gompy58 schreef:DUS,
wat er al veel eerder werd gezegt, zijn de VN05n dingen in je VC kapot dan blijft het hard.. Die dingen ga ik deze week vervangen en dan die diodes erop zetten.
Wat ik nu dus ff niet begrijp is wat er nu weer met de voeding zou worden bedoeld…
Best handig als sommige dingen ook logisch worden toegelicht voor de non electro wizzards… Daarvoor dient zo’n draadje tenslotte.
De VN05N sturen geen relais, de VN05N ZIJN solid state relais die de elektrokleppen aansturen. De diodes voorkomen dat een stroom in tegenovergestelde richting gaat lopen. Zijn de diodes defekt, dan kunnen de relais verbranden. Dus niet eerst de relais (VN05N) vervangen, maar diodes EN relais.
De voeding is eenvoudig de toevoer van elektrische stroom (!) via het contact en zekeringen F34 en F7 naar de veercomputer.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:Wat ik nu dus ff niet begrijp is wat er nu weer met de voeding zou worden bedoeld….
Hiermee wordt bedoeld dat de vc geen voeding heeft, bijv. defecte zekering. Is dus een ander defect dan de elektrokleppen.
Jan-hendrik schreef:Automatische vering is volgens Citroen Nederland, waarmee ik zojuist contact gehad heb, een standaard programma, een default programma zeg maar, dat de computer dus pakt als er iets niet in orde is. De vering gaat dan niet in de stugge stand, maar ook niet in de zachte stand, want dat zou gevaarlijk kunnen zijn. De auto zal een ander weggedrag vertonen dan normaal. Als bijvoorbeeld een bocht met hoge snelheid genomen wordt, wordt bij een storing niet de stugge stand ingeschakeld, maar ook niet de zachte stand. In plaats daarvan wordt een ‘tussenstand’ gekozen, zeg maar. Een standaard programma dat nog wel de veiligheid verzekert, maar de bestuurder laat weten dat er iets niet in orde is. In de genomen bocht bijvoorbeeld zal de wagen meer overhellen dan normaal.
Kijk, dit is gedrag dat ik herken en dat Gompy wellicht ook herkent. Het veergedrag is niet normaal maar ook niet keihard. Dit betekent dat ik de storing zou moeten zoeken bij de sensoren die deze stand veroorzaken.
herken ik idd par example.
bij mijn weten heb ik geen kapotte zekeringen maar zal het iig even controleren. Zijn ze heel, dan zou je dus mogen concluderen dat de voeding in orde is. mm, volgens mij is die laatste conclussie te makkelijk maar goed.
Zeg, die hoogte sensor, tussen de E klep en het rechtvoorwiel, is dat een dure jongen ?
In mijn xm zit die vc niet echt warm. de 2ltr geeft voldoende ruimte.
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja en dat kan dus niet. De hydractive kleppen kunnen alleen aan of uit zijn. Stug of zacht dus. Er is geen tussenstand.
Als de VC op nood stand staat kan ie wel op andere instellingen naar stug gaan. of niet meer alle sensoren gebruiken in de berekening…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bij mijn weten heb ik geen kapotte zekeringen maar zal het iig even controleren. Zijn ze heel, dan zou je dus mogen concluderen dat de voeding in orde is. Confused mm, volgens mij is die laatste conclussie te makkelijk maar goed.
Ik heb ergens iets geschreven over slecht contact of draadbreuk
Met een voltmeter aan het werk gaan zou kunnen helpen, maar het vervelende met dit soort problemen is dat ze komen en gaan
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
bogaard77 schreef:Ja en dat kan dus niet. De hydractive kleppen kunnen alleen aan of uit zijn. Stug of zacht dus. Er is geen tussenstand.
Als de VC op nood stand staat kan ie wel op andere instellingen naar stug gaan. of niet meer alle sensoren gebruiken in de berekening…
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Tussenstand bestaat niet. Wel een ‘tussenprogramma’. Ook geen fraaie omschrijving, sorry
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Jan-hendrik schreef:Automatische vering is volgens Citroen Nederland, waarmee ik zojuist contact gehad heb, een standaard programma, een default programma zeg maar, dat de computer dus pakt als er iets niet in orde is.
Heb je toevallig de naam van diegene die je dat verteld heeft?
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Martijn de Ruijter schreef:Jan-hendrik schreef:Automatische vering is volgens Citroen Nederland, waarmee ik zojuist contact gehad heb, een standaard programma, een default programma zeg maar, dat de computer dus pakt als er iets niet in orde is.
Heb je toevallig de naam van diegene die je dat verteld heeft?
Gr Martijn
Anouk van Vliet??? HAHAHAHA
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Heb je toevallig de naam van diegene die je dat verteld heeft?
Gr Martijn
Is dat belangrijk?
Anouk van Vliet??? HAHAHAHA
De joke ontgaat me even
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Jan-hendrik schreef:
Anouk van Vliet??? HAHAHAHA
De joke ontgaat me even
Anouk is van marketing en heeft zichzelf op TV onstervelijk gemaakt door niet te weten wat hybride was toen ze op de autorai werd geinterviewd…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Jan-hendrik schreef:
Anouk van Vliet??? HAHAHAHA
De joke ontgaat me even
Anouk is van marketing en heeft zichzelf op TV onstervelijk gemaakt door niet te weten wat hybride was toen ze op de autorai werd geinterviewd…
Dank je voor de uitleg.
Arme Anouk. Maar is zij zelf ook hybride, of is dat ook onderdeel van de humor?
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Jan-hendrik schreef:Heb je toevallig de naam van diegene die je dat verteld heeft?
Gr Martijn
Is dat belangrijk?
Hier niet direct, nee, maar ik ben wél even benieuwd. PB het me even anders.
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:Jan-hendrik schreef:Heb je toevallig de naam van diegene die je dat verteld heeft?
Gr Martijn
Is dat belangrijk?
Hier niet direct, nee, maar ik ben wél even benieuwd. PB het me even anders.
Gr Martijn
Het spijt me, maar met alle respect, dat kan ik niet doen. De medewerker van Citroen Nederland gaf mij heel welwillend de gevraagde informatie zonder dat eigenlijk ter sprake kwam dat deze informatie op een internet forum zou verschijnen. Mijn ervaring met mensen van Citroen Nederland is heel goed, maar ik weet niet hoe superieuren er tegenover staan als ze weten dat technische info zo makkelijk wordt gegeven zonder vergoeding in de tijd van het bedrijf. Ook wil ik niet iemand in diskrediet brengen door mijn eigen slechte overbrengen van zijn uitleg (tussenstand!!)
Ik kan alleen maar raden naar de reden voor je nieuwsgierigheid, maar als je meer wil weten hoe, wat of wie, bel dan het nummer dat ik al eerder gaf. Als ik het kan vanuit Hiroshima, kan jij het zeker
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
bogaard77 schreef:Net even in het datasheet zitten neuzen van de VN05n:
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/stmicroelectronics/1082.pdfDie dingen hebben een ingebouwde temperatuur schakeling. als ze te warm worden gaan ze uit!! ook bij een opencircuit ( geen load) en bij ompolen…
Zit die VC in de XM erg “warm” ?
Ze zitten goed gekoeld, maar in het beginstadium van defecte diodes raken door de defecte diodes in de electrokleppen de VN05N’s oververhit en gaan in de beveiliging. Het is dan dus vaak zo dat hij enige tijd na het starten wel ok veert, maar al vrij snel stug wordt en blijft tot hij weer een paar uur stil heeft gestaan. Op den duur gaat de VN05N ondanks de beveiliging toch kapoet.
Wat betreft de tussenstand, dat kan inderdaad niet. De kleppen schakelen de vering OF in de harde stand OF in de zachte stand. Iets anders is er niet.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Lucas Unger schreef:[
Ze zitten goed gekoeld, maar in het beginstadium van defecte diodes raken door de defecte diodes in de electrokleppen de VN05N’s oververhit en gaan in de beveiliging. Het is dan dus vaak zo dat hij enige tijd na het starten wel ok veert, maar al vrij snel stug wordt en blijft tot hij weer een paar uur stil heeft gestaan. Op den duur gaat de VN05N ondanks de beveiliging toch kapoet.Groet,
L
Dat had ik me ook gerealiseerd. wat gebeurd er als je een blokspanning op een spoel zet? Juist self inductie… DUs… Nieuwe VN05nnetjes EN diodes solderen. daarna verder kijken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>