maar daar ligt volgens mij wel de oorzaak van het probleem, zeker als het lampje niet brandt en er geen kleppen klepperen….Toch?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:maar daar ligt volgens mij wel de oorzaak van het probleem, zeker als het lampje niet brandt en er geen kleppen klepperen….Toch?
wel de oorzaak of het gevolg, wat je liever hebt. Maar mijn punt is, dat kun je pas zeggen alsje andere zaken kunt uitsluiten.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
malle pietje schreef:maar daar ligt volgens mij wel de oorzaak van het probleem, zeker als het lampje niet brandt en er geen kleppen klepperen….Toch?
Klopt maar de hydropneumatiek moet ook in orde zijn.
Zelf heb ik na Chyparse gemerkt dat de vering al stukken beter is nu alles schoon, vers en op druk is.
Daarmee is de boel nog niet perfect, ik moet net als Gompy de vc aanpakken, de vc uitlezen en resetten en evt. sensorstoringen verhelpen.
Bij mijn diesel heb ik bij Van der Laan alle bollen laten controleren en op druk brengen, dat was allemaal keurig in orde. Daarvoor had ik al 6d km met hydroincage gereden en natuurlijk het systeem goed ontlucht.
Toch veert ze absoluut niet zoals het hoort. Er branden geen lampjes bij het starten en ook de kleppen zinj niet te horen of te merken dat ze werken. Er is dus simpelweg iets niet in orde en ik heb sterk het idee dat het een doorgebrande relais of diode oid is.
Het is absoluut van belang dat het mechanisch in orde is, maar dat vind ik voor de hand liggend. Je gaat niet op zoek naar de oorzaak van een probleem, als je niet je systeem goed in ode hebt.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:Bij het drempeltje was mijh iig al duidelijk dat alles weer was als het hoorde.
Kleppen reageren goed en alles toppie! Je hoort bij het afzetten van het contact nu ook weer aan de voorkant geklik. ipv alleen aan de achterkant.
Gefeliciteerd man! Ben blij dat het gelukt is!
Hopen dat het zo blijft en dat je ook de stuursensor zover krijgt dat-ie zich koest houdt.
Graag gedaan overigens, ik heb er ook een hoop van geleerd en ben nu voor mijn dame ook op het goede pad!
He maar mannen, als ik nou morgen eens de compu eruit trek, kan ik dan aan de printplaat zien of er iets door is gebrand?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:He maar mannen, als ik nou morgen eens de compu eruit trek, kan ik dan aan de printplaat zien of er iets door is gebrand?
doet dioe gsm nou eens oppakken dan
gompy58 schreef:malle pietje schreef:He maar mannen, als ik nou morgen eens de compu eruit trek, kan ik dan aan de printplaat zien of er iets door is gebrand?
doet dioe gsm nou eens oppakken dan
Staat vrees ik op trillen, want ik kan m niet vinden…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
.....
Dat schiet lekker op als ik mn mobiel niet kan vinden….had ik trouwens al hoor… Bel je als ik m gevonden heb…Vriendin is de hort op, dus dat gaat ook niet lukken.
Belangrijk nieuws?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mbt tot de hele problematiek staat hier ook wel wat nuttige informatie:
Er is ook een truukje om naar je HA te “luisteren” via de radio, op AM of LW. Een frequentie met ruis opzoeken en tijdens het rijden naar de veranderde toon luisteren als je bv het stuur omgooit, op de rem trapt of het gaspedaal intrapt. Op deze manier kun je aan de weet komen of de diverse sensoren doen wat ze horen te doen en/of de HP er naar luistert (sport of comfortstand). Ik heb dat ooit vaak gedaan in de oude XM (als er eens geen goeie muziek op de radio was), en het is geen flauwekul. Ik ben helaas de dokumentatie daaromtrent kwijt en weet niet meer precies of het AM, LW of SW was…....
Das een mooi document ambijajance.
Vooral de laatste 2 bladzijden zijn interressant. Hier worden de mogelijke verbeteringen voor het systeem besproken.
Zover ik nu eea begrijp heeft het opboren van de bollen maar een beperkte zin. Het zou beter zijn de poten of de middelste bollen aan te pakken.
Overigens, trek ik bij deze ook ff de conclussie dat handmatig naar sport schakelen in een HA2 niet een soort schakelaar omzet als bij HA1 maar juist de bandbreedte van wel of niet stug aanpast.
Manueel in sport in een HA2 betekent dus gewoon blijven rijden in comfi stand maar “veel” sneller naar stug over gaan.
Wat ik niet helemaal snap is de melding van de auto check. Er staat dat 3 sec. lang het sportlampje brand op contact aan stand en dat deze daarna dooft als de knop in “auto” staat. Dit als alles ok is.
Vervolgens staat er dat als er wel een storing is, het lampje zou gaan knipperen.. Nergens wordt gesproken over het niet meer aangaan als er iets mis. is.
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gompy58 schreef:
Overigens, trek ik bij deze ook ff de conclussie dat handmatig naar sport schakelen in een HA2 niet een soort schakelaar omzet als bij HA1 maar juist de bandbreedte van wel of niet stug aanpast.
Manueel in sport in een HA2 betekent dus gewoon blijven rijden in comfi stand maar “veel” sneller naar stug over gaan.
.
En zo is het!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
gompy58 schreef:Vervolgens staat er dat als er wel een storing is, het (sport)lampje zou gaan knipperen.. Nergens wordt gesproken over het niet meer aangaan als er iets mis. is.
Wie heeft het sportlampje wel eens zien knipperen?? :
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Nee, ik heb het lampje nooit zien knipperen..
Betreft radio: Zojuist even naar de Aldi gereden met de radio op MW 255 (mischien werkt het wel op alle frequenties waar ruis is). Je kan dan luisteren naar de klepaansturing. Als er een sensor aangesproken wordt word de ruis minder (hard remmen, flink aan het stuur trekken, gaspedaal flink intrappen). Wanneer je van auto naar sport (en vice versa) schakelt krijg je een soort fluittoon voor ongeveer 20 seconden. Ook als je de deur opent tijdens het rijden.
Wat je ermee moet weet ik niet maar het is wel een indicatie dat sommige sensoren wel of niet werken. Bij mij was het zo dat onder een bepaalde snelheid, snel aan het stuur trekken niets uitmaakt…
Ik heb HA1.