Heb dat document even doorgelezen maar het wordt me niet duidelijk welke tabel ik nou moet hebben voor een 2.1td uit 95?
Er staat wel dat beide compu’s totaal verschillend zijn, maar daar heb ik ook niets aan.
Hmmmmm
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Zeg, zomaar even een ballontetje oplatend…
Is het misschien een idee dat we eens gezamelijk zo’n ding in elkaar flansen met een paar electra wizzards erbij ?
Er zitten best wat xm rijders met een dergelijk probleem en de kosten rijzen voor wellicht een aantal toch redelijk de pan uit als we steeds naar de garage moeten… alleen al om aan de diagnose te moeten…
dat repareren is best te doen en kun je eventueel laten doen. Waar we volgens mij allemaal me elopen te kloten is dat we niet weten waar we het zoeken moeten….
malle pietje schreef:Heb dat document even doorgelezen maar het wordt me niet duidelijk welke tabel ik nou moet hebben voor een 2.1td uit 95?
Er staat wel dat beide compu’s totaal verschillend zijn, maar daar heb ik ook niets aan.
Hmmmmm
Een blauwe connector heb je, dan aansluiten en lezen vanaf pag. 9 van 12…
Dat die H1 en H2 verschillend zijn, lijkt verder niet relevant voor dat uitlezen. Lijkt…
gompy58 schreef:Zeg, zomaar even een ballontetje oplatend…
Is het misschien een idee dat we eens gezamelijk zo’n ding in elkaar flansen met een paar electra wizzards erbij ?
Goed plan. En dan laten we het maken en uitlezen opnemen op video door Xenomorph, zie zijn draadje.
Ben er helemaal voor. Ik heb eerder zo’n uitleesapparaat gesoldeerd, da’s 10 minuten werk. Natuurlijk wel netjes in een kastje zetten, moet wel profi blijven
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Maar je hebt dat gesoldeerde apparaat toen niet getest en aangesloten?
Ik heb net die handleiding even gelezen, en het blijkt dat je een type 2 met de uitleesstekker onder het stuur kunt uitlezen zonder heel die bende met ledjes en weerstanden. Een draadje met klemmetje (om op de pin in de uitleesstekker te houden) is genoeg.
Zo heb ik daarnet de motorcomputer uitgelezen, en 3 storingscodes gevonden. Lekker boeiend De veercomputer is niet te doen, die gebruikt het sportlampje niet om te knipperen.
De ABS lukte me ook niet, volgens de handleiding moet je daar pin E1 voor gebruiken en volgens mij heb ik die helemaal niet.
Martijn de Ruijter schreef:eviltwin schreef:
bij HA2 zit er ook een achter.
Volgens mij niet.
Gr Martijn
Volgens mij ook niet
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Harm schreef:Ik heb net die handleiding even gelezen, en het blijkt dat je een type 2 met de uitleesstekker onder het stuur kunt uitlezen zonder heel die bende met ledjes en weerstanden. Een draadje met klemmetje (om op de pin in de uitleesstekker te houden) is genoeg.
Zo heb ik daarnet de motorcomputer uitgelezen, en 3 storingscodes gevonden. Lekker boeiend De veercomputer is niet te doen, die gebruikt het sportlampje niet om te knipperen.
De ABS lukte me ook niet, volgens de handleiding moet je daar pin E1 voor gebruiken en volgens mij heb ik die helemaal niet.
Lang leve de Lexia
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Harm schreef:Ik heb net die handleiding even gelezen, en het blijkt dat je een type 2 met de uitleesstekker onder het stuur kunt uitlezen zonder heel die bende met ledjes en weerstanden. Een draadje met klemmetje (om op de pin in de uitleesstekker te houden) is genoeg.
Zo heb ik daarnet de motorcomputer uitgelezen, en 3 storingscodes gevonden. Lekker boeiend De veercomputer is niet te doen, die gebruikt het sportlampje niet om te knipperen.
De ABS lukte me ook niet, volgens de handleiding moet je daar pin E1 voor gebruiken en volgens mij heb ik die helemaal niet.
Zoals ik het begrijp voor een type 2 is dat de motor ECU met het motordiagnoselampje is uit te lezen. Voor de veer en ABS ECU’s werkt dat niet, dan heb je het LEDje nodig.
Ik ben wel voor gezamenlijk iets inelkaar solderen maar laten we er dan meteen een aantal maken. De kosten en het soldeerwerk zijn bijna niets. En echt superprofi hoeft het van mij ook niet. Ik denk dat ik het zelf vaak genoeg ga gebruiken om er continu eentje in huis te hebben.
Ik zit nu natuurlijk al dagenlang dit draadje te volgen sinds het bij Gompy afgelopen zaterdag wéér mis ging….
Echter, wat nu precies het probleem tijdens het rijden is ben ik enigszins kwijt.
