Misverstanden
Ik geloof dat er nogal wat misverstanden bestaan over de functie van de veercomputer en de sensoren waardoor de eerste zijn werk doet.
Bij storingen in de sensoren gaat de VC over naar een Noodloopfunctie. En dat zijn er eigenlijk maar twee, nl. hij schakelt de stugge stand in of gaat over naar automatische vering.
Op Automatische vering wordt overgegaan bij storingen in:
** manocontact remmen
** gaspedaal sensor
** stuurwielsensor
** sensor carrosserie-uitslag
Op de stugge stand wordt overgegaan bij storingen in:
** elektrokleppen
** voeding van de computer
Met deze gegevens kunnen we dan stellen dat indien de elektrokleppen hun werk doen het probeem van de harde/stugge vering ligt in de voeding van de VC door een slecht contact of draadbreuk of aan een inwendig defect van de VC.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
@Harm. Er is geen ” specialist ” bezig geweest bij mij om de sportstand te omzeilen.
Mijn probleem is dat ik het graag wil hebben zoals het hoort…
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. Stel je stuurwiel sensor heeft een storing. De VC staat daardoor in automatische stand en gedraagt zich soft. betekent dit dan dat als je een snelle stuuruitslag geeft de vc NIET naar hard schakelt?
Lijkt mij onwenselijk gedrag als je de veiligheid wil nastreven.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat ik in diverse documentatie heb gelezen over de variables is dat er er altijd terug gevallen word op de stugge stand als de variables buiten de waardes voor soft vallen. Automatisch zal er dan na x tijd weer gekeken worden maar buiten de waardes is auytomatisch weer terug naar stug…
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jan-hendrik schreef:Op Automatische vering wordt overgegaan bij storingen in:
...
Op stugge stand wordt overgegaan bij storingen in:
...
Wat bedoel je met automatische vering en stugge stand?
Komt dit overeen met normale vering en sport vering?
Is er wat dat betreft nog een verschil tussen HA1 en HA2?
Bij HA2 is het toch zo dat de auto in de sportstand comfortabel veert maar eerder stug wordt?
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
par eXeMple! schreef:[
Is er wat dat betreft nog een verschil tussen HA1 en HA2?
Bij HA2 is het toch zo dat de auto in de sportstand comfortabel veert maar eerder stug wordt?
Dat dacht ik wel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
par eXeMple! schreef:Jan-hendrik schreef:Op Automatische vering wordt overgegaan bij storingen in:
...
Op stugge stand wordt overgegaan bij storingen in:
...Wat bedoel je met automatische vering en stugge stand?
Komt dit overeen met normale vering en sport vering?Is er wat dat betreft nog een verschil tussen HA1 en HA2?
Bij HA2 is het toch zo dat de auto in de sportstand comfortabel veert maar eerder stug wordt?
Bij hydractief I is de sport-stand synoniem met constant stugge vering; harde vering dus. Bij Hydractief II is dat niet het geval. Hier is de vering meer gevoelig en zal eerder en vaker de stugge stand kiezen.
De stugge stand oftewel harde stand moge duidelijk zijn, maar wat Citroen precies bedoelt met Automatische vering is mij ook eerlijk gezegd nog niet helemaal duidelijk. Zodra ik hier achter ben post ik dat , maar aangezien de meeste leden wat dichter zitten bij mensen die het zouden moeten weten, adviseer ik hen te raadplegen. Ik heb getracht de TD van Citroen Nederland te bereiken, maar daar raak je verward in een slecht functionerend communicatie netwerk. Maar probeer dit nummer eens: 020 5701911
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Jan-hendrik schreef:par eXeMple! schreef:Jan-hendrik schreef:Op Automatische vering wordt overgegaan bij storingen in:
...
Op stugge stand wordt overgegaan bij storingen in:
...Wat bedoel je met automatische vering en stugge stand?
Komt dit overeen met normale vering en sport vering?Is er wat dat betreft nog een verschil tussen HA1 en HA2?
Bij HA2 is het toch zo dat de auto in de sportstand comfortabel veert maar eerder stug wordt?Bij hydractief I is de sport-stand synoniem met constant stugge vering; harde vering dus. Bij Hydractief II is dat niet het geval. Hier is de vering meer gevoelig en zal eerder en vaker de stugge stand kiezen.
De stugge stand oftewel harde stand moge duidelijk zijn, maar wat Citroen precies bedoelt met Automatische vering is mij ook eerlijk gezegd nog niet helemaal duidelijk. Zodra ik hier achter ben post ik dat , maar aangezien de meeste leden wat dichter zitten bij mensen die het zouden moeten weten, adviseer ik hen te raadplegen. Ik heb getracht de TD van Citroen Nederland te bereiken, maar daar raak je verward in een slecht functionerend communicatie netwerk. Maar probeer dit nummer eens: 020 5701911
OK maakt het al iets duidelijker.
Als een HA1 door de genoemde storingen in de stugge stand gaat, is hij ook echt hard.
Maar, als een HA2 door deze storingen in de stugge stand gaat, staat hij dan in “sport” m.a.w. veert comfortabel maar gaat eerder naar hard, of veert hij ook constant hard? Als het gaat om storingen in de elektrokleppen of in de voeding, dan zou het wel eens het laatste kunnen zijn.
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
par eXeMple! schreef:[Maar, als een HA2 door deze storingen in de stugge stand gaat, staat hij dan in “sport” m.a.w. veert comfortabel maar gaat eerder naar hard, of veert hij ook constant hard? [/qoute]
Als hij normaal fuctioneert wel…
par eXeMple! schreef:
Als het gaat om storingen in de elektrokleppen of in de voeding, dan zou het wel eens het laatste kunnen zijn.
Ja. als de elektroklep stuk is, is ie altijd hard. Voeding van de VC waarschijnlijk ook daar de VC die klep aanzet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De voeding ?
Tot nu toe had ik steeds begrepen dat het om de VN05n dingen ging…
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:De voeding ?
Tot nu toe had ik steeds begrepen dat het om de VN05n dingen ging…
Ik denk dat we een kapotte VN05N tot een storing in de elktroklep moeten rekenen. De VN05N stuurt direct het relais van de klep aan.
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
par eXeMple! schreef:gompy58 schreef:De voeding ?
Tot nu toe had ik steeds begrepen dat het om de VN05n dingen ging…
Ik denk dat we een kapotte VN05N tot een storing in de elktroklep moeten rekenen. De VN05N stuurt direct het relais van de klep aan.
Yep! resultaat: continu harde vering!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
DUS,
wat er al veel eerder werd gezegt, zijn de VN05n dingen in je VC kapot dan blijft het hard.. Die dingen ga ik deze week vervangen en dan die diodes erop zetten.
Wat ik nu dus ff niet begrijp is wat er nu weer met de voeding zou worden bedoeld…
Best handig als sommige dingen ook logisch worden toegelicht voor de non electro wizzards… Daarvoor dient zo’n draadje tenslotte.
Automatische vering is volgens Citroen Nederland, waarmee ik zojuist contact gehad heb, een standaard programma, een default programma zeg maar, dat de computer dus pakt als er iets niet in orde is. De vering gaat dan niet in de stugge stand, maar ook niet in de zachte stand, want dat zou gevaarlijk kunnen zijn. De auto zal een ander weggedrag vertonen dan normaal. Als bijvoorbeeld een bocht met hoge snelheid genomen wordt, wordt bij een storing niet de stugge stand ingeschakeld, maar ook niet de zachte stand. In plaats daarvan wordt een ‘tussenstand’ gekozen, zeg maar. Een standaard programma dat nog wel de veiligheid verzekert, maar de bestuurder laat weten dat er iets niet in orde is. In de genomen bocht bijvoorbeeld zal de wagen meer overhellen dan normaal.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Net even in het datasheet zitten neuzen van de VN05n:
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/stmicroelectronics/1082.pdf
Die dingen hebben een ingebouwde temperatuur schakeling. als ze te warm worden gaan ze uit!! ook bij een opencircuit ( geen load) en bij ompolen…
Zit die VC in de XM erg “warm” ?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>