13 van de 33
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
Van oud vrouwtje >> BX ‘86 [Een ton op de klok!]
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 januari 2008 01:17 AM
  [ # 181 ]

@mkatgert
Jups!  Very Happy

Profiel  
 
mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 21 januari 2008 01:25 AM
  [ # 182 ]

Doe je netjes. Waar haal je die vandaan? Ik heb binnenkort ook zo’n klusje te doen…

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 21 januari 2008 01:38 AM
  [ # 183 ]
waterman771 schreef:

Inderdaad, Valeo is Toppie. LUK is bad-Luck… bende dus.

Waar baseer je dit nou op? In mijn pa’s Xantia zit nu al 80k een Luk drukgroep, lager en plaat. En dat koppelt nog steeds hartstikke prima. Hetzelfde geld voor de drukgroep + plaat in mijn refobak.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 21 januari 2008 01:55 AM
  [ # 184 ]

We hadden hier een Xantiablok met 93K op de teller, met een Luk en de plaat was toch behoorlijk ver weg. Nou ken ik het verhaal verder niet achter het gebruik van deze Xant, maar dat is dus kennelijk niet de eerste plaat geweest…

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 januari 2008 08:49 AM
  [ # 185 ]
mkatgert schreef:

Doe je netjes. Waar haal je die vandaan? Ik heb binnenkort ook zo’n klusje te doen…

Als het lukt dan zal ik je zijn gegeven doorspelen.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 21 januari 2008 10:37 AM
  [ # 186 ]

Enfin, je ligt op schema!!

Jeroen

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 januari 2008 11:27 AM
  [ # 187 ]
XBXG schreef:

Hoe zeker kun je er van zijn dat dat de eerste koppeling was? Er staat toch nergens een bouwjaar op de drukgroep iets dergelijks?

Ik had een aardig stukje onderhoudshistorie bij deze auto vanaf een vrij jonge kmstand, en daar stond alles bijna t/m ventieldopje op vermeld - maar geen koppeling.

Bij BX diesels gaat de koppeling sowie so lang mee; 2 ton voor een koppeling is “weinig”.

De slijtage van de drukgroep pastte ook goed bij de kmstand. We hadden 3 drukgroepen (allemaal LUK volgens mij) op rij liggen. Eentje met 2.5, eentje met 3.6 en eentje met 4.5 ton en dat gaf een consistent beeld in slijtage van de drukvingers.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 januari 2008 11:28 AM
  [ # 188 ]
garagestmarien schreef:

We hadden hier een Xantiablok met 93K op de teller, met een Luk en de plaat was toch behoorlijk ver weg. Nou ken ik het verhaal verder niet achter het gebruik van deze Xant, maar dat is dus kennelijk niet de eerste plaat geweest…

Ik heb er niet op gelet of het merk van de plaat en de drukgroep gelijk waren. Eens goed op de fotoos turen…

Edit:

De nieuwe plaat links is overduidelijk Valeo-gestempeld.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 januari 2008 04:00 PM
  [ # 189 ]
PrutsyLJ schreef:
waterman771 schreef:

Inderdaad, Valeo is Toppie. LUK is bad-Luck… bende dus.

Waar baseer je dit nou op? In mijn pa’s Xantia zit nu al 80k een Luk drukgroep, lager en plaat. En dat koppelt nog steeds hartstikke prima. Hetzelfde geld voor de drukgroep + plaat in mijn refobak.

Mijn 10 jaar garage ervaring heeft me geleerd dat een LUK setje na 150k tot 200k meestal gaar is. Een valeo set gaat 3 ton mee… Bij de BX14 en Visa was het met LUK na 60k raak, en trapte je het druklager door de drukgroep heen. Dat noem ik geen top product. Daar komt bij: de LUK-drukgroep gaat aanmerkelijk zwaarder als de Valeo. Voor mij geen bad-Luk meer. Ik gebruik Valeo of niets als het om een BX14 gaat.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 januari 2008 05:09 PM
  [ # 190 ]

Bij mijn 19TGD was de druklager was het probleem - zoals wel vaker. De drukvingers waren al ingesleten - maar het ging nog net goed.
Ik heb de zo-origineel-als-het-komt Valeo-set met LUK-drukgroep gehaald bij de dealer; keuze daarin had ik niet. Zoals gezegd, de andere drukgroepen (fabrieksmontage) van 2 gesloopte 19 diesels waren ook van LUK, met respectabele km-standen.

Mogelijk is dat het enige gebruikte merk voor deze maat koppeling/drukgroep - en had je voor 1400’s wel een keuze?

Oja, bij mijn oude koppeling (rechts op de foto) was het defect zijn van iets in de tussenveer in de plaat zelf (Valeo, identiek aan de nieuwe plaat links) de oorzaak van alle ellende; niet eens zozeer de druklager of drukgroep.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 januari 2008 05:39 PM
  [ # 191 ]

Ik krijg toch het idee dat het druklager in de meeste gevallen het kwetsbaarste onderdeel is van de hele koppeling. Bij mijn 2CV wat het druklager vastgeslagen, bij mijn HY was het druklager losgeschoten, en je kunt in feite zeggen dat hiet het zelfde aan de hand is.

Ik heb zelf nog nooit een koppelingsplaat of drukgroep versleten, het is altijd gevolgschade geweest van een defect druklager. Ik verwacht dan ook met mijn rijstijl tonnen te kunnen rijden met een koppelingplaat.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 21 januari 2008 05:44 PM
  [ # 192 ]

De oude druklager was ook wel gaar - wat te zien is aan de slijtsporen op de drukvingers. Maar de aanleiding bij mijn 19TGD was de vering in de koppelingsplaat, die leidde tot schokkend opkomen / slechte demping, die uiteindelijk de prise-as lager vermoord heeft (nouja, ikzelf eigenlijk, omdat ik het 6 jaar op zijn beloop gelaten heb). Daardoor ontstond een enorme bakolie-lekkage - jakkie enz.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 21 januari 2008 09:23 PM
  [ # 193 ]
waterman771 schreef:

Mijn 10 jaar garage ervaring heeft me geleerd dat een LUK setje na 150k tot 200k meestal gaar is. Een valeo set gaat 3 ton mee… Bij de BX14 en Visa was het met LUK na 60k raak, en trapte je het druklager door de drukgroep heen. Dat noem ik geen top product. Daar komt bij: de LUK-drukgroep gaat aanmerkelijk zwaarder als de Valeo. Voor mij geen bad-Luk meer. Ik gebruik Valeo of niets als het om een BX14 gaat.

Hmmm dat schept idd een iets ander beeld. Nou jah, ik zie voorlopig wel hoe het gaat. De Luk “trekgroep” die in de refobak zit koppelt iig heerlijk licht. Tegen de tijd dat die afgeschreven is, heb ik die auto niet meer denk ik Laughing

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Archi
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007

- C5 2.0 Break Exclusive
Gepost: 22 januari 2008 12:07 AM
  [ # 194 ]
PrutsyLJ schreef:

De Luk “trekgroep” die in de refobak zit koppelt iig heerlijk licht.


D.w.z. dat niets ‘bewezen’ is? LUK of Valeo? Welke trapt nou zwaarder? EN is het verschil dan wel merkbaar indien je het vervangt?

Se concentrer sur l’essentiel

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 januari 2008 01:50 AM
  [ # 195 ]

In afwachting op onderdelen ben ik vanavond maar even aan het poetsen geslagen;



Heelrijk, zo’n schone motorruimte. Morgen verse schijven plaatsen en een lekke remklauw vervangen. Als alles weer inelkaar zit nog even de LHM spoelen, keerringetje bij het ontstekingshuis vervangen en de waterpomp voorzien van een verse pakking, een aantal slangetjes vervangen (o.a. benzineslang die hard is) en dan voor de APK ermee!

Profiel  
 
 
13 van de 33
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook