Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:Jan-hendrik schreef:Wow Er is nu enige consensus dat de solid state relais IN de veercomputer, VN05N (die GEEN andere relais besturen) + Diodes (die zich normaal in de elektroklep unit bevinden, maar extern aangebracht kunnen worden, dwz in de bedrading in de zwarte doos of binnenin de VC) vervangen/ingesoldeerd dienen te worden
Maar wie gaat dit nu werkelijk doen, of heeft dit reeds gedaan en met welk resultaat? Ik wacht met spanning op dit antwoordIK…. zei de gek…
Ja, en ik ook! Ik heb alles klaar liggen, alleen nog ff de tijd ervoor vinden!
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Uitlezen, ik ben zeer geinteresseerd
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
uhm,, ff een leek vraag maar voor de zekerheid stel ik ff…
ik heb de diodes hier met de vn05n dingen.
In principe klaar om te solderen…
Wat mag niet bij solderen op een printplaat ?
Ik weet dat het gebruik van dat soldeerzuur uit den boze is.
Maar is er nog een speciefiek soldeer spul?
hier ligt tin/lood 60-40 met harskern 0,7mm en tin/lood 50-50 met harskern 1,5 mm
kan ik dat gewoon gebruiken of heb ik iets speciaals nodig ??
gompy58 schreef:uhm,, ff een leek vraag maar voor de zekerheid stel ik ff…
ik heb de diodes hier met de vn05n dingen.
In principe klaar om te solderen…
Wat mag niet bij solderen op een printplaat ?
Ik weet dat het gebruik van dat soldeerzuur uit den boze is.
Maar is er nog een speciefiek soldeer spul?
hier ligt tin/lood 60-40 met harskern 0,7mm en tin/lood 50-50 met harskern 1,5 mmkan ik dat gewoon gebruiken of heb ik iets speciaals nodig ??
Voor een leek direkt te beginnen met soldeerwerk aan een kostbare PCB is een behoorlijke uitdaging die niet zonder risiko’s is, zou ik denken.
Om goed fijn soldeerwerk te kunnen verrichten is ervaring de beste leermeester. Indien je weinig ervaring met dit soort werk heb zou ik eerst wat oefenen op bijvoorbeeld printplaten van een oude radio of taperecorder. Als je hier iets fout doet is dat niet zo erg.
Voordat je nieuwe onderdelen kan aanbrengen moeten eerst de oude verwijderd worden. In jouw geval de solid state relais. Deze moeten gedesoldeerd worden. Hiervoor gebruik je de soldeerbout met fijne punt. Dezelfde als voor solderen, met een vermogen van 20 tot 30 Watt voor het desolderen van de contacten van de MOSFETs (VN05N). Voor de afvloeiing van het soldeertin gebruik je een vacuum apparaatje of desoldeerlitze. Dan zitten die MOSFETs ook nog met de tabs gesoldeerd op de printplaat. Om dat los te krijgen heb je meer hitte nodig, een iets grotere bout dus. Voorzichtig is het woord.
Bij solderen alsmede desolderen geldt: pas op met het doseren van hitte. Teveel doet de plaat smelten en metalen delen komen los van de plaat.
Jouw tin van 0.7 mm lijkt me prima te gebruiken. Het 1.5 tin eventueel voor de tabs van de MOSFETs.
Veel sukses gewenst
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
zet je soldeerbout niet te heet, dan heb je de spoortjes aan je soldeerbout hangen, 1,5 of 0,7mm maakt niet uit, net wat je fijner vindt werken. bij 1,5 heb je gelijk zo’n grote druppel aan je bout hangen. Verder is een mooie soldeerbout met een klein puntje wel handig.
MaartenH schreef:zet je soldeerbout niet te heet, dan heb je de spoortjes aan je soldeerbout hangen, 1,5 of 0,7mm maakt niet uit, net wat je fijner vindt werken. bij 1,5 heb je gelijk zo’n grote druppel aan je bout hangen. Verder is een mooie soldeerbout met een klein puntje wel handig.
Neem me niet kwalijk, maar je moet natuurlijk nooit een druppel aan je bout hebben hangen, klein of groot. Heb je druppels aan de bout dan veeg je die direkt af op de natte spons van je soldeerboutset of op een aparte spons.
Soldeertin moet nooit aangebracht worden op de bout maar op het te solderen contact/onderdeel/draad
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Gompy gefeliciteerd met je perfect werkende vering!
Althans, volgens tante aLexia werkt alles zoals het hoort (met de oude gesoldeerde VC)
Jazeker…
Ik laat alle details met veel plezier aan Gompy over.
Gompy gefeliciteerd met je perfect werkende vering!
Perfect werkende vering. Hebben we al eens eerder gehoord.
de oude gesoldeerde VC
Alleen insiders snappen dat gesoldeerde
Ik laat alle details met veel plezier aan Gompy over.
Laten we hopen dat er ditmaal geen voorbarige conclusies getrokken zijn. Een uitgebreid verslag hebben alle mensen die meegedacht en gereageerd hebben wel te goed
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
okay dan
Met de gratie van nard mocht ik aan de Lexia vanmorgen. Ik was er op de bonnefooi heengegaan ops:
Collin kwam langs en toen zijn we begonnen.
eerst hebben we de vc uitgelezen die er bij het eerste Renard bezoek in is gegaan. Die had dus een storing in de stuursensor. ( Lucas, haal die grijnz van je gezicht ) Nadat die storing gewist was, werkte die vc weer helemaal. Even voor de beeldvorming, dit betreft dus een vc die nog niet is gemod! Overigens, die stuursensor stond erin als TIJDELIJKE storing maar zorgde er wel voor dat de boel niet meer lekker reed…
Vervolgens hebben we de vc erin gestopt die WEL is gemod. Dit met grote dank aan Par Example. Die me wel duidelijk liet zien dat het mij NOOIT was gelukt. Ik miste bijvoorbeeld tinzuiger… zonder dat… niet aan beginnne.
Keurig netjes heeft hij de 2 japanse vn05n’s en de 2 1n5408’s erin gesoldeerd.
Die gemodde vc hebben we er dus daarna in gestopt bij Renard en uitgelezen. Die wemelde van de foutmeldingen, althans dat liet de lexia zien. Of ze allemaal van de vc waren weet 2black beter, maar goed. We hebben ze gewist en zijn ff gaan rijden.
Bij het drempeltje was mijh iig al duidelijk dat alles weer was als het hoorde.
Kleppen reageren goed en alles toppie! Je hoort bij het afzetten van het contact nu ook weer aan de voorkant geklik. ipv alleen aan de achterkant.
Waar we nog over in discussie zijn is het volgende.
Bij type 1 is manueel sport inschakelen -> direct hard.
Bij mijn type 2 laat de lexia wel zien dat ik manueel sport schakel maar doet (nog?) niets met de kleppen.
Nu zou het idd kunnen dat bij een T2 de vc bij manuele sportstand wel in comfort modus blijft maar EERDER naar sport schakelt met de kleppen dan in auto modus. Das nog een discussie puntje.
Ik moet nu iig heel rap die stuursensor schoonmaken en ws ben ik dan van het gedonder af. Het rijd iig weer als op de Berlikumse heen rit.
Met Nard is ook nog even gesproken over een lexia meeting. Dat is best te regelen, prijs moest hij nog ff over denken. Wat had hij wel als een soort “voorwaarde” dat hij dan wel mensen wil hebben die stuctureel iets aan het oplossen zijn. Het is dan niet echt de bedoeling dat er voor de gezelligheid iets word uitgelezen.
Daarnaast, en dat geloof ik ook wel, is het dan handiger als het een xm of 2-3 is. Anders gaat het weinig opleveren kwa analyse.
In ieder geval ff dank aan Par Example die het netjes heeft gesoldeerd voor me. Printplaatje solderen is wat anders dan ff met een bout iets vastzetten… aan JH voor de japanse post en eigelijk iedereen die wat toegevoegd heeft aan dit draadje
Alvast mijn dank voor je snelle verslag, Gompy! Ik hoop van harte dat je het nu voor elkaar hebt
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
graag gedaan.
Je zou je kunnen afvragen of ik er wat mee ben opgeschoten. Ja ik vind van wel. Wellicht had de klep wissel me bespaard kunnen blijven, maar goed daar heb ik geen probleem mee.
Pak zoiets iig structureel aan. Misschien doe je dan iets wat niet nodig is, maar je moet het kunnen uitsluiten anders blijft het gewoon een gebed en zoektoch t zonder einde.
en nu ?
nu ga ik eens op zoek naar een diesel ops:
Ok, als nu de problemen verholpen lijken te zijn, laten we dan een plan van aanpakje maken, een simpel stappenplan waarmee de nieuwe xm veerproblemen kunnen oplossen.
Eerst even de klachten opnoemen die er zijn, hard veren, geen kleppen horen klikken, geen diagnose lampjes of simpelweg niet merken dat er verschil is tussen normaal, sportstand of gewoon sportief rijden.
Daarna de compu eruit trekken en de diodes etc solderen? Wie vult me aan? Mooi voor de tiplijst!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
- bollen horen bij auto ? [ja-nee]
- ALLE bollen zijn netjes op de juiste druk [ja-nee]
- lhm is schoon ? [ja-nee]
- systeem is ontlucht ? [ja-nee]
- auto staat voor en achter op de juiste rijhoogte ? [ja-nee]
- vc is uitgelezen en gewist mbv Lexia [ja-nee]
- vc diagnose lampje brand op contact in auto stand ? [ja-nee]
- vc is gemod ? [ja-nee]
- vc diagnose lampje brand op contact in auto stand ? [ja-nee]
In mijn idee moet je dus na het hydraulische verhala steeds weer terug naar een lexia zodra de zelf diag niet meer verschijnt op contact.
Goed.
1. Bollen controleren en op druk gebracht/vervangen
2. LHM heeft een hydroincage rondje gehad
2. Systeem is netjes gevuld, ontlucht en voldoende op druk
Allemaal ja? Nog steeds geen vebetering?
4. Uitlezen door een Lexia
5. Foutmeldingen opgelost, verholpen, schoongemaakt
nog steeds geen lampje, werkende kleppen?
6. Computer controleren op doorgebrande .............
7. Solderen van nieuwe ....................
8. Eventueel nieuwe sensoren installeren?
Volgens mij is de rijhoogte niet van belang als het lampje niet brandt?
Misschien nog een korte uitleg, die hier in het draadje staat volgens mij, over wat de diodes doen, waar ze zitten, en waar je op moet letten?
Dan is het misschien nog de moeite waard te bepalen of je zelf met de handleiding die ook langs is gekomen zelf een diagnose apparaatje te solderen? Scheelt een hoop tijd, en natuurlijk geld. Maar dan moet het wel werken uiteraard.
Er zijn volgens mij een hoop type 2 xm’s die met dit probleem te kampen hebben, dus laten we er een mooie handleiding van maken!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
de rijhoogte is op zich wel van invloed op je verende werking dus….
Wat ik bedoel is dat je eerst het meest eenvoudige aanpakt en dat is in principe toch het hydraulische systeem zelf. . Bedoel, lhm is schoon of niet. een filter is schoon of niet. Een bol is goed op druk of niet.
Het electronische deel is veel lastiger voro de meesten.