Dag,
afgelopen week heb ik een kennis geholpen met het vervangen van de 2 reflectors voor dimlicht en grootlicht. Daarna bij de DS-specialist de verlichting laten afstellen, en dan blijkt maar weer eens hoe mooi een DS kan ogen met 4 gele lampen waarvan er 2 meedraaien met de stuurbewegingen. En dat laatste heeft mijn DS 21 uit 1970 dus niet (die optie zat er gewoon niet op). Ik vind het zó mooi….....het hoort zó bij een DS….....die moeten er gewoon op !!
Vraag: is het mogelijk om, zonder de behuizing van de reflectors te vervangen, vaste verstralers om te bouwen tot meedraaiende verstralers ? Zijn alle benodigde onderdelen hiervoor in de handel te verkrijgen ?
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Altijd begrepen dat het het simpelst is een en ander over te bouwen van een sloper…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je hbet nogal wat nodig. Met een complete set uit een sloper gaat het allemaal een stukkie gemakkelijker! Gewoon even een beetje zoeken, en ‘t moet te vinden zijn. Reken op een dag werk voor het inbouwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: Vaste verstralers ombouwen tot meedraaiende verstralers
JoF schreef:Vraag: is het mogelijk om, zonder de behuizing van de reflectors te vervangen, vaste verstralers om te bouwen tot meedraaiende verstralers ?
Zijn alle benodigde onderdelen hiervoor in de handel te verkrijgen ?
Nee, je moet de behuizing vervangen. Twee lichtbakken met inhoud dus. Plus een dwarstraverse met meedraaimechanisme en bedieningskabeltjes.
Inderdaad gewoon op de sloop halen. Moet te doen zijn.
Handel? hier is geen handel in.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mijn onderdelen boeken is er maar één model behuizing gebruikt voor alle modellen, met en zonder draailampen. En dus moet je in principe alles in je huidige behuizing kunnen bouwen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hmm, zijn die gaten voor de asjes waar die verstralers om draaien dan voorbewerkt?
Zou kunnen.
Maar je hebt zoveel spul nodig dat je volgens mij beter de lichtbak en al plus toebehoren uit de spatborden kunt slopen.
waterman771 schreef:Volgens mijn onderdelen boeken is er maar één model behuizing gebruikt voor alle modellen, met en zonder draailampen. En dus moet je in principe alles in je huidige behuizing kunnen bouwen.
Tijdens het monteren van de nieuwe reflectoren heb ik op de behuizing kunnen zien dat er een papieren fabriekssticker op zat, met de symbolen “vaste” lampen en “meedraaiende” lampen. “Meedraaiend” was afgevinkt, kan dus een aanwijzing geweest zijn voor de arbeider aan de lopende band om voorzieningen in/aan de behuizing aan te brengen als de klant die optie besteld had. Zou dus inderdaad betekenen dat er maar één soort behuizing is.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
bel huub in t zand (bij venlo)eens daar heb ik vorig jaar ook een hele doos stangetjes en veertjes gehaald om de zaak te monteren.
Marten schreef:@ JOF: Klopt, heb ik nu ook gezien. Er zit een papiertje op met de keuze vast/draaibaar. (FIXE of <-> )
Dan moeten de gaten er alsnog ingemaakt worden.
Dezelfde bakken dus, draaibaar of vast.
Dag Marten,
hier kan ik mooi mee vooruit. Het vermoeden dat de lichtbakken van draaiende en niet-draaiende verstralers weliswaar gelijk zijn, maar zelf óók aangepast moeten worden, is dus bevestigd. Ik hoef dus slechts het “stangenstelsel” en wat veertjes, piefjes en pafjes en frutsels te hebben om het e.e.a. draaibaar te maken, maar ik hoef géén andere lichtbakken te kopen. Is inderdaad minimaal een dag werk, maar dat geeft niet, kan ik de schermen meteen controleren op roestvorming.
Bedankt voor alle reacties .
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Als je me een pb stuurt met je mailadres dan stuur ik je nog twee foto’s van de lichtbak, maar dan vanuit een andere hoek, dan weet je hoe het allemaal zit. (vanavond pas)
Op marktplaats worden nu koplamp units citroen ds, meedraaiend, +compleet stangenstel aangeboden voor 150 euro.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Wolfman schreef:Op marktplaats worden nu koplamp units citroen ds, meedraaiend, +compleet stangenstel aangeboden voor 150 euro.
Heb ik net gezien, is advertentie van forumgebruiker, hij had mij dit ook al per pb laten weten. Maar ik heb blijkbaar die koplampunits dus niet nodig om de verstralers te kunnen laten draaien, die van mij zijn nog in goede staat. Ik wacht nog even op fotomateriaal van Marten, ook al omdat vorige eigenaar van mijn DS liet weten dat er in mijn DS al “voorbereidingen” waren getroffen om de zaak draaibaar te maken. Helaas kan ik dat nu niet gaan bekijken, DS staat in de winterstalling.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Je hebt de foto’s. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
JoF schreef:Dag Marten,
hier kan ik mooi mee vooruit. Het vermoeden dat de lichtbakken van draaiende en niet-draaiende verstralers weliswaar gelijk zijn, maar zelf óók aangepast moeten worden, is dus bevestigd. Ik hoef dus slechts het “stangenstelsel” en wat veertjes, piefjes en pafjes en frutsels te hebben om het e.e.a. draaibaar te maken, maar ik hoef géén andere lichtbakken te kopen. Is inderdaad minimaal een dag werk, maar dat geeft niet, kan ik de schermen meteen controleren op roestvorming.
Bedankt voor alle reacties .
Dit alles is niet helemaal waar.
Ik heb zelf ook de ombouw gedaan van vaste naar draaiende koplampen, en daarbij nieuwe bakken met draai-frame gekocht bij de clubwinkel, zelf gespoten daarna.
In de vaste bakken zit een ronde stalen ring waar de verstraler in is gemonteerd. Afstellen van die lamp gaat door draaiknoppen die de ring tov. de bak verstellen.
Bij draaiende koplampen heb je onder een rond gat en boven een slede met een gat (kan ook andersom zijn) waar het frame in draait als aan het stuur gedraaid wordt. Deze slede is met een draaiknop dus schuifbaar van voor naar achter en daarmee stel je de hoogte van je verstralers. Horizontaal stel je dan met draai-inrichtingen die de kabels van links / rechts korter of langer maken.
Op dit moment denk ik dat in de vaste bak de slede-inrichting niet voor handen is en kan helaas ook niet vertellen of de sleuven waar de slede in moet schuiven wel aanwezig zijn op de vaste bakken…....
Zonder slede wordt het wel heel lastig de juiste hoogte in te schatten voor het boren en daarbij links en rechts in gelijke lamp-hoogte te boren.
Ik kom waarschijnlijk maandag-avond weer in de garage-box en zal dan eens een blik werpen op m’n oude bakken.
Ik houdt jullie op de (lampen-)hoogte,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bartjes schreef:JoF schreef:Dag Marten,
hier kan ik mooi mee vooruit. Het vermoeden dat de lichtbakken van draaiende en niet-draaiende verstralers weliswaar gelijk zijn, maar zelf óók aangepast moeten worden, is dus bevestigd. Ik hoef dus slechts het “stangenstelsel” en wat veertjes, piefjes en pafjes en frutsels te hebben om het e.e.a. draaibaar te maken, maar ik hoef géén andere lichtbakken te kopen. Is inderdaad minimaal een dag werk, maar dat geeft niet, kan ik de schermen meteen controleren op roestvorming.
Bedankt voor alle reacties .Dit alles is niet helemaal waar.
Dag Bartjes,
dank voor je reactie, ook al ben ik er niet zo blij mee . Zou dus betekenen dat ik wél andere bakken moet kopen, maar zelfs dát heb ik er voor over. Omdat mijn DS nu in de winterstalling staat, kan ik er voorlopig tóch niet aan werken, dus ik had nog geen losse onderdelen gekocht. Ik wacht even je reactie na morgen (of later) af, maar je eerdere ervaring met de ombouw is de zoveelste aanleiding om persoonlijk contact met je op te nemen. Ik stuur je een PB.
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)