Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Kleine introductie: mijn naam is Alfred Blauw, woonachtig in Drachten en o.a. in het bezit van een Saxo 1.5 D van 1996. Dit beestje heeft nu ongeveer 263K op de teller staan.
M.b.tot deze Saxo heb ik een vraag over de distributie riem: Na ongeveer 80.000 km lijkt het mij toe dat de riem aan vervanging toe is?
Is dit zelf te doen? zo ja waar moet je dan op letten.
Ik heb enige ervaring met de 6 cylinder diesel van mijn VW LT bus, maar daar lijkt/blijkt alles veel toegankelijker en ruimer.
O ja, het al de zoek-functie geraadpleegd, maar kom op die manier niet tot een duidelijk antwoord op mijn vragen.
Alvast bedankt voor jullie reactie(s),
M.vr.gr.
Alfred
Kijk je veel naar gisteren, sta je met de rug naar morgen
Welkom!
Zuinig wagentje heb je; ik heb geen ervaring met het vervangen van d-riemen, maar ga het binnenkort voor het eerst zelf doen bij mijn ax 1.1i. Naar ik weet zijn de dieseltjes afgeleid van de benzine-varianten, dus ik vermoed dat het qua d-riem niet veel verschilt. Ik heb me inmiddels goed ingelezen en het lijkt voor mij, als betrekkelijke leek, te doen. Voor jou wellicht ook?
Edit: Haynes er eens bijgenomen en ik zie toch wel wat verschillen….
Er zijn inderdaad wel aardig wat verschillen met de diesel, dat heb je goed gezien.
Alfred, sleutelen aan een Citroen is nooit makkelijke in vergelijking met een VW, je heb echter al enige sleutel ervaring lees ik. Dit klusje valt wel mee voor iemand met sleutelervaring, bestudeer het echter goed in een boek, bij voorkeur in de Haynes, dit om verassingen te voorkomen, het is en blijft een Franse auto, “geintjes” liggen op de loer.
De ruimte lijkt krap, voor dit klusje moet het wiel eraf en de wielkuip eruit, motorsteun los, blok in een takel hangen of krik onder de carterpan. Met de wielkuip eruit en de motorsteun eraf heb je veel meer ruimte om overal goed bij te kunnen. Je kan het blok iets omhoog takelen of laten zakken om vanaf de zijkant overal goed bij te kunnen. Als je goed kijkt dan zitten er onder het vuil in de wielkuip rubberen doppen, als je deze eruit haalt kun je bij bepaalde boutjes komen (waterpomp, spanrol, etc).
een VW LT heeft nu ook niet die sleutelplek, ik heb al gevloekt op mijn schoonvader zijn 91er.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat doe ik bij elke VW die ik voorbij zie komen
Heren,
bedankt voor jullie inbreng en reacties.
Het vervangen van de distr.riem voor de Saxo wordt dus uitbesteed aan de garage (geen dealer maar ¨onafhankelijke¨)
M.vr.gr.
Alfred
Kijk je veel naar gisteren, sta je met de rug naar morgen
Succes.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat heb je snel bekeken, de Haynes van de ax staat ook wel ergens online, anders pb maar ff.
Vergeet niet om de kleppen ook te laten stellen, als de D-riem er toch af ligt.
Dit gaat met klepstelplaatjes onder de stoterbus, om ze te vervangen moet de nokkenas eruit.
ZX1.4i schreef:Vergeet niet om de kleppen ook te laten stellen, als de D-riem er toch af ligt.
Dit gaat met klepstelplaatjes onder de stoterbus, om ze te vervangen moet de nokkenas eruit.
Hoi,
In mijn jarenlange rijden met diesels heb ik o.a. één ding geleerd: Zo lang het motortje goed loopt, niet extra smookt, geen extra brandstof is gaan verbruiken t.o. van het verleden? AFBLIJVEN!
Dus bedankt voor je advies, maar van de kleppen blijven ze af. Alléén distr.riem vervangen.
Alfred
Kijk je veel naar gisteren, sta je met de rug naar morgen
Als ie goed loopt, is het wellicht nog ok, maar even controleren kan geen kwaad.
Geloof me nou maar, bij een TU diesel (1.4D en 1.5D) en de DW8 (1.9D) is het sterk aanbevolen om dit wel te doen. Je zal niet de eerste zijn bij wie na 30k opeens de kleppen gesteld moeten worden en dan kan de hele boel weer open, deze motoren zijn berucht om hun klepspeling.
Citroen schrijft officieel niets voor over het stellen van de kleppen bij een D-riem wissel, maar elke goede Citroen specialist zal je dit wel aanraden om te doen. Er zijn meerdere topics over slecht starttende diesel waarbij pas enkele tienduizend kilometers terug de D-riem is vervangen en niet de kleppen gesteld.
ZX1.4i schreef:Geloof me nou maar, bij een TU diesel (1.4D en 1.5D) en de DW8 (1.9D) is het sterk aanbevolen om dit wel te doen. Je zal niet de eerste zijn bij wie na 30k opeens de kleppen gesteld moeten worden en dan kan de hele boel weer open, deze motoren zijn berucht om hun klepspeling.
Helemaal mee eens , na twee riemen is de speling vrijwel nul.
Vreemd genoeg vooral de inlaat kleppen.
Overigens heeft de TUD zijn stelplaten boven op de nokvolgers , met wat speciaal gereedschap hoeft de nokkenas er waarschijnlijk niet eens uit.
De XUD plaatjes passen overigens niet !
nanko schreef:Overigens heeft de TUD zijn stelplaten boven op de nokvolgers , met wat speciaal gereedschap hoeft de nokkenas er waarschijnlijk niet eens uit.
Dat zou best kunnen, de XUD in de Peugeot Partner heeft ook een soortgelijke constructie.
Daar kun je met speciaalgereedschap de klepstoter indrukken, het plaatje er tussen uit en een nieuwe ertussen. Vreemd genoeg alleen bij de XUD9 in de Partner, voor de Berlingo is het de bekende procedure van nokkenas eruit.
Inlaatkleppen kan wel kloppen, dat was bij 2 cylinders van mijn XUD ook zo, zal wel komen doordat de inlaatkleppen en zittingen zachter zijn dan de uitlaat.