5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
IDDS Hoge drukregelaar vervangen nu problemen met veerbollen
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 17 januari 2008 02:11 AM
  [ # 61 ]

leuk om te zien waar dit topic leiden kan gaan:p

Het probleem is intussen opgelost met 26 bar achter en 75 voor

Ik laat die 40bar bollen nog testen(meten) want we denken dat er een slechte bij zit, ds was volledig ontlucht toch bleef 1 bol achter moeilijk afhaalbaar
mss dat deze de oorzaak was want het stoteriger veergedrag achter is volledig weg.
Merci voor de replies!

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 januari 2008 02:24 AM
  [ # 62 ]
Citroenbx schreef:

Het enigste wat veranderd bij een groter membraam is een groter gasvolume, wat de veerkarakteristiek veranderd.

Zelfs dat niet. Het gaat om het volume aan gas in de bol en de druk ervan.

Het membraam brengt de tegendruk van de olie over op het gas. En natuurlijk moet het membraam die kracht kunnen hebben EN de bewegingen kunnen volgen.

ALs je nu een 500 cc bol hebt met 40 bar druk. Stel dat de kracht op de veercilinder zorgt voor een tegendruk van 80 bar. Dan zal het volume 2x zo klein worden en neemt het volume in de bol af tot 200 cc. Of de bol nu breed of lang is, maakt geen ruk uit. Het gaat om de volumes en de druk.

Het enige wat waar de membraamgrootte invloed op heeft is hoeveel het membraam zelf beweegt onder invloed van een veerbeweging. Maar aangezien er geen zuigerstang aan het membraam vastzit, maakt dat allemaal niet uit.

@Sentinel: ik ben idd wel benieuwd naar wat er nu met die bollen was. Wellicht toch 1 geklapt?

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2008 03:04 AM
  [ # 63 ]

@Marten, Wat ik bedoel is dat een veerbol met een groter membraam hoogstwaarschijnlijk ook een grotere inhoud heeft.
Dit geeft inderdaad geen verschil in het veren, maar wel op het feit dat bij een kleinere bol, alle gas sneller gecomprimeerd is en dus sneller stopt met veren, dat bedoel ik met veerkarakteristiek(de uitersten dus).
Op het eigenlijke veren heeft het idd geen invloed.

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 17 januari 2008 08:23 PM
  [ # 64 ]

Omdat p*V constant is, zal een veerbol met een kleinere gas-inhoud sneller stug worden (veerkarakteristiek is progressiever). Dat verklaart ook, dat oudere typen gedeelde veerbollen soepeler aan zullen voelen (los van de demperkarakteristiek die ook invloed heeft).

Citroen!

Profiel  
 
Gepost: 17 januari 2008 08:32 PM
  [ # 65 ]

Inderdaad, het “einde” en sneller bereikt en was het al even vergeten maar juist ja, heel de karaktertiek veranderd toch…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook