DUs… Nieuwe VN05nnetjes EN diodes solderen. daarna verder kijken.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
bogaard77 schreef:Lucas Unger schreef:[
Ze zitten goed gekoeld, maar in het beginstadium van defecte diodes raken door de defecte diodes in de electrokleppen de VN05N’s oververhit en gaan in de beveiliging. Het is dan dus vaak zo dat hij enige tijd na het starten wel ok veert, maar al vrij snel stug wordt en blijft tot hij weer een paar uur stil heeft gestaan. Op den duur gaat de VN05N ondanks de beveiliging toch kapoet.Groet,
L
Dat had ik me ook gerealiseerd. wat gebeurd er als je een blokspanning op een spoel zet? Juist self inductie… DUs… Nieuwe VN05nnetjes EN diodes solderen. daarna verder kijken.
Ik kan niet anders dan het hier 100% mee eens zijn.
Groet,
L
Wow Er is nu enige consensus dat de solid state relais IN de veercomputer, VN05N (die GEEN andere relais besturen) + Diodes (die zich normaal in de elektroklep unit bevinden, maar extern aangebracht kunnen worden, dwz in de bedrading in de zwarte doos of binnenin de VC) vervangen/ingesoldeerd dienen te worden
Maar wie gaat dit nu werkelijk doen, of heeft dit reeds gedaan en met welk resultaat? Ik wacht met spanning op dit antwoord
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik niet! hahaha ik heb geen XM!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Jan-hendrik schreef:
Maar wie gaat dit nu werkelijk doen, of heeft dit reeds gedaan en met welk resultaat? Ik wacht met spanning op dit antwoord
Het lijkt me dat Gompy dat dus gaat doen….
Maar daarna weet hij eigenlijk nog steeds weinig als hij daarna niet z’n huidige VC vergelijkt met z’n oude VC (met soldeerwerk) via een Lexia3.
Ik kijk nu al uit naar een ritje…., hopelijk met een vergelijkbaar spannings moment als de DHL-vrachtwagen de vorige keer! (al zal Gompy dat anders zien….)
bogaard77 schreef:Ik niet! hahaha ik heb geen XM!
Oooooooooohhhhh
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Box of tricks: externe diodes gemonteerd voor zekerheid!
[url]http://img301.imageshack.us/img301/3843/burgelsusecuxl3.jpg [/URL]
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Nou volgde ik het draadje al die tijd, maar ben de draad volledig kwijt! Ik hoop maar dat als het solderen resultaat heeft gehad, er een mooi stappenplan wordt geschreven, zodat iedere xm bezitter met dit probleem aan de slag kan!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Jan-hendrik schreef:Wow Er is nu enige consensus dat de solid state relais IN de veercomputer, VN05N (die GEEN andere relais besturen) + Diodes (die zich normaal in de elektroklep unit bevinden, maar extern aangebracht kunnen worden, dwz in de bedrading in de zwarte doos of binnenin de VC) vervangen/ingesoldeerd dienen te worden
Maar wie gaat dit nu werkelijk doen, of heeft dit reeds gedaan en met welk resultaat? Ik wacht met spanning op dit antwoord
IK…. zei de gek…
Morgen haal ik de 5408 diodes op, haal ff speciaal soldeer want dat schijnt te moeten ops: en geen zuur ops:
Vervolgens neem ik de vc die in de auto zat toen ik de xm kocht. Die is ook al openegemaakt en die gaat gesoldeerd worden. Dan stop ik dat ding er ff voor de deur in en kijk of het iig een controlelampje geeft of anders veert. Dan haal ik ‘m er weer uit en rij met de huidige naar Renard. Hoop dat hij ff tijd heeft om de gesoldeerde vc uit te lezen en eventueel te wissen.resetten. Als dat goed gaat, doe ik het zelfde met de vc die er nu in zit.
Tijdens dit proces houd ik mijn tenen gekruist aangezien ik de handjes ws vol heb…
Als iemand denk dat ik het anders kan/moet doen dan hoor ik het wel…
oh ja, fotootje maken.
Je XM uitlezen doe ik met alle plezier, dat moet wel lukken.
Dus als je voor een afspraak belt kun je dat natuurlijk als optie noemen.
Hendrik Jan, jij hebt dus eigelijk 3 setjes??
De standaard gemonteerde bij de kleppen, op de printplaat en in die box extern…
Brand bij jou dat lampje trouwens van de sportstand als je de boel op contact zet ?
Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar zou het mogelijk zijn met meerdere xm’s is een dag een lexia te regelen en dan te kijken hoe of wat. Ik ben een van de velen met problemen met de vering. Het is nu wel weer beter, maar 100% ist denk ik niet…
Ik zou wel is willen zien wat de verschillende xm’s doen en wat we kunnen vinden…
Xsara Coupe
gompy58 schreef:Hendrik Jan, jij hebt dus eigelijk 3 setjes??
De standaard gemonteerde bij de kleppen, op de printplaat en in die box extern…
Brand bij jou dat lampje trouwens van de sportstand als je de boel op contact zet ?
2 setjes. Geen diodes op de printplaat. Als de diodes bij de kleppen vervelend gaan doen heb ik de back-up in de zwarte doos.
Het lampje van de sportstand licht inderdaad gedurende enkele sekonden op bij aanzetten van het contact
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Xsara Coupe schreef:Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar zou het mogelijk zijn met meerdere xm’s is een dag een lexia te regelen en dan te kijken hoe of wat. Ik ben een van de velen met problemen met de vering. Het is nu wel weer beter, maar 100% ist denk ik niet…
Ik zou wel is willen zien wat de verschillende xm’s doen en wat we kunnen vinden…
Xsara Coupe
als je met regelen bedoeld “huren ” dan lijkt me dat niet direct onmogelijk.
Wellicht dat de hofnar hier iets zou kunnen betekenen.
Oh ja, zit er nog echt belang in in welke volgorde je de vc stekkers los/vast maakt of is dat een fabeltje ?
gompy58 schreef:Xsara Coupe schreef:Misschien zeg ik nu iets heel raars, maar zou het mogelijk zijn met meerdere xm’s is een dag een lexia te regelen
Wellicht dat de hofnar hier iets zou kunnen betekenen.
Zoiets moet op een zaterdagochtend best wel te regelen zijn.
Maak daar een XM-meet van met een stuk of 10 auto’s en dan kunnen we zien of dat haalbaar is. Moet er alleen geen wonderen van verwachten.
Qua uitlezen is dat natuurlijk sowieso geen gek idee, dan weet iedereen gelijk wat voor storingen er nog meer in hun auto zitten.
Een Lexia3 dagje levert geen reparaties op, dat zeg ik er wel gelijk bij.