

10 word altijd gebruikt dus ja, waarom niet Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 17 januari 2008 01:14 AM
  [ # 51 ]

Ik heb sterk mijn vraagtekens bij jullie berekeningen…

Gr Martijn

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 januari 2008 01:16 AM
  [ # 52 ]
Martijn de Ruijter schreef:

Ik heb sterk mijn vraagtekens bij jullie berekeningen…

Gr Martijn

Specifieer je eens nader? Het rekent overigens lastig met onbekende gegevens.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 januari 2008 01:18 AM
  [ # 53 ]
Martijn de Ruijter schreef:

Ik heb sterk mijn vraagtekens bij jullie berekeningen…

Gr Martijn

Toon maar aan waar de fout zit…

Citroen!

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2008 01:19 AM
  [ # 54 ]

als iemand mij alle maten geeft maak ik met plezier een complete berekening + technische tekening van het hefboom systeem, maar dan moet ik wel alles hebben Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 januari 2008 01:22 AM
  [ # 55 ]
Citroenbx schreef:

als iemand mij alle maten geeft maak ik met plezier een complete berekening + technische tekening van het hefboom systeem, maar dan moet ik wel alles hebben Laughing

Je kan in het WPH het zijaanzicht van de achterwielophanging opmeten. Heb ik ook gedaan. Very Happy

Citroen!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 januari 2008 01:24 AM
  [ # 56 ]
Citroenbx schreef:

als iemand mij alle maten geeft maak ik met plezier een complete berekening + technische tekening van het hefboom systeem, maar dan moet ik wel alles hebben Laughing

T’is echt geen rocket science, als je maar wel de juiste gegevens hebt. Ik geloof middelbare school 4e klas natuurkunde

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2008 01:37 AM
  [ # 57 ]

Ik heb Elektromechanica gedaan, was een en al Fysica en sterkte berekeningen, en idd, tis geen Rocket Science! Laughing

@DriverD: Zal dat wel eens opzoeken, GSA WPHB heb ik normaal, enkel voor de moment nogal weinig tijd.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 17 januari 2008 01:49 AM
  [ # 58 ]
DriverD schreef:
Martijn de Ruijter schreef:

Ik heb sterk mijn vraagtekens bij jullie berekeningen…

Gr Martijn

Toon maar aan waar de fout zit…

Ik ga er van uit dat jullie op zoek zijn naar de druk die in een bol heerst ten tijde van stilstand op rijhoogte?

Hoe verklaar je dat de druk in de bol in jullie berekeningen oploopt naarmate de piston kleiner wordt? Als ik een drukmeter aansluit op de vulnippel en ik verklein de diameter van de piston (gegeven dat dat allemaal mogelijk zou zijn…) loopt in een statische situatie m.i. echt de druk niet op. Daarnaast lijkt mij de diameter van de veerbol/danwel membraan veel belangrijker, want in feite is de ‘kolom’ niet-samendrukbare LHM boven de piston slechts een verlenging van deze.

Let wel: ik zeg niet dat ik het beter weet, ik ben gaten aan het schieten…

Gr Martijn

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 januari 2008 01:57 AM
  [ # 59 ]
Martijn de Ruijter schreef:
DriverD schreef:
Martijn de Ruijter schreef:

Ik heb sterk mijn vraagtekens bij jullie berekeningen…

Gr Martijn

Toon maar aan waar de fout zit…

Ik ga er van uit dat jullie op zoek zijn naar de druk die in een bol heerst ten tijde van stilstand op rijhoogte?

Hoe verklaar je dat de druk in de bol in jullie berekeningen oploopt naarmate de piston kleiner wordt? Als ik een drukmeter aansluit op de vulnippel en ik verklein de diameter van de piston (gegeven dat dat allemaal mogelijk zou zijn…) loopt in een statische situatie m.i. echt de druk niet op. Daarnaast lijkt mij de diameter van de veerbol/danwel membraan veel belangrijker, want in feite is de ‘kolom’ niet-samendrukbare LHM boven de piston slechts een verlenging van deze.

Let wel: ik zeg niet dat ik het beter weet, ik ben gaten aan het schieten…

Gr Martijn

1
Actie is reactie. ofwel de kracht die de massa van de auto indirect via de veerconstructie uitoefent op de veercilinder is gelijk aan de tegenkracht die de veerbol levert.

2.
in een gesloten hydraulisch systeem is de veerdruk statisch gelijk. Ofwel, de druk in de veerbol is gelijk aan de druk achter de piston.

In de piston wordt de kracht op de veercilinder omgezet in hydraulische druk. Net als in een fietspomp. Hoe groter de zuiger, hoe meer oppervlak is om de kracht te verdelen.

De druk op de veercilinder bepaalt dan ook de werkdruk en de veerbol heeft zich daar maar op in te stellen. Dat gebeurt doordat het membraam verder wordt ingedrukt. Het gasvolume achter het membraam wordt verkleind (gecomprimeerd). De algemene gaswet dicteert vervolgens dat bij dezelfde hoeveelheid gas en dezelfde temperatuur de druk moet toenemen als het volume afneemt. Zo stelt de veercilinder zich in op een andere druk.

Bij inveren wordt door verder indrukken de tegenkracht groter, wat er in resulteert dat de cilinder wordt teruggedrukt.

PS. Een groter membraam (Stel dat de veerbol inwendig een grotere diameter zou hebben) betekent het dat het membraam minder op en neer zou bewegen. Om iets te weten over de veerkarakteristiek moet je weten hoeveel kracht je moet leveren om de cilinder een bepaalde afstand in te drukken. Dat kun je weer omzetten in een hoeveelheid vloeistofverplaatsing in de bol. Maarruh, het wordt al laat Laughing

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2008 02:09 AM
  [ # 60 ]

@Martijn: Als de de zuiger diameter verklein vergroot wel zeker de druk, dit te bewijzen via F = p x A.

De grootte van het membraam speelt denk ik geen rol(verbeter me als het fout is.).
Het enigste wat veranderd bij een groter membraam is een groter gasvolume, wat de veerkarakteristiek veranderd.

Het is in mijn ogen heel simpel(idd laat, dus ben voorzichtig).
De druk aan de ene kant van de membraam is bij stilstand dezelfde als aan de andere kant, hoe groot of klein je het membraam ook maakt.(je gaat met een kleiner membraam wel sneller zonder vering lopen om het zo te zeggen, maar op gebied van kracht maakt het niets uit (denk ik)

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook