Mijn hopeloos lekkende en versleten stuurhuis heb ik vervangen door een nog goed tweedehands exemplaar.
Zonder wielen draaide het stuurhuis super soepel rond met één pink, zonder zware punten; een genot!
Echter, nu de auto in elkaar zit ben ik erachter dat iets toch niet helemaal klopt: in de rechtuitstand slaat het stuur heen en weer. Iets dergelijks had ik ook bij mijn oude stuurhuis, maar dan alleen in de uiterste stand.
In de rechtuitstand is het nogal lastig, ik voel me tijdens het rijden net B.A. van de A-team, en helemaal ongevaarlijk is al dat gezwabber ook niet.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met verkeerd afgestelde overlapdrukken; kan dat kloppen? En als dat zo is, waarom heb ik niks gemerkt voordat de wielen eronder zaten? Ook ben ik voor montage met het stuurhuis in Almere langs geweest, om te testen wat ik zou gaan monteren. Toen was er ook niks aan de hand.
Als het verkeerde overlapdruk is, is het dan een kwestie van demonteren en laten afstellen?
En als het niet de overlap druk is, wat zou het dan kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Stuurhuis; overlapdruk?
FerryV schreef:Mijn hopeloos lekkende en versleten stuurhuis heb ik vervangen door een nog goed tweedehands exemplaar.
Zonder wielen draaide het stuurhuis super soepel rond met één pink, zonder zware punten; een genot!
Echter, nu de auto in elkaar zit ben ik erachter dat iets toch niet helemaal klopt: in de rechtuitstand slaat het stuur heen en weer. Iets dergelijks had ik ook bij mijn oude stuurhuis, maar dan alleen in de uiterste stand.
In de rechtuitstand is het nogal lastig, ik voel me tijdens het rijden net B.A. van de A-team, en helemaal ongevaarlijk is al dat gezwabber ook niet.Ik vermoed dat dit te maken heeft met verkeerd afgestelde overlapdrukken; kan dat kloppen? En als dat zo is, waarom heb ik niks gemerkt voordat de wielen eronder zaten? Ook ben ik voor montage met het stuurhuis in Almere langs geweest, om te testen wat ik zou gaan monteren. Toen was er ook niks aan de hand.
Als het verkeerde overlapdruk is, is het dan een kwestie van demonteren en laten afstellen?En als het niet de overlap druk is, wat zou het dan kunnen zijn?
Ik vermoed iets simpelers: Heb je de recht-uit stand al GOED afgesteld????? Wat je namelijk beschrijft maak je vaak mee na het wisselen van een stuurhuis! Dus, eerst even checken of dat op zeker goed staat!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee, daar was ik nog niet aan toe gekomen.
Maar ook als ik uit ben gestapt, en de motor al heb afgezet, dan slaat het stuur nog heen en weer. Dat kan daar toch niks met het appeltje te maken hebben?
Of bedoel je de stand van het stuurhuis zelf t.o.v de auto?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FerryV schreef:Nee, daar was ik nog niet aan toe gekomen.
Maar ook als ik uit ben gestapt, en de motor al heb afgezet, dan slaat het stuur nog heen en weer. Dat kan daar toch niks met het appeltje te maken hebben?
Of bedoel je de stand van het stuurhuis zelf t.o.v de auto?
Dat heen en weer slaan van het stuur is irritant, en komt bij meer stuurhuizen voor. ‘t kan geen kwaad, maar hoor niet. Volgens mij heeft dat idd met de overlappingsdrukken te maken.
Het afstellen van het appeltje is echter wel heel belangrijk voor het goed rechtuit rijden van je DS. Stel eerst dat maar af, dan denk ik dat ie wel lekkerder zal gaan sturen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zal dat inderdaad maar eens proberen, maar meevallen zal het niet; het stuur bekrachtigd de hele tijd naar links en naar rechts. Dat doet ie zo erg dat ik tijdens de proefrit het dode punt van het appeltje eigenlijk niet kon voelen…
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
FerryV schreef:Zal dat inderdaad maar eens proberen, maar meevallen zal het niet; het stuur bekrachtigd de hele tijd naar links en naar rechts. Dat doet ie zo erg dat ik tijdens de proefrit het dode punt van het appeltje eigenlijk niet kon voelen…
Tsja… dat is wel vreemd. Zet anders je wielen even recht ( zonder draaiende motor) en kijk dan even hoe de appel staat. Zo kun je een grof afstelling doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Lijkt me een zaak van overlapdrukken. Hebben ze dat in Almere niet getest dan (zou slordig zijn!)?
Indien de overlapdrukken nog niet getest zijn: Laat dit doen. Is eenvoudig en volgens mij zelfs kosteloos in Almere.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Zonder demontage, dus aan de auto!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Lijkt me een zaak van overlapdrukken. Hebben ze dat in Almere niet getest dan (zou slordig zijn!)?.
Nee is niet standaard. Ze testen of ie veel verliezen heeft.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, het probleem is opgelost hoor.
Door het rubber over het rondsel los te maken, kun je bij twee stelschroeven waarmee je de druk regelt.
Door de auto met de voorwielen van de grond lekker met het stuur te laten slaan, kon ik precies de gevolgen van het verdraaien van deze schroefjes zien. De ene heb ik een graad of 120 dicht gedraaid, de ander een graad of 30.
Nu is het slaan over en stuurt ie weer fatsoenlijk.
Wel heb ik het idee dat het stuur een stuk minder bekrachtigd wordt tijdens het rijden. Kan dit kloppen? En zou het dan nog zin hebben om de boel met drukmeters af te stellen, of kom ik dan waarschijnlijk weer op een heen en weer slaand stuur uit?
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Je hebt te veel gedraaid: Een kleine verdraaiing geeft al veel verschil. De overlapdrukken worden ook wel verschildrukken genoemd. Als je nu beide stelschroefjes bijvoorbeeld 1/8-ste slag uitdraait, moet het slaan wegblijven en heb je sneller druk (=bekrachtiging).
Als je het echt goed wil doen, kom je niet om manometers heen….
Citroen!