2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Hoog verbruik Xsara Diesel
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 januari 2008 03:33 PM
  [ # 16 ]

Wat voor een type motor is het eigenlijk, XUD9 of DW8, 1999 is namelijk het overgangsjaar naar de DW8. Ik heb zelf een XUD9 en ben de pomp aan het afstellen geweest, de anti-afslag en de stationair, een verkeerde instelling kan een hoop brandstof kosten. Heb het nu redelijk afgesteld, waardoor ik met rustig rijden 1:17 haal, als ik regelmatig 120km/h rij dan zit ik 1:16, wat netjes is voor een 1210kg zware Xantia.

Oops, doet me opeens denken aan mijn belofte om in het mechanische gedeelte mijn ervaring te postten hoe ik e.e.a. heb afgesteld Surprisedops:

De XUD9 als DW8 kunnen beiden uitgerust zijn met een EGR, Marten heeft een goed punt, je zou niet de eerste zijn met een inlaat die dicht zit met troep.

Profiel  
 
appie001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 28-12-2007

Gepost: 19 januari 2008 10:06 PM
  [ # 17 ]

Het is in iedergeval een DW8 motor .

De EGR kunnen jullie me uitleggen wat de EGR is want dat is me niet helemaal duidelijk.

Ik hoor het wel weer….
Groetjes..

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 20 januari 2008 12:16 AM
  [ # 18 ]

EGR staat voor “Exhaust Gas Recirculation”, het is een systeem dat uitlaatgas vermengd met de verse aangezogen lucht vanuit het luchtfilter. Op deze manier wordt het overschot aan zuurstof verminderd en is de motor schoner. Helaas slaat er meestal ook een behoorlijke partij roet neer in het EGR systeem en dat is -het laat zich raden- niet bevorderlijk voor de prestaties van de motor.

Als je het voorste deel van de afdekplaat van de motor loshaalt, kijk je op het EGR systeem.

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 januari 2008 05:43 AM
  [ # 19 ]

Gebeurt overigens voornamelijk bij een koude motor en is bedoeld om NOx te verminderen.
Het idee is leuk, maar op den duur gaat het averechts werken, vandaar dat de meeste mensen het graag uitschakelen. Bij de DW8 kun je de EGR uitschakelen door het vacuumslangetje los te trekken bij de EGR klep en afstoppen. Bij de XUD9 is het nog makkelijker, gewoon het stekkertje los trekken, dit werkt echter niet bij de DW8, de ECU weigert dan de auto te startten.

Profiel  
 
appie001
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 28-12-2007

Gepost: 21 januari 2008 12:33 PM
  [ # 20 ]

Ik denk dat de vorige eigenaar ook al bezig is geweest, onder het stekkertje van de EGR zit een pijpje war volgens mij een slangetje op heeft gezeten deze was gewoon open en heb ik nu dus afgedopt.

Hopelijk is dit het goede pijpje want er loopt nog een slangetje op de EGR zelf.

Ik hoor het wel weer.
Groetjes…...

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook