2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Vaste verstralers ombouwen tot meedraaiende verstralers
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 januari 2008 11:09 PM
  [ # 16 ]

Nu lees ik in CITROExpert over die draaiende lampen dat er een vertraging op zit.
Is dat een veertje of zo?

Heeft er iemand foto’s van het systeem?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 januari 2008 12:10 AM
  [ # 17 ]
paso schreef:

Nu lees ik in CITROExpert over die draaiende lampen dat er een vertraging op zit.
Is dat een veertje of zo?

Heeft er iemand foto’s van het systeem?

Kan morgen wel even fo’to’s maken. Een vertraging is onwaarschijnlijk aangezien alles mechanisch werkt. Een vertraging zou daardoor alleen mogelijk zijn door speling, wat ook niet kan omdat alles met veren wordt strak getrokken.
Systeem uitleg (morgen met foto’s) :
Er moet een hefboompje op de stuur-as aan de bijrijder-kant worden bevestigd. Deze bout moet zeer goed weer worden aangedraaid om weer veilig te kunnen sturen (stel dat je een stoepje raakt en het schiet los, dan staan je voorwielen 2 verschillende kanten op, you get the picture).
Aan deze hefboom wordt een stang bevestigd die bij naar links sturen naar voren beweegt en naar rechts sturen naar achteren.
De stang heeft een lengte verstelling, loopt naar een driehoekvormig hefboompje die onderaan de balk scharniert, waar ook het reservewiel op steunt. Vanuit deze hefboom loopt een veer om de boel in lengterichting spelingvrij te trekken naar een klein gaatje in de luchthapper rechts-voor.
Aan dit hefboompje zitten 2 inrichtingen om een soort van fiets-remkabel in te zetten en te stellen. Deze kabels lopen naar hefboompjes aan de draaiende koplamp-frames. Ook deze kabels worden strak getrokken door veren onder de lampenbak. De kabel naar de linker-verstraler loopt onder het reservewiel door, over de steunbalk.
Nogmaals foto’s maken veel meer duidelijk, en dus geduld is een schone zaak.

P.s. in de post van Marten met de foto kijk je schuin tegen de bovenkant van de bak aan. Hier zie je goed de slede-inrichting aan de bovenzijde (onderkant in de foto) van het draaiende koplamp frame. Aan de andere kant kun je de hefboom zien van de mechaniek. De veer onder de bak (niet zichtbaar) trekt de koplamp naar de meest ‘schele’ binnenste positie en zal niet verder de bocht indraaien als je verder stuurt. De verstraler aan de andere kant draait wel verder (naar buiten) tot een hoek van ongeveer 90 graden (sterker dus als je stuurbeweging).

Het enige aanmerkpunt van het systeem is dat door de vele stelmogelijkheden het door de tijd kan voorkomen dat de lampen niet meer perfect rechtuit staan als het stuur dat wel doet. Ik heb het systeem op franse bergweggetjes eens mogen proberen en het werkt fantastisch. Voor de weggetjes heb ik alles wel weer even recht gezet, waarvoor het reservewiel er ook even uit moet.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 januari 2008 12:21 AM
  [ # 18 ]

Natuurlijk zijn de kunststof lampenbakken universeel voor draaiende en vaste koplampen. Ombouw van vast naar draaibaar is dus mogelijk, het is alleen een kwestie van ALLE onderdelen bij elkaar hebben. Vaak is het daarom gemakkelijker om gewoon gebruikte draaibare lampen compleet te hebben al vervanging voor de vaste.

Citroen!

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 21 januari 2008 02:06 AM
  [ # 19 ]

Hier wat foto’s:

1) 2 lichtbakken bovenkant
je ziet het sledemechanisme en de sleuf.

2) lichtbak bovenkant detail

3) link naar lichtbak bovenkant GROOT
 

4) 2 lichtbakken onderkant
je ziet het mechanisme en het gat waar het in draait, maar ook de sleuf aan de bovenkant

5) lichtbak onderkant detail

6) link naar lichtbak onderkant GROOT
 

groet en suc6
Marten

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 21 januari 2008 06:35 PM
  [ # 20 ]
DriverD schreef:

Natuurlijk zijn de kunststof lampenbakken universeel voor draaiende en vaste koplampen

Het kan, het kan niet, het kan, het kan niet, het kan….. Laughing
Prachtig !! Ik geloof dat het kan, en dat vooral vanwege de stickers (met afvinkmogelijkheid) die op de koplamphuizen geplakt zitten ! Die moeten dus universeel zijn, lijkt mij. Dankzij véél foto’s en véél uitleg moet die ombouw, mits ik alle benodigde onderdelen heb (tot het kleinste onderdeel aan toe), toch lukken ?? Ik wacht nog even een (voorlopig) laatste reactie van Bartjes af, hij heeft ervaring met het zélf ombouwen.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 januari 2008 07:17 PM
  [ # 21 ]

ik heb nog wel van die bakken met draai lampen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 21 januari 2008 08:31 PM
  [ # 22 ]

mocht je op den duur stukkies missen, kan ik ook nog even een doosje omgooien. laat maar weten ...

.komma

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 21 januari 2008 10:12 PM
  [ # 23 ]

Ik kan inderdaad melden dat het allemaal mogelijk is. De bakken met vaste lampenring hebben ook het ronde en ovale gat. Bij het ovale gat zit ook de sleuf waar de slede in moet kunnen schuiven. Lampebakken vervangen is dus niet nodig mits je deze onderdelen los kunt krijgen (of overzetten).
Bij deze foto :

zie je duidelijk dat het opstaand ronde randje van de draaiknop in een sleufje van de lampe-bak valt. De (roestige) stalen veer zorgt dat de slede tegen de bak gedrukt wordt en grijpt in de T vormige sleuven aan de zijkanten van de slede, goed te zien op
.
Ik heb even een sub-pagina gemaakt met andere foto’s van hoe het in de auto gemonteerd zit :
 
Ik heb ook een gecommentariseerd filmpje opgenomen en op youtube gezet, als het na het kijken daarvan nog niet lukt, dan moet je maar even hulp inroepen van iemand die de handel er al in heeft zitten.
 

Suc6, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 21 januari 2008 11:33 PM
  [ # 24 ]

Het is dus echt zo simpel als de schets in CITROExpert.
De stand van die hefboompjes vooraan zorgen dus dat de beide lampen een andere uitslag hebben t.o.v. elkaar?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 januari 2008 11:32 AM
  [ # 25 ]
paso schreef:

Het is dus echt zo simpel als de schets in CITROExpert.
De stand van die hefboompjes vooraan zorgen dus dat de beide lampen een andere uitslag hebben t.o.v. elkaar?

Yep!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 22 januari 2008 05:22 PM
  [ # 26 ]

Mooi !!
Volgens mij is er nu voldoende onderzoek gedaan en kan iedereen die aan de slag wil met het ombouwen van een niet-draaiend systeem naar een draaiend systeem nu vooruit. Als binnenkort de winter voorbij is (het begint er vandaag al even op te lijken Laughing ), haal ik de DS uit de stalling en is dit één van de eerste klussen. De onderdelen probeer ik te verzamelen bij mijn DS-Specialist hier in de buurt.
Dirkman: mocht ik nog “stukkies” missen, dan zal ik mij melden.
Graag wil ik iedereen bedanken voor de reacties, de foto’s én het youtube-filmpje. Op deze wijze werkt het forum perfect !!
Tegen de tijd dat de ombouw klaar is, zal ik dat even melden op het forum.
Groeten, Jo F.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 22 januari 2008 11:35 PM
  [ # 27 ]

Graag gedaan, het is nu nog de kunst om alle onderdelen bij elkaar te sprokkelen en compleet te krijgen, anders ben je bezig en kun je het niet afmaken (herkenbare situatie voor iedere klusser).

Ik probeer even een kort sommetje te maken (winkellijst) :
Voor ombouw lampebakken alles 2x (of je neemt kant en klare bakken) :
- Ringen om verstraler in te monteren. Op de ringen zitten de scharnier-assen die in de bak grijpen gemonteerd.
- Slede met verstelling en geleide veer (zie foto’s op dit topic)
- Lange veer om de verstraler ring naar binnen toe strak te trekken
- (dubbele) Hefboom mechaniek onderkant bak (als je het ziet, dan snap je wat ik met dubbel bedoel)
- Kabel van de hefboom naar de aansturing (zie onder). De kabels van beide bakken hebben aan de uiteinden een verdikking zoals een remkabel van een fiets. De linker bak heeft een beduidend langere kabel.

Voor de rest :
- L vormig hefboompje scharnierend op een driehoekvormige bevestiging met drie draadstukken. Aan een van de uiteinden zitten 2 kabel-verstel bevestigingen, 1 boven, 1 onder
- Stangetje ongeveer 10 cm lang, met beide uiteinden omgebogen (zie volgende onderdeel)
- Veer die aan dit stangetje zit en naar de luchthapper / motorkap vergrendeling loopt. Deze bevestigen aan het vorige onderdeel wat weer aan het L-vormig hefboompje zit.
- Andere kant van de hefboom : lange stang met lengteverstelling en omgezet aan de uiteinden.
- Klein hefboompje voor op de stuur-arm te monteren (lange stang grijpt hierin.
- Diverse moertjes en (borg)ringetjes

Vergeet niet alle veren zoals bedoeld te monteren. Vooral de stang die naar voren / achteren beweegt kan anders uit het gat floepen tijdens het sturen, waardoor dingen verbogen kunnen raken (zondre dat je het merkt)

Aanverwante klussen (nu je schermen er toch af gaan) :
- Eerst alle draden van de kabelbomen labellen of ‘avontuurlijk’ weer aansluiten
- Controleer de oxidatie-graad van je koplamp-reflectors. Mochten deze niet meer zo goed zijn (je krijgt niet zo veel licht meer op de weg), overweeg dan nieuwe (de bakken liggen er toch uit)
- Kijk kritisch of je bakken nog wel zo mooi zijn. Zo niet, overspuiten maar eerst met kunsttof primer spuiten.
- Uiteraard roest-preventie van de schermen.

Ook ik zag vanochtend een Volvo Amazone en vanavond een DS (De lente kriebelt).....  Laughing

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook