Nu ik 2 jaar met een flinke regelmaat in mijn vaders xantia break heb rondgereden en mijn eigen auto totall loss is gereden, ben ik opzoek naar een ZX! Het moet een wat snellere worden en dan kom je al gauw in de buurt van een volcane of een 16v. Nu ben ik van de week wezen kijken bij een volcane 1.9 (dus 5 deurs).
De auto beviel goed, alleen waren er een paar dingen waar ik nog een beetje mee zit. Dit is namelijk het volgende:
Allereerst, de toeter! (je moet toch prioriteiten stellen ) Wat is daarmee aan de hand. Naar ik begreep is er op de volcane en de 16v een luchthoorn geleverd. Dit was ook inderdaad het geval bij de volcane (2.0) waar ik eerder deze week in heb gereden, maar bij deze dus niet. Is hier makkelijk aan te komen of is die origineel te bestellen en wat kost dat? Wil eigelijk wel graag een luchthoorn )
Ten tweede, hoe hoort de oliedruk meter te werken, ik kon niet echt een patroon ontdekken bij gas geven of iets dergelijks. Wat zijn een beetje de waardes die hij aan zou moeten geven? Stel nou dat, wat ik dus eigenlijk dacht, dat deze stuk is, wat zou dat kunnen zijn en hoeveel zou dat kosten en is dat moeilijk te herstellen.
Nummer 3, de koppeling was niet al te best naar mijn idee. De handrem (zit deze ook op de voorkant of niet?) er op versnelling in 3 en dan optrekken met gas resulteerde in toeren, maar niet in afslaan (uiteindelijk wel natuurlijk, en toen ik het nog een keer probeerde deed hij het wel). Hoe hoog is de noodzaak deze te vervangen?
4, de eindemper is lek, is dit een apk afkeur? (zal wel he?) Wat is een fatsoenlijke eindemper? Dus van welk merk. Ik had op hbase.nl een bosal gezien die leek aardig op het origineel zoals ik het kon beoordelen dus het ovale eindstuk. Iemand ervaring hiermee? Is dit eenvoudig zelf (dus met een krik en assteunen) te vervangen of moet die echt op de brug? Wat zijn de dingen die je er ook nog bij moet bestellen of moet hebben? Wat zijn andere aandachtspunten?
5 De distributieriem wordt door de huidige eigenaar vervangen. Wat zou zoiets ongeveer gemiddeld gezien moeten kosten? Dus met waterpomp en spanrollen. De auto staat op 200.000 km. Lijkt mij een vreemde stand om hem te vervangen, of zit ik er naast?
6 Het rechter raam loopt niet helemaal lekker. Waarscheinlijk door weinig gebruik. Is dit goed te verhelpen?
7 de achterspoiler (zwarte aan het dak vast) zag er niet uit. Deze wil ik eigenlijk gaan spuiten. Iemand enig idee hoe dit ding vast zit? Kan hem wel op de klep spuiten, maar dat doe ik liever niet.
Al met al een paar puntjes die me opvielen en waar wat aan moet gebeuren. De auto is niet duur maar wil wel het een en ander op orde hebben. Misschien dat jullie ook nog tips hebben van dingen waar ik op moet letten bij dit specifieke type.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen
Nou ik ben pas op apk geweest en een lekke demper is apk afkeur ,is nog te lassen als je geluk hebt,voor de overige dingetjes moet je bij de meer ervaren ZX-sleutelaars zijn.
Succes!
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Verder niemand die me kan helpen?
Wat de toeter betrefd, een gewone toeter lijkt me toch ook prima?
Oliedruk meter hoort volgens mij stationair zo ronde de 4 te zitten en schommeld rijdend tussen de 4 en de 7 ongeveer, he hoger in toeren, hoe hoger de druk. Maar naar mijn idee deugen die meters heel vaak niet, lijkt me niet echt een probleem.
Handrem zit op de achterwielen, en koppeling, moeilijk te zeggen op afstand maar kans zit er natuurlijk in dat je gewoon zelf de koppeling hebt laten slippen de eerste keer en dat er dus eigenlijk weinig aan de hand is.
Lekke einddemper is apk afkeur, alsie verder nog mooi is zou je die kunnnen laten lassen. Anders is een vervangingsdemper van bosal inderdaad een goede oplossing (hebk zelf ook). Montage van zo’n einddemper is niet moeilijk en kun je best zelf. Zou wel nieuwe klemmen ook bijbestellen.
Distributieriem wisselen is alleen maar goed, je wilt echt niet dat deze knapt. Dit zal zijn tweede wissel wel worden, als ze telkens om de 100 000 wisselen is het zeer netjes bijgehouden, dan ben je mooi optijd.
Rechter raam loopt meestal langzamer dan links, beetje smeren kan helpen (deurpanneel ff los) maar snellerikken zijn het eigenlijk nooit.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Wat de toeter betrefd, een gewone toeter lijkt me toch ook prima? Ik had op mijn vorige auto ook een luchthoorn, vond ik altijd wel vet ding wat er nu opzit is een beetje suf. Maar goed dat is natuurlijk niet belangrijk voor de aanschaf
Oliedruk meter hoort volgens mij stationair zo ronde de 4 te zitten en schommeld rijdend tussen de 4 en de 7 ongeveer, he hoger in toeren, hoe hoger de druk. Maar naar mijn idee deugen die meters heel vaak niet, lijkt me niet echt een probleem. okee, ook iets voor na de eventuele aanschaf
Handrem zit op de achterwielen, en koppeling, moeilijk te zeggen op afstand maar kans zit er natuurlijk in dat je gewoon zelf de koppeling hebt laten slippen de eerste keer en dat er dus eigenlijk weinig aan de hand is. ik weet 100% zeker dat ik de koppeling los had. Het is me ook niet gelukt om met piepende banden weg te rijden. Daarnaast schokte hij ook bij het optrekken
Lekke einddemper is apk afkeur, alsie verder nog mooi is zou je die kunnnen laten lassen. Anders is een vervangingsdemper van bosal inderdaad een goede oplossing (hebk zelf ook). Montage van zo’n einddemper is niet moeilijk en kun je best zelf. Zou wel nieuwe klemmen ook bijbestellen. okee, dan gaan wij dat zelf doen
Distributieriem wisselen is alleen maar goed, je wilt echt niet dat deze knapt. Dit zal zijn tweede wissel wel worden, als ze telkens om de 100 000 wisselen is het zeer netjes bijgehouden, dan ben je mooi optijd. Vind het alleen zo raar. Bij mijn vaders auto ging hij bij 120 000 opnieuw
Rechter raam loopt meestal langzamer dan links, beetje smeren kan helpen (deurpanneel ff los) maar snellerikken zijn het eigenlijk nooit. Ik denk dat ik daar ook wel uitkom
Douwe schreef:
Oliedruk meter hoort volgens mij stationair zo ronde de 4 te zitten en schommeld rijdend tussen de 4 en de 7 ongeveer, he hoger in toeren, hoe hoger de druk. Maar naar mijn idee deugen die meters heel vaak niet, lijkt me niet echt een probleem.
Rechter raam loopt meestal langzamer dan links, beetje smeren kan helpen (deurpanneel ff los) maar snellerikken zijn het eigenlijk nooit.
De oliedruk meter geeft eerst het oliepeil aan als je de auto start (volgens
de garage waar mij zx16v in onderhoud is)
Stationair is tussen de 2 en 4
Normaal toerental (2500) is 4
Doortrappen is tussen de 4 en 6
Rechterraam gaat meestal stroef.Ik zelf heb de raamrubbers en strip opnieuw gemonteerd.Het gaat voornamelijk om de kunstofstrip die de deurpanelen bovenin vast houdt.En de strip langs het raam aan de buitenkant.Bij mij lopen ze weer als nieuw
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
spoiler kan volgens mij op 2 manieren..met bouten of met kitt.
of met bouten en kitt.
mijn zwager heeft die van mij (op de klep, niet op het dak) vast gemaakt.
klep open, gaten erin geboord en in aan de onderkant van de spoiler en zo met bouten vast gemaakt.
Ik weet niet of jij een 16v achterspoiler hebt,maar deze zit vast met 2 torx bouten door het glas van het achterraam
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
Erik Janszen schreef:Nou ik ben pas op apk geweest en een lekke demper is apk afkeur ,is nog te lassen als je geluk hebt
Ik had ook een rotte demper bij een zx. Nieuw 179 euro ex. montage Veel te duur naar mijn idee, gezien de marktprijzen voor een complete zx tegenwoordig…
Uiteindelijk bij de sloop een goeie gescoord voor een tientje die ik er zelf met een nieuwe beugel gewoon binnen een kwartier op straat onder heb gezet. Tel uit je winst.
Later was de bobine/verdeler stuk. 140 euro ex. montage. De monteur raadde mij aan weer gezien de goedkope aanschaf van een zx, naar de sloop te gaan. Daar betaalde ik 10 euro voor een tweedehandsje. Uiteindelijk is de auto weggegaan ivm aanschaf diesel, maar duur in onderhoud is ie niet geweest…dat was anders geweest als er steeds “nieuw"spul op zou komen. Er staan genoeg zx en op de sloop.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
200 euries ex mont is echt te veel was een demper met een goude rand :
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
peije1979 schreef:200 euries ex mont is echt te veel was een demper met een goude rand :
Heb het even aangepast, was iets minder bij naslag in mijn admi., maar wel veel meer dan 150. Blijft veel geld als je een zx koopt voor een 500 euri. (ik noem maar wat, weet niet wat topic starter ervoor betaald heeft)
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:peije1979 schreef:200 euries ex mont is echt te veel was een demper met een goude rand :
Heb het even aangepast, was iets minder bij naslag in mijn admi., maar wel veel meer dan 150. Blijft veel geld als je een zx koopt voor een 500 euri. (ik noem maar wat, weet niet wat topic starter ervoor betaald heeft)
Daar heb je gelijk in en dan is de sloop een goede optie voor onderdelen Alleen is naar mijn weten een gem achterdemper voor een zx tussen de 100 en 150 eurie maar echt niet meer.Maar niet elke garage hanteert dezelfde prijzen
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
peije1979 schreef:Ik weet niet of jij een 16v achterspoiler hebt,maar deze zit vast met 2 torx bouten door het glas van het achterraam
nee die heb ik niet..wist niet dat ie aan het raam vast zat. kan je hem dan nog wel los halen?? of heb je dan kans dat het barst!!
Gravedigger schreef:peije1979 schreef:Ik weet niet of jij een 16v achterspoiler hebt,maar deze zit vast met 2 torx bouten door het glas van het achterraam
nee die heb ik niet..wist niet dat ie aan het raam vast zat. kan je hem dan nog wel los halen?? of heb je dan kans dat het barst!!
Als het goed is kan je het gewoon losdraaien,mits de torxbouten los willen.Ik heb laatst mijn (zijkant) achteraam vervangen en daar zit ong zo’n zelfde
systeem met een torxboutje,en het was zomaar los,zonder breuk.
CITROEN is a way of lifestyle
Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
Peugeot 106 xsi RIP
Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Voor 150 euro heb ik een compleet uitlaatje…. met 2 jr garantie
D Riem is of om de 120dkm of om de zoveel jaar. Bij riem nr 2 is het dringend aan te raden om de spanrollen en waterpomp te vervangen laten.
Een koppeling in zijn 3 testen vind ik maf idee. Zoek liever even naar de kabel onder. Zit min of meer onder de accu, en kijk hoever deze staat opgespannen. Halverwege is nog normaal te noemen.
Die toeter zal wel eens APK technisch overleden en vervangen zijn.
Maar euhm wat betaal je voor al dit alles?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
De planning was voor 1250. Althans, die van hem. Dat was met nieuwe distributie riem. Hij was het zelf niet eens met de versleten koppeling. Ook wist hij kennelijk niet dat zijn eindpot naar de mallemoer was. Dit was met een bijna verlopen APK. Ben eigenlijk vergeten te vragen of hij deze nog ging verlengen. Hij is namelijk binnen de 2 maanden voor het einde van de apk. Ben er verder niet meer op in gegaan omdat ik inmiddels naar een andere zx aan het kijken ben van een forumlid. Deze moet een stuk minder kosten, krijgt een nieuwe apk maar heeft nog wel het een en ander aan werk nodig. Maar welke leuke klusjes die goed te doen zijn, of niet persee direct noodzakelijk.