GoofBlikscha schreef:woutersmits schreef:
Wat wil je er trouwens voor hebben?
Zo ver ben ik nog niet eens… Als het beter weer is ga ik eens kijken wat voor kleine dingen ik nog kan fixen, en dan maar eens kijken hoe of wat..
Zo’n accu had ik ook in mijn trashje zitten; de laadspanning kwam amper aan de 13.6 volt (dat betekent toch dat je ong. 0.8 volt kwijt bent aan spanningsval) en allerlei ellende eromheen, en nooit starten wanneer IK dat wil.
Je moet denk ik gewoon een nieuwe accu monteren; dat was bij mij de oplossing.
Het goed afregelen van de handchoke (klep ging niet goed open) maakte ook wel wat uit, in de snelheid van aanslaan van de motor.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 917
Geregistreerd: 08-10-2007
- BX GTI 16V MK1
Jammer dat je hem zult moeten verkopen. Heb je ‘m al lang? Hij ziet er erg mooi uit in ieder geval. Als ik jou was zou ik toch eerst maar een seven kijken wat je er nog aan kan doen voor weinig geld.. Anders, logisch dat je goedkoper wil rijden ivm studieafbetaling… Succes!
—> Xantia 1.8 16V Elegance (2000), BX GTI 16V mk1 (‘89)
—> Vorige auto’s: Visa 14 TRS (‘85), BX 19 TZD (‘92), BX basis (‘86), Mercedes w123 300D (‘82), BX 19 TZD (‘91), BX 19 GT (‘86), ZX 1.8 furio (‘94), Peugeot 405 GRD (‘90)
In je portomonee kunnen we niet kijken dus je beslissing om hem om financiële redenen weg te doen is te begrijpen, echter heb je al aan schorsing en stalling gedacht of heb je juist het geld wat de digit gaat opleveren nodig?
Het lijkt erop dat jou auto gepest wordt door spanningsproblemen, ik vermoed echter ook dat een aantal massa’s behoorlijk roet in het eten gooien, de tip van Karel is een goede, probeer eens een nieuwe/andere accu en maak je accuklemmen eens goed schoon.
Probeer ook de massa-ogen op het motorblok een goed schoon te schuren en weer te monteren, dat scheelt vaak ook tienden van volts!
Het digitale instrumentenpaneel heb ik helaas geen kaas van gegeten, maar wellicht help het controleren van de stekkers op de achterkant nog iets en misschien is het uit te zoeken waar dat instrumentenpaneel zijn massa vandaan haalt, wellicht zit daar de oplossing van de rare dash-storingen.
Succes
Emiel
Jeetje, wat balen zeg Lars
Wat betreft de reden; dat kan ik helemaal begrijpen. Ik zit al jaren in exact diezelfde situatie. Ik hoor nog steeds mensen zeggen dat ik bepaalde BX’en nooit had moeten verkopen, maar dat kwam dus ook door studieafbetalingen en schuldafbetalingen. Lastig is dat, want mensen blijven zeiken over het feit dat het zonde van de verkoop is.
Anyway, als ik zelf kon kiezen tussen een Digit en een Dyane, zou ik ook voor de Dyane kiezen, maar dat zal je niet verbazen.
Vreemd wat de Digit nu allemaal doet. Dat deed ie bij mij nooit.
Ik zat meteen aan de stekkers op het dashboard te denken. Ik denk dat je al een heel eind bent, wanneer je die stekkers schoonmaakt, de reeds beschreven accupolen schoonmaakt, een andere accu (tijdelijk) monteert en de massapunten van de accupolen op het motorblok controleert.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
In verband met de 4 meest waardevolle en zeldzame componenten in een Digit (displaymodule, boordcomputer, defecte-lampen kastje en kabelboom) heb ik het volgende te melden:
Voor de zekerheid zou ik de displaymodule en computers loskoppelen. 23 Jaar oude elektronica kan prima tegen lang aanstaan, maar heeft een hekel aan snel wisselende spanningen, pieken en dalen. Dit soort omstandigheden worden normaal gesproken opgevangen door accu en spanningsregeleaar, dus je riskeert dat 1 of ander onderdeel gewoon *poef* zegt. Koppel het display los, repareer het spanningsgezeik en sluit het dan pas weer aan. Er is een zekering die je kan lostrekken, maar voor de zekerheid toch de connectors (voorzichtig!!) loskoppelen (fotootje maken van te voren), en vooral bij het terugkoppelen zorgen dat er geen pinnen scheef zitten!! Defecte-lampen kastje zit bij het linker achterlicht.
Check voor of er geen water is gekomen in het zekeringenbord (heb ik gehad met mijn Digit, met soortgelijke verschijnselen) door een roestgat in de para(v|f)anbak.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Even een update. Ik heb de accu vervangen, en alle vreemde storingen zijn weg, maar het accu lampje blijft zachtjes branden. De auto start nou trouwens wel 100x beter
Vandaag ben ik even bezig geweest met wat andere probleempjes. Ik ben 3 uur lang bezig geweest met het zoeken naar de oorzaak waarom de CV linksvoor het niet meer deed, bleek een kabelbreuk te zijn. (halve dash moest er uit om dat te concluderen..)
Dat de ruitenwisser zo moeilijk ging, lag aan het asje. Deze heeft wat speling, en ik heb hem even ingespoten met een smeermiddel, en hij draait weer goed.
Dat het bestuurdersraam niet naar beneden wil ligt aan het deurpanneel ops: Geen idee hoe ik dat ga oplossen eigelijk…
Maargoed, nou gaan alle deuren dicht met de ab (de deur links voor heeft nooit meegedaan geloof ik) dus mijn geschaafde handen waren de moeite waard.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 3838
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
bij mij brand al twee jaar heel zachtjes dat lampje. mét nieuwe accu en dynamo. