1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Lucas vervangen door Bosch in een 2.1td XM kan dat?
eXaMple
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1902

- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Gepost: 21 januari 2008 02:26 PM

Korte vraag waarvan ik denk dat ie snel op slot kan Wink
Maar Is een Lucas dieselpomp te vervangen door een Bosch??
Of zit je dan met aansturing en dergelijke.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3215

Gepost: 21 januari 2008 02:44 PM
  [ # 1 ]

Als ze allebei gelevert zijn op de 2.1TD, wat ik niet weet, dan zou dat in principe moeten kunnen.

Animal triste post coitum

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten

Gepost: 21 januari 2008 03:07 PM
  [ # 2 ]

Ja zijn beide geleverd.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 21 januari 2008 03:14 PM
  [ # 3 ]
eXaMple schreef:

Ja zijn beide geleverd.

Ja kan. Maar let ook op dat je de juiste verstuivers bij de pomp monteert.
Het is niet gezegd (zeer waarschijnlijk zelfs) dat ze met dezelfde openingsdruk werken.

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten

Gepost: 21 januari 2008 03:23 PM
  [ # 4 ]

OK ! nou dat is best wel goed nieuws dan. Zijn Bosch pompen ook nog eens goedkoper te krijgen dan een Lucas?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 21 januari 2008 03:27 PM
  [ # 5 ]
eXaMple schreef:

OK ! nou dat is best wel goed nieuws dan. Zijn Bosch pompen ook nog eens goedkoper te krijgen dan een Lucas?

Dat hangt maar net van af waar je er tegen een aan loopt. Sommige hebben alle geluk van de wereld en kunnen er 1 van een sloper afschroeven voor 5 tientjes. Een gereviseerde bij Bols en Klooiman kost rond de 900 ex btw en statigeld (=oude defecte pomp) als ik mij niet vergis.

Het aanbod is helaas niet groot, dus het hangt er maar net vanaf.

PS. ik zie dat Bart Ebben al 220 EUR vraagt voor een slooppomp van een BX Turbodiesel. (XM kan ie niet vinden in de database).

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 21 januari 2008 04:00 PM
  [ # 6 ]

waarom zijn die dingen eigelijk zo duur ????

Bedoel , een waterpompje kost 4-5 tientjes….

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, op welke motoren zijn ze nog meer geleverd zodat ze 1op1 overkunnen.

Zijn er geen scheepsmotoren waar ze op zitten of op oude DAF vrachtwagens ?

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten

Gepost: 21 januari 2008 04:12 PM
  [ # 7 ]

Nou ik ben geheel nieuw in dieselland, maar ik kan me voorstellen dat een dieselpomp hele exacte hoeveelheden diesel moet leveren aan in dit geval 4 verstuivers die variabele hoeveelheden vragen naar gelang het gaspedaal word ingetrapt.
Je moet maar es kijken op goegel bij de afbeeldingen… die dingen zitten vol met slangetjes en draadjes.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 21 januari 2008 04:29 PM
  [ # 8 ]

De dieselpomp heeft een aantal taken die absoluut NIET te vergelijken zijn met een simpel schoepenwieltje (wat een waterpomp in wezen is).

-oppompen diesel uit de tank.
- inspuiten diesel onder hoge druk (165 bar bij de Bosch pomp voor XM turbodiesels_
- exact de juiste hoeveelheid, met als parameters: stand gaspedaal, toerental, belasting, turbodruk, koelwatertemperatuur)
- exact op het juiste moment inspuiten van die brandstof. Dit moment leidt exact de verbranding in en komt dus net zo precies als bij benzinemotoren het onstekingstijdstip). Dit inspuitmoment hangt weer af van de koelwatertemperatuur, turbodruk, gaspedaalstand, belasting en toerental en de stand van het aandrijftandiel).
- vervolgens is de pomp zodanig geconstrueerd dat deze taak gedurende een (diesel)autoleven uitgevoerd kan worden.

Het is echt een stukje precisie mechanica waar je U tegen zegt. Vergeleken met een carburateur is het door de extra opgaven (hoge druk, inspuitmomentbepaling, turbodrukregeling) vele malen complexer.

Doordat de pomp zo nauw met de motor samenwerkt (wordt aangedreven door de distributieriem om de juiste timing te garanderen) is het uitgesloten om de pomp van een willekeurige andere motor af te schroeven.

Je zult al eentje moeten hebben met turbodrukcompensatie en voor een 4 cilinder, die mechanisch past op het blok. Een Bosch pomp voor een golfje kan net weer een wat langere as hebben waarop het aandrijftandwiel zit, waardoor het niet past. Kortom: het is niet zo simpel als het lijkt. Een Bosch pomp van een 405 of BX turbodiesel zou misschien wel kunnen, maar ik weet niet of die pompen weer te weinig diesel inspuiten omdat het een kleinere motor is of dat het met extern schroeven nog op te lossen is.

Profiel  

Gepost: 21 januari 2008 04:34 PM
  [ # 9 ]
gompy58 schreef:

waarom zijn die dingen eigelijk zo duur ????

Bedoel , een waterpompje kost 4-5 tientjes….

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben, op welke motoren zijn ze nog meer geleverd zodat ze 1op1 overkunnen.

Zijn er geen scheepsmotoren waar ze op zitten of op oude DAF vrachtwagens ?

Ik denk zomaar dat Gompy de brandstofpomp van een diesel met een eenvoudige benzinepomp verward Cool

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 21 januari 2008 04:37 PM
  [ # 10 ]
graddus schreef:

Ik denk zomaar dat Gompy de brandstofpomp van een diesel met een eenvoudige benzinepomp verward Cool

Verwarren? Veel mensen weten uberhaupt niet hoe een diesel eigenlijk werkt.. dat moet je wel weten om be begrijpen waarom een dieselpomp eigenlijk zo comlex is.

Profiel  

eXaMple
> 1900 berichten

Gepost: 21 januari 2008 04:41 PM
  [ # 11 ]

Ik ben in ieder geval erg blij met deze uitleg!
dank!

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 21 januari 2008 04:47 PM
  [ # 12 ]
mpostma schreef:
graddus schreef:

Verwarren? Veel mensen weten uberhaupt niet hoe een diesel eigenlijk werkt.. dat moet je wel weten om be begrijpen waarom een dieselpomp eigenlijk zo comlex is.

De laatste keer dat ik met diesels te maken had was in mijn diensttijd… Toen moest ik leren achterhalen wat de problemen waren om dat dan telefonsich/via de radio aan een monteur te kunnen doorgeven…

Heeft me later wel gered bij een scheepsdiesel die er tijdens het varen mee ophield..Ook erg leuk Smile

Profiel  

Gepost: 21 januari 2008 04:48 PM
  [ # 13 ]

Het leger heeft al meer capabele mensen aan de drank geholpen Cool

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 21 januari 2008 05:38 PM
  [ # 14 ]

Ik vraag me toch af of je sowie so een elektronisch gestuurde & geregelde Lucas-pomp (als dat hier het geval is) kunt vervangen door een Bosch-pomp, dwz of er wel een Bosch-pomp is met dezelfde specs. Dit vraag ik me vooral af gezien het feit dat (wschl) niet alleen de pomp maar het hele motormanagement van Lucas is. En daarbinnen zijn ook nog eens verschillende versies.

Wat is eigenlijk de achtergrond van de vraag? Is de Lucas-pomp defect ofzo?

Ich bin ein Breaker

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 21 januari 2008 05:45 PM
  [ # 15 ]
karel schreef:

Ik vraag me toch af of je sowie so een elektronisch gestuurde & geregelde Lucas-pomp (als dat hier het geval is) kunt vervangen door een Bosch-pomp, dwz of er wel een Bosch-pomp is met dezelfde specs. Dit vraag ik me vooral af gezien het feit dat (wschl) niet alleen de pomp maar het hele motormanagement van Lucas is. En daarbinnen zijn ook nog eens verschillende versies.

Wat is eigenlijk de achtergrond van de vraag? Is de Lucas-pomp defect ofzo?

Volgens mij is er in het kader van het dieselmotormanagement systeem zoals later toegepast op de XM (ergens rond bouwjaar 97) geen Bosch alternatief. Latere elektronisch geregelde Bosch pompen zijn trouwens ook niet PPO proef (mocht dit meespelen).

Maar je kan natuurlijk altijd de hele elektronische reut vervangen door een mechanisch bosch pompje. Dat is al wel gedaan.

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook