Hi,
Ik ben een van die oude lullen die al meer dan 30 jaar een Citroëns heeft.
Tot en met de DS, GS, BX, CX was ik zééééér gelukkig met mijn keuze en was ik een fervente Citroën fan.
Mijn “liefde” voor Citroën is beginnen tanen vanaf de XM en de Xantia die vééél harder afgeveerd waren dan hun voorgangers.
Het is echter mijn huidige C5 2.2HDI die alle stoppen heeft doen doorslaan. Dit is geen Citroën meer !
Hij is gewoon te hard afgeveerd.
Een 2.0 HDI kan er nog net door (die heeft een hydractive 3 vering) maar met de 2.2 HDI (en zijn hydractive 3+ vering) toont Citroën dat ze de duitse toer op willen).
Dit is dan ook waarom ik (na ongeveer 35 jaar trouw zijn aan de unieke hydraulische vering van Citroën) vind dat het huwellijk moet ontbonden worden.
De jonge generaties vinden harde autos fijn en dat is OK.
Ik ben één van die oude rakkers die op de DS en CX achtige veringen geilt.
Dit is de reden waarom ik straks geen C6 koop want die zal met zijn “nog nieuwere Activa vering waarschijnlijk nog harder zijn dan mijn huidige C5 (die ik al verfoei omwille van zijn stugheid).
Ik hoop dat de jongelui die de harde veringen verafgoden, Citroën niet zullen teleurstellen en genoeg geld zullen hebben om zo’n C6 te kopen.
Ik van mijn kant heb genoeg geld om er eentje te kopen, maar ik vertik het om weer een auto te kopen van het merk die geen rekening meer houdt met mijn wensen en voorkeuren = de enige echte zachte hydraulische Citroën vering.
Ik zie jullie straks wel terug bij ..... Mercedez of BMW (die zijn tenminste trouw aan hun clienteel).
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Die Mercedessen en BMW’s zijn wel nog harder geveerd.
Maar goed, dat grote bedrijven regelmatig (misschien wel doorlopend) de mist in gaan is bekend. Als je toch zestig mille te besteden hebt, waarom laat je dan niet gewoon een CX naar jouw eisen bouwen? Ik bedoel je kan wel voot veel meer dan zestig mille een BMW of Mercedes gaan kopen, maar rijden zoals een CX gaat het toch niet.
Ik snap niet zo waarom het ding dat standaard af fabriek geleverd wordt al meteen aan alle eisen moet voldoen. Als ik het geld had om zestig mille aan een auto te kunnen spenderen zou ik mij echt niet voortbewegen in een fabrieksstandaardmodel, en om heel eerlijk te zijn verbaast het mij eigenlijk wel een beetje dat al die dure autos verkopen. Zelfs al is het een kwestie van comfortpaddestoelen op je C6 proppen, daarvoor zou je in een gedrocht van een mercedes rijden?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ja ja een echte citroen rijder ha ha laat me niet lachen die staptniet over sukkel!!
Welkom bij dé Citroën dealer van arnhem!
pietgeluk.nl / citroenbedrijfsauto.nl
[moderator mode]Dit kan je ook wel beleefder formuleren lijkt me. [/moderator mode]
marcob schreef:Ja ja een echte citroen rijder ha ha laat me niet lachen die staptniet over sukkel!!
Zo, jij mag dadelijk wel overstappen naar een ander forum als je zo doorgaat
En om even verder te gaan op het verhaal van Sans-Pareil:
Ook Xantia’s werden steeds stugger afgeveerd, ik denk de XM’s ook wel..
Maarja zolang er bedrijven bestaan als ReNard en Chyparse kun je altijd het veercomfort nog laten aanpassen, tot een bepaalde hoogte. McPherson’s worden nooit zo comfortabel als auto’s met dubbele wishbone’s.
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
marcob schreef:Ja ja een echte citroen rijder ha ha laat me niet lachen die staptniet over sukkel!!
Na 35 jaar wel ! Maar pas nadat Citroën besloten heeft geen Citroëns (=super-comfortabele vering) meer te willen maken.
Sukkel jezelf maat !
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Die Mercedessen en BMW’s zijn wel nog harder geveerd.
Maar goed, dat grote bedrijven regelmatig (misschien wel doorlopend) de mist in gaan is bekend. Als je toch zestig mille te besteden hebt, waarom laat je dan niet gewoon een CX naar jouw eisen bouwen? Ik bedoel je kan wel voot veel meer dan zestig mille een BMW of Mercedes gaan kopen, maar rijden zoals een CX gaat het toch niet.
Ik snap niet zo waarom het ding dat standaard af fabriek geleverd wordt al meteen aan alle eisen moet voldoen. Als ik het geld had om zestig mille aan een auto te kunnen spenderen zou ik mij echt niet voortbewegen in een fabrieksstandaardmodel, en om heel eerlijk te zijn verbaast het mij eigenlijk wel een beetje dat al die dure autos verkopen. Zelfs al is het een kwestie van comfortpaddestoelen op je C6 proppen, daarvoor zou je in een gedrocht van een mercedes rijden?
Dat heb ik geprobeerd !!!
Ik vroeg Citroën om de te stugge Hydractive III+ bollen van mijn 2.2HDI te vervangen door de veel zachtere Hydractive III bollen van de 2.0HDI (technisch gezien perfect mogelijk).
Het antwoord was NEE !
Indien ik het aandurf om het op eigen houtje te doen dan kan ik volgens een brief van Citroën zelfs geen aanspraak meer maken op welke support dan ook.
M.a.w. ik zou een outlaw worden.
Dat is wat Citroën vandaag aan een trouwe gebruiker schrijft die sinds 35 jaar niets anders reed dan Citroën - omwille van zijn zachte vering.Ik bedoel je kan wel voot veel meer dan zestig mille een BMW of Mercedes gaan kopen, maar rijden zoals een CX gaat het toch niet.
Zie hierboven, ik vroeg niet veel, maar zelfs een paar zachtere bollen onder mijn C5 zetten willen ze niet - verbieden ze ook met klem.
Ik snap niet zo waarom het ding dat standaard af fabriek geleverd wordt al meteen aan alle eisen moet voldoen. Als ik het geld had om zestig mille aan een auto te kunnen spenderen zou ik mij echt niet voortbewegen in een fabrieksstandaardmodel, en om heel eerlijk te zijn verbaast het mij eigenlijk wel een beetje dat al die dure autos verkopen. Zelfs al is het een kwestie van comfortpaddestoelen op je C6 proppen, daarvoor zou je in een gedrocht van een mercedes rijden?
De huidge Citroëns zijn net zo’n stugge gedrochten aan het worden als deze die jij bedoelt Sans Pareil.
Zoals ik al zei : de fransen willen de duitsers nadoen.
Maar wie zal er straks nog een franse auto willen kopen indien zelfs de comfortabele vering het verschil niet meer uitmaakt.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, ik ben nooit zo onder de indruk geweest van de dealer faciliteiten van Citroen… vandaar dat ik in oude rondtuf. Sinds PSA aan het stuur staat is het minder geworden. Ik krijg de indruk dat er bij Citroen nog steeds goede ideeen ontstaan, maar dat de mooie dingen sneuvelen bij de goedkeuring door PSA. Ik rijd niet voor niets in CX’en rond… dat het goed rijdt is belangrijker dan garantie enz.
ik zou die Hydractive III bollen er gewoon op laten zetten bij een specialist. Overigens moeten ze gewoon een goed produkt leveren dus hoe weinig ondersteuning ze je ook willen geven, dat soort grappen mogen gewoon niet van de rechter, en ik denk dat het in zo’n geval goed is de bereidheid uit te stralen zo ver door te willen gaan. En aan de pers refereren natuurlijk, altijd een goeie.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27934
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Re: Een C6 ? niet voor mij !
Frenchie schreef:De jonge generaties vinden harde autos fijn en dat is OK.
Ik ben één van die oude rakkers die op de DS en CX achtige veringen geilt.
Dit is de reden waarom ik straks geen C6 koop want die zal met zijn “nog nieuwere Activa vering waarschijnlijk nog harder zijn dan mijn huidige C5 (die ik al verfoei omwille van zijn stugheid).
je zegt zelf al WAARSCHIJNLIJK NOG harder, niemand heeft er nog in gereden missschien valt het best mee.
je zou de auto minimaal een kans kunnen geven.
en zoals hier al vaker gezegt is is de C5 niet de opvolger van de XM—> CX—> DS maar dat wordt de C6
ik zie het zo een BX is ook minder goed geveerd als een CX dus, misschien ligt dat nu bij de C6 en de C5 nu ook wel zo.
en een duitse auto zal altijd nog harder zijn dan de C6 zal worden.
ik zou proberen de C6 een kans te geven en bevalt die niet kan je altijd nog overstappen op iets anders
Re: Een C6 ? niet voor mij !
Ik heb nooit zo’n super geveerde citroen gehad, maar 1ding weet ik wel na div duitse produkten en enkele gewoon geveerde citroen rij ik nu in een C5, dit rijdt fantastisch.
heb nu een C4 vervangauto maar wat een hobbel car.
het zal best zijn dat de C5 harder geveerd is maar tov andere merken zelfs binnen PSA is het comfort geweldig.
Wat betrefd de garages, hier in Belgie zijn nog garages waar de monteur de verkoper is en de eigenaar.geen luxe showrooms etc maar wel SERVICE.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja dat vind ik ook, eerst wachten tot de C6 er is. En ik blijf er bij als je in een Duitse auto rijdt en daarna weer in de ouwe vertrouwde C5 dan merk je het verschil van comfort!
Het persbericht beloofde in ieder geval een hoop comfort! En ik denk dat het geen straf is om straks met de c6 2.7HDI te gaan zweven.
Ben benieuwd naar die C6…..
ik vraag me nog altijd af waarom citroën de klant niet de keuze laat. het is juist bij het hydraulisch systeem vrij simpel om de vering keihard of heel zacht geveerd te krijgen.
zoveel mensen hebben nou eenmaal andere wensen en de wensen van citroen rijders is vrij simpel: comfort
mensen gaan echt niet in een piepende en krakende bx rijden als het veercomfort niet zo geweldig was en de stoelen niet zo onwijs lekker zaten.
als ik de c5 bv zie dan zou ik die niet snel kopen, harde stoelen, stugge vering. nee bedankt dan kijk ik wel naar een jap ofzo die hebben die nadelen ook maar zijn wel een stuk betrouwbaarder.
voor mij was de reden om citroen te gaan rijden ook het comfort en als dat verdwijnt…. tja…
ik denk dat ik hierna misschien nog 1 citroen koop, en dat zal dan een xantia of xm worden. deze zal ik dan door chyparse oid laten behandelen met zachtere veerbollen net zoals ik bij mijn bx heb gedaan destijds.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik ben het inderdaad wel een beetje met je eens ja. Ook ik heb vroeger (4 jaar terug ops: ) zowel een DS als een BX gehad en ik rijd nu ook een C5 alleen dan een 2.0 HDI dus zonder de III+. Deze is een stuk harder geveerd dan de BX en al helemaal hard vergeleken met de DS. Voor mij is het de enige manier waarop ik nog een beetje comfort krijg dezer dagen. Alle andere merken zijn spijkerhard, zelfs die binnen PSA. Neem een Peugeot 307, die zijn echt keihard geveerd.
Misschien is de laatste optie die je hebt, een luchtgeveerde auto te nemen maar dan zit je wel een paar klasses hoger in de richting van Mercedes of Land Rover te shoppen.
Ik zou graag willen dat ze bij “ons merk” inderdaad consumenten een keuze zouden geven tussen een harder geveerde auto en een zachter geveerde auto. Dan zou ik meteen de vering weer naar DS comfort terug laten zetten.
Succes met het zoeken naar een waardige vervanger voor je DS, CX, etc. Zou het wel jammer vinden als je over zou stappen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
of laat inderdaad een bx of ds ofzo geheel restaureren ipv een nieuwe auto te kopen. helemaal strippen, roestbehandeling geven, opnieuw laten spuiten en een flinke motorrevisie of desnoods een modernere motor en je kan er weer tegenaan
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
marcob schreef:Ja ja een echte citroen rijder ha ha laat me niet lachen die staptniet over sukkel!!
Oke sorry van dat (sukkel) net een aanvaring met een zogenaamde citroen rijder gehad.
Wat ik wel opvallend vindt is dat er veel geklaagd wordt onder de citroen rijders. Kijk eens naar de modellen die er nu zijn en hoe verschrikkelijk goed die rijden. Het is misschien een beetje des citoens uit de oude doos om overal over te klagen, auto niet goed, dealer niet goed, psa niet goed, wees een beetje positiever dan wordt je ook beter geholpen en krijg je meer voorelkaar.
Welkom bij dé Citroën dealer van arnhem!
pietgeluk.nl / citroenbedrijfsauto.nl