Is het nu zo dat de XM tijdens het rijden continu op “Sport” blijft staan? Of is de idee dat ‘ie tijdens het rijden de tijdelijke sportstand niet meer automatisch inschakelt en dus altijd zacht veert?
Afgelopen week zat ik tenslotte met de Lexia3 op schoot in Gompy’s auto en toen werkten de electrokleppen (want daar gaat het kennelijk om) feilloos, en reageerden de diverse sensoren (stuurhoek, hellingshoek etc.) dus zoals ze behoren te doen.
Wat wel was geconstateerd was dat het manueel indrukken van de Sport-knop geen effect had, de veercomputer registreerde het indrukken van die knop maar schakelde vervolgens geen kleppen om.
Daarnaast bleek er 1 klem zittend draadje in de middenconsole te zitten, en die draad leek ook nog eens korter te zijn dan normaal (volgens Nard), en dat draadje was enigszins beschadigd.
Dus, wat werkt er nu nog wel en wat niet?
Ik doe het onderhoud aan de Lexia bij Renard (ja ja, dat is dus wat ik wél echt als taak heb daar… krijg er alleen geen geld voor…) en dat zou best weleens een reden kunnen zijn dat de computer het daar beter doet dan bij velen.
We zijn er inmiddels wel achter dat een goed onderhouden, up-to-date, Lexia3 waar de nodige WindowsXP aanpassingen aan gedaan zijn beter werkt dan de standaard uitvoering. Het kwam voordat ik dat apparaat na een volledige “format: C..” grondig had geherinstalleerd vrij vaak voor dat’ie vastliep of dienst weigerde.
Sinds de custom herinstallatie en het verviervoudigen van het geheugen een tijdje later (een Lexia heeft standaard veel te weinig geheugen) komen we meer auto’s binnen dan ooit.
Dit is het type probleem dat in alle soorten diagnose een groot dilemma vormt. Systemen zijn aan elkaar gekoppeld en kunnen elkaar, op basis van op zich correcte informatie, om zeep helpen omdat er ergens een schakel niet goed functioneerd en voor problemen elders zorgt.
In het geval van diagnose in de Lexia3 kan het zelfs voorkomen, heb daar onlangs een voorbeeld van gezien, dat de verkeerde conclusie werd getrokken omdat de vertaling uit het frans van de nederlandse Lexia niet correct was. Die vertaling zorgde ervoor dat een klep ergens aangewezen werd al “schuldige” terwijl het de sensor naast die klep moest zijn.
Taalnuance…. zelfs dat is een factor.
Ik ben heel benieuwd waar jullie met z’n allen toe zullen komen.
Als niet XM-rijder zie ik hier een aantal liefhebbers bezig die veel moeite doen elkaar verder te helpen. Alle lof daarvoor!
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is heel goed mogelijk dat tijdens jullie meting alles goed werkte maar een dag later er door bijv. vervuiling in zo’n hoeksensor de boel daarna weer verkloot wordt. De signaaltjes die die sensoren sturen zijn zo dun dat een beetje storing de boel al verstiert.
Het feit dat de sport knop niet reageert is natuurlijk al verdacht. Ga je toch de VC verdenken. Verder is het gewoon nagaan welke sensoren de vc aansturen en die vervolgens nalopen. De twee hydractieve kleppen kanje ook simpel testen of ze schakelen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het feit dat de sport knop niet reageert is natuurlijk al verdacht
Was Gompy niet bij een zekere “specialist” langs geweest die patent heeft op een bepaalde truc om de sportstand te saboteren?
En er zijn toch 2 stuursensoren, eentje voor de snelheid van de stuurverdraaiing en eentje voor de max stuuruitslag? Om welke gaat het dan?
En er zijn toch 2 stuursensoren, eentje voor de snelheid van de stuurverdraaiing en eentje voor de max stuuruitslag? Om welke gaat het dan?
Er is slechts 1 enkele stuurwiel sensor die signalen stuurt naar de VC De computer zal dan:
** de draairichting van het stuurwiel vaststellen
** de draaisnelheid van het stuurwiel berekenen
** de rechtuitstand bepalen (bij snelheid hoger dan 30 kph)
** de uitslag van het stuurwiel berekenen
** de gevonden waarde vergelijken met de snelheid van het voertuig
** al of niet de overgang naar de stug stand ingeven
die overgang gebeurt door vergelijking van :
** de draaisnelheid van het stuurwiel en de hoekverdraaiing tov de snelheid van de wagen
(citaat Citroen documentatie)
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Jan-hendrik schreef:Martijn de Ruijter schreef:eviltwin schreef:
bij HA2 zit er ook een achter.
Volgens mij niet.
Gr Martijn
Volgens mij ook niet
je hebt gelijk, ik had in de tabellen gekeken en daaruit geconcludeerd dat er twee sensoren waren, maar het is dus één complexe sensor die zowel dive als squat kan meten. Hij zit voor op de stabilisator iets uit het midden tussen de hoogte corrector en het rechter voorwiel.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije