Onlangs had ik een leen-Xsara van de garage mee. Toen ik daar de motorkap opendeed, zag ik tot mijn verbazing twee zwart plastic afdekkappen aan de linker- en rechterkant van de motorruimte. : Zag er strak uit. Bij mijn Xsara 1.6i bj 2001 heb ik dat niet (leen-Xsara was ook van 2001 en ook een 1.6i). Ik bedoel de geelomlijnde kappen zoals in het plaatje.
Voor zover ik uit de illustraties uit het instrectieboekje kan halen moeten deze kappen eigenlijk op alle types, inclusief de diesels zitten (behalve op de 2.0i 16V - 167 pk). Zoals je begrijpt is het geen halszaak dat ik ze niet heb, maar ik vond het er wel “af” uitzien. Ga maar eens op een sloop ofzo kijken of ze daar te vinden zijn. Maar ik ben benieuwd: zitten er op jullie Xsara’s deze kappen?
Vroem
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Hoi Vroem. Ik heb twee Xsara’s gehad. De eerste, een 1.6 16V VTR van mei 2001, had die twee afdekkappen niet. M’n tweede, ook een 1.6 16V VTR maar dan van januari 2003, had die plastic platen wel onder de motorkap. Ik heb nu een C2 1.6 16V VTS (januari 2005) en het eerste wat me opviel toen ik daar de motorkap daarvan open deed was, dat hier geen enkele afdekplaat is gebruikt. Onder de kap van een Xsara ziet het er gewoon netter uit. Maar gelukkig heb ik de motorkap zo min mogelijk open…
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
mijn 1.4 2001 heeft ze ook
en m’n ouders 1.6 break (2002 denk ik?) heeft ze ook
alleen volgens mij heb ik 1 gasveer en me ouders 2 gasveren.
is dit bekend?
maakt ook verder niet erg veel uit.
ik vin die veren toch eigenlijk wel best wel cool
veel auto’s hebben nog steeds zo’n “stokkie” zelfs de C4 heeft dit weer
ZX-Cruiser schreef:Yup m’n ouders hebben een 1.6 16v uit ‘01, die heeft het ook. Kijk eens of de bevestigingspunten er wel zitten. Denk gewoon dat iemand die platen eruti heeft gehaald zonder ze terug te zetten.
Mijn idee was ook al dat de kappen er ooit wel hebben gezeten. En de bevestigingspunten zitten er. Ik zag alleen dat er een eentje was afgebroken (stuurkant, bovenaan zitten twee plastic ogen - eentje ervan was niet meer heel). En aangezien ik de complete historie van de auto ken (ben alleen niet altijd eigenaar/berijder geweest), denk ik dat dit ooit bij onderhoud in de garage is gebeurd en dat men voor het gemak men maar even “vergeten” is de kappen terug te plaatsen…
Vroem
Willibrord schreef:Onder de kap van een Xsara ziet het er gewoon netter uit. Maar gelukkig heb ik de motorkap zo min mogelijk open…
Precies!! Dank voor de reactie.
arjan_verkade schreef:mijn 1.4 2001 heeft ze ook
en m’n ouders 1.6 break (2002 denk ik?) heeft ze ook
Begin toch echt sterk te denken dat de garage ze er gewoon uitgehaald heeft….
arjan_verkade schreef:alleen volgens mij heb ik 1 gasveer en me ouders 2 gasveren.
is dit bekend?
maakt ook verder niet erg veel uit.
ik vin die veren toch eigenlijk wel best wel cool
veel auto’s hebben nog steeds zo’n “stokkie” zelfs de C4 heeft dit weer
Ik heb net nog even gekeken - ik heb ook één gasveer, iets uit het midden meer naar de passagierskant. Dus als jouw ouders 2 gasveren hebben (nou ja hun auto dan), dan denk ik dat dat in nieuwere modellen veranderd is.
Vroem
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vroem schreef:Willibrord schreef:Onder de kap van een Xsara ziet het er gewoon netter uit. Maar gelukkig heb ik de motorkap zo min mogelijk open…
Precies!! Dank voor de reactie.
arjan_verkade schreef:mijn 1.4 2001 heeft ze ook
en m’n ouders 1.6 break (2002 denk ik?) heeft ze ookBegin toch echt sterk te denken dat de garage ze er gewoon uitgehaald heeft….
arjan_verkade schreef:alleen volgens mij heb ik 1 gasveer en me ouders 2 gasveren.
is dit bekend?
maakt ook verder niet erg veel uit.
ik vin die veren toch eigenlijk wel best wel cool
veel auto’s hebben nog steeds zo’n “stokkie” zelfs de C4 heeft dit weerIk heb net nog even gekeken - ik heb ook één gasveer, iets uit het midden meer naar de passagierskant. Dus als jouw ouders 2 gasveren hebben (nou ja hun auto dan), dan denk ik dat dat in nieuwere modellen veranderd is.
dus jou gasveer zit ergens in het midden?
die van mij zit zit aan de linkerkant of de rechterkant
Nee hij zit niet exact in het midden - meer naar de passagierskant toe. Maar ook zeker niet helemaal aan de rechterkant. In het plaatje bovenaan dit draadje staat ‘ie ingetekend (tenminste zo zit het bij mij), het is de zwarte “stok” die ongeveer ter hoogte van het koelvloeistofreservoir begint en dan schuin omhoog uit het beeld verdwijnt.
Vroem
Ja hier ook twee van die kappen. 2001 HDi.
Zou niet de eerste keer zijn dat de monteur vergeet om de kappen na onderhoud terug te plaatsen, heb het al eens meegemaakt met mijn 306
De volgende keer dat je een leen-Xsara meekrijgt, gewoon die kappen eraf halen en op je eigen Xsara zetten
Daar heb ik nog aan zitten denken ja. Maar in al mijn onschuld ging ik er nog van uit “oh die zullen er bij mij wel niet op horen” (ze zaten er al niet op toen ik de auto overnam). Maar nu ik zo al die reacties lees….
Eén troost: ‘k heb nu een andere garage.
Vroem
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
als ze er al niet opzaten toen je de auto overnam kan de garage er misschien niet veel aan doen?
als je ze echt wil het zal denk wel niet al te veel kosten? (na ja je weet het niet tegenwoordig )
wat is het doel er eigenlijk van?
heeft het ook een beschermende werking of is het is alleen maar voor de nette afwerking?
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004
- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Ik heb ze ook…....Xsara coupe 1,6-16v vtr.
Is alleen voor een nette afwerking, verder niets.
Wat de prijs betreft kan je nog wel eens schrikken.
Dit zijn onderdelen die normaal niet stuk gaan, niet aan slijtage onderhevig zijn, ofwel geen volume deel.
Als je ze echt wil, probeer een sloper te vinden, kun je ze meestal wel
voor een zacht prijsje meenemen.
arjan_verkade schreef:wat is het doel er eigenlijk van?
heeft het ook een beschermende werking of is het is alleen maar voor de nette afwerking?
Dempen van het geluid :
arjan_verkade schreef:als ze er al niet opzaten toen je de auto overnam kan de garage er misschien niet veel aan doen?
Deze auto is een ex-auto van de zaak. Ik heb hem begin 2004 als auto van de zaak gekregen. Omdat hij 4 werd moest hij eruit en ik heb hem tegen een hele schappelijke prijs overgenomen. De auto is altijd bij dezelfde dealer onderhouden (moest van mijn ex-baas). Voor mij hebben 2 inmiddels ex-collega’s in deze auto gereden en ondanks dat zij zuinig met de auto zijn omgegaan, zijn dit echt niet de types die een motorkap openmaken en dan vervolgens de plastic platen verwijderen. Conclusie: òf de auto is zonder kappen nieuw afgeleverd (denk ik dus niet, gezien de reacties hier op het forum), òf de garage heeft ze ooit verwijderd (denk ik dus wel - ook getuige het feit dat 1 van de bevestigingspunten is afgebroken).
r.kerstens schreef:Wat de prijs betreft kan je nog wel eens schrikken.
Dit zijn onderdelen die normaal niet stuk gaan, niet aan slijtage onderhevig zijn, ofwel geen volume deel.
Als je ze echt wil, probeer een sloper te vinden, kun je ze meestal wel
voor een zacht prijsje meenemen.
Precies!! Mijn redenering was precies dezelfde: geen slijtagedeel, ‘t is geen accessoire en in alle eerlijkheid: hoeveel mensen gaan er nou op zoek naar zo’n kap? Dus idd ik ben bang dat er “nieuw” een aardig prijskaartje aanhangt en ik was dus ook van plan om maar eens bij een sloop langs te gaan. Ik ga waarschijnlijk deze week gewoon even neuzen bij de dealer, zal voor de grap eens vragen wat het moet kosten.
ZX1.4i schreef:Dempen van het geluid :
Misschien, maar dan minimaal: echt dik plastic is het niet en er zit verder ook geen isolatiemateriaal op. En alleen maar rijgeluid van de banden en misschien wind ofzo (minder “turbulentie” onder de kap omdat het allemaal wat strakker is), want boven de motor zitten ze niet . Maar in principe is het gewoon cosmetisch.
Vroem
zal ik dan maar dwars gaan liggen: ik vind het niet mooi ops:
als ik de motorkap opentrek wil een motorblok zien liggen en geen stukjes plastic. ik rij toch geen dinky toy
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Geeft niks, het zou een saaie boel worden als we er allemaal hetzelfde over dachten. Overigens is het motorblok ook met de kappen gemonteerd goed zichtbaar, de kappen zitten er naast en dekken alleen de loze ruimtes af.
Maar mischien zijn er meer mensen die er zo over denken en ze er daarom afgehaald hebben en ze voor een schappelijk prijsje aan mij willen verkopen?
Vroem