Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Ben benieuwd naar de hoogste km stand voor een niet-diesel bx.. Aangezien ikzelf een Deauville bezit en naarstig op zoek ben naar iets of iemand die mij kan vertellen welke BX het beste uithoudingsvermogen heeft. De hoogste stand die ik ben tegengekomen is 272k en dat voor een 14E(!). Daar kan nog meer bij lijkt mij… Zeker de eerste generatie rijd hier in NL toch nog ergens rond met een flinke stand (niets tegen diesel, maar het is alom bekend dat deze brave jongens een ultiem uithoudingsvermogen hebben, dus deze zijn uitgesloten van deze race )..
Se concentrer sur l’essentiel
Re: Welke BX heeft de langste adem?
Archi schreef:Ben benieuwd naar de hoogste km stand voor een niet-diesel bx.. Aangezien ikzelf een Deauville bezit en naarstig op zoek ben naar iets of iemand die mij kan vertellen welke BX het beste uithoudingsvermogen heeft. De hoogste stand die ik ben tegengekomen is 272k en dat voor een 14E(!). Daar kan nog meer bij lijkt mij… Zeker de eerste generatie rijd hier in NL toch nog ergens rond met een flinke stand (niets tegen diesel, maar het is alom bekend dat deze brave jongens een ultiem uithoudingsvermogen hebben, dus deze zijn uitgesloten van deze race )..
De hoogste km-stand die ik ooit heb gehoord was iets van 470.000 km met een BX 19 TRS op LPG.
Maar mijn (en karel’s, en XBXG’s) rode 14 basis op LPG uit 1989 was met 343.000 km ook niet misselijk. De motor liep toen nog prima, alleen was de rest van de techniek toen wel aardig uitgewoond.
Probleem met de 14 is dat het meestal goedkoop gekochte wagens zijn (op leeftijd) waardoor ze in de handen komen van mensen die ze gewoon oprijden. Er is geen enkele reden waarom een BX 14 ook niet 4 ton meekan zoals een diesel.
Zelf heb ik ook nog een witte 14 gehad op LPG uit 1990 die na 290.000 toch wel aan het eind was.
Mijn huidige GTI heeft net de 2 ton bereikt en die doet het nog perfect. Enige serieuze wat behalve normaal onderhoud aan de motor is gedaan zijn de klepseals. Olieverbruik is nu rond de liter per 10.000 km.
Mijn diesel staat nu op 447.000 km, maar dat is een geval apart.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mijn 16V staat nu op 325.000 KM’s maar heeft voor zover ik weet nog een tijd zonder kilometertellerkabel gereden. Als ie goed warm is wil ik hem ook nog wel eens goed op zijn flikker geven en de motor naar de 7000 toeren jagen, doeet ie allemaal zonder problemen, ook loopt ie al ongeveer 150.000 kilometer op LPG
Mijn Chicje is een ex-LPG bak en staat nu op 304.000 kilometers, start en loopt als een zonnetje, is alleen erg hard aan een nieuwe koppeling toe.
Mijn eerste BX een 16 TGi heb ik met 290.000 kilometer op de klok gesloopt, niet omdat het zo hard nodig was op dat moment, maar toen kocht ik mijn TRitje en een van de 2 moest op dat moment donor worden.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hoewel het duidelijk is dat diesels zeer hoge kilometerstanden kunnen halen, is het beeld enigzins vertekenend. Diesels worden ook met die doelstelling gekocht, dus worden ook voor die doelstelling ingezet. Zodoende kom je dus ook vaker diesels tegen met hogere standen.
Bij benzinemotoren zal er dus sneller een andere reden tot sloop aan de orde zijn, veelal omdat een reparatie economisch niet meer reëel is.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
zie je ook bij de LPG bakken inderdaad!
die hebben doorgaans ook een lekker hoge stand.
Ach ja, als ze maar zo lang mogelijke stukken rijden en lekker op bedrijfstemperatuur zijn houden ze het goed lang vol he.
Taxi’s (ook de LPG varianten) gaan ook maar eeuwig door.
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Klopt, lange stukken en goed op temperatuur rijden is de beste manier van veel kilometers maken. Maar je bent natuurlijk goed gek als je dat op benzine wilt doen.
Doorgaans zijn de stadsgebakjes die dagelijks slechts enkele kilometers (koud!) rijden, het eerst aan de beurt. Waarschijnlijk zal een diesel dat ook niet leuk vinden, maar die zijn daar weer veel te duur voor.
patje74 schreef:Waarschijnlijk zal een diesel dat ook niet leuk vinden, maar die zijn daar weer veel te duur voor.
Diesels rijd je daar helemaal mee kapot, ze komen vol te zitten met roet.
Ich bin ein Breaker
De 1600 van ons was bij 250000 op met gas.. kop enzo, LPG
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
mijn 16v: 272.000, de tzi heeft ondertussen 235.000
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
mijn oude 8V motor heb ik met 320.000 eruit gelepeld en vervangen voor de 16V nu. Die had 76.000 km gedraaid toen. Teller staat nu op 102.000 km.
Al met al heeft de carroserie en de rest wat daar bij hoort al dik 350.000 km gedraaid, en elk jaar weer vlekkeloos door de keuring
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
mijn BX14E staat na 21 jaar waarvan de laatste 7 jaar op lpg nog maar op 198000km, de laatste 7 jaar zijn er 120000km mee gereden
maar mn passagier van de nieuwjaarsborrel heeft met veel onderhoud al 15 jaar ook een 14e op lpg en is onlangs de 4 ton gepasseerd die auto is ook bijna 21 jaar oud
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Mijn ex 14RE, met kantelblok, had bij aankoop 290.000 en toen ze naar de sloop ging ongeveer 350.000. Het olie verbruik was toen ongeveer 1:100. Maar liep nog steeds best goed. Het was alleen een beetje mistig achter me
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Zelf heb ik met een Deauville (KDY motor) 1400 Injectie 336.000 km gereden zonder revisie. Olie verbruik was niet noemenswaardig. Wel af en toe de injectie unit vervangen en twee keer de koppeling. De motor was nog goed toen ik hem wegdeed maar de karosserie kwam niet meer door de APK. Wel jammer. Zoals eerder hier gezegd: lange stukken rijden met een constante belasting is goed voor de levensduur.
Peter
dat benzinemotoren het ook lang vol kunnen houden op LPG (met enkele koprevisies:D) kan ik bevestigen, het is dan wel geen BX maar een Renault 25 die ik zag met 7,6 ton op de teller
Mijn BX had 288.000 en dat was relatief weinig
Citroën D Special 1970
Eén ding nog: allicht zijn diesels degelijker gebouwd. Ze hebben ook behoorlijk wat meer te lijden met de hoge compressieverhouding (1:20 en meer) en het minder ronde lopen.
Netjes warmrijden en op tijd riempjes en sapjes (koelvloeistof en olie) verversen, dan blijft een motor eindeloos goed - of het nou een diesel is of een benzine.
Ich bin ein Breaker
In mijn stalling staat mijn BX 16 TZI automatic met onderstaande km-stand. Het is niet het originele blok meer. Het is echt een samenraapsel van allerlei blokken. Het onderblok heeft zelfs het typeplaatje 159A, wat dus van een BX 19 GT komt.
Deze BX rijdt/reed overigens op LPG:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX