Ik wil de binnenste stuurkogels vervangen, aangezien de boel toch los moet voor de stuurstanguiteinden. Stuurstanguiteinden zijn een fluitje van een cent, dat weet ik. Maar hoe zit het met de binnenste kogel? Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig? Als ik het plaatje zo bekijk wel. Welk gereedschap dan?
Bij voorbaat dank,
JM
Goed inspuiten met kruipolie en dan met n grote tang proberen los te draaien. Misschien ook even warm maken.
Maar waarom wil je deze vervangen? Zit er speling op? Zo niet gewoon laten zitten, spul zit echt goed vast!
Hmm… Tja, vorig jaar de silent blocks gedaan omdat die er zo’n beetje af vielen, stabilisatorstangen omdat ze rammelden, fuseekogels paar maanden geleden laten doen omdat er speling op zat en nu de spoorstang-einden voor de APK…
Dus ik dacht ik pak deze ook meteen even mee, dan heb ik zo’n beetje de hele voortrein gereviseerd. Ook omdat ik de spoorstang-einden er af ga halen en de boel dus toch moet laten uitlijnen. Die zes tientjes extra zijn het probleem dan niet echt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet of er veel speling op zit, maar alle andere kogels waren behoorlijk op, dus ik ga er van uit dat deze ook wel hun beste tijd gehad hebben.
Maar als ik je reactie lees zal het nog een aardige klus zijn om ze los te krijgen? Da’s dan misschien wel een reden om er niet aan te gaan klooien… Ik zal er eens flink aan gaan wrikken en mijn beslissing om ze al of niet te vervangen daar op baseren.
Totaal aantal Berichten: 2791
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Opzich valt het best mee.
Stuurstang eraf, zoon metalenkap met plastic erover eraf, dan met een tang(ik heb een vise grip gebruikt) de kogel eraf.
Let wel op als je je nieuwe kogel monteert dat er een niet kartelplaatje achterzit, dit voorkomt dat alles terug loskomt.
Als je de rechterkant eraf hebt vervang ook gelijk je stuurhuisstofhoes als die nog niet vervangen geweest is.
En gebruik NIET de spidan, die komt altijd los heb ik al 3keer ervaren
Het is dus best te doen, het origineel citroen gereedschap is wel heel handig maar je moet het te pakken kunnen krijgen.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Ok, het is half gelukt. Links was geen probleem, stuurstang-einde eraf en met een moordenaar de oude binnenste kogel eraf en een nieuwe erop.
Rechts kwamen we in de problemen. Stuurstang-einde eraf, maar dan? Links trek je dan de hoes eraf en je kunt bij de kogel. Rechts zit de bevestiging van de stuurbekrachtiging in de weg. We hebben de servo losgemaakt maar daar kwamen we niet echt verder mee. Aan de buitenkant van de stuurstang zit ook een soort rubber kap die er niet zo makkelijk af lijkt te gaan. Ik wilde er in elk geval niet aan gaan rukken zonder te weten wat ik aan het doen was.
Op de foto zie je dat de hoes niet naar rechts kan voorbij de bevestiging van de SB:
Vanaf de buitenkant, de rubber afdichting die over de kogel zit. Deze lijkt vast te zitten aan de ring van de SB-bevestiging.
De oude stuurhuishoes was al gescheurd, dus ik wil eigenlijk sowieso de boel uit elkaar krijgen om die te vervangen. Weet iemand hoe dat in zijn werk gaat? De Haynes zegt er nix over…
Bij voorbaat dank,
JM
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
die plastic kap heeft een ijzeren basisstuk
dat zit over de kogel tot tegen de SB cilinder ring geschoven
Schroevendraaier ertussen en dan kan je die stilletjes aan losmaken.
Kan je volgen of zal ik een pijltje op de foto zetten?
Ok, dus zeg maar waar de rode lijn op de foto staat kan ik met een schroevendraaier tussen, waarna de dop eraf schuift? Ik had daar al een beetje lopen prikken maar wilde niks stukmaken…
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Jep, daar.
Voorzichtig eerst boven/onder en terug want het zit nogal goed vast en je beschadigd het rubber snel!
As die eraf is kan je de kogel losmaken.
Het is allemaal perfect gelukt. Bedankt voor de tip Ruben!
Foto’s van de hele operatie zijn te zien op
http://fotoalbum.dds.nl/sentient/stuurkogels/
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Geen probleem
Ziet er goed uit!
Totaal aantal Berichten: 515
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
hallo,
Ik ben bezig om de kogel eraf te draaien maar krijg geen grip op dat ding.
Ik denk dat mijn tang te klein is.
Is hier het advies gewoon groot en lomp?
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Als je niet het originele gereedschap hebt, inderdaad.
Ik heb het met een Vise-Grip gedaan.
Ik heb er een moordenaar (ook wel bekend als pijptang) voor gebruikt: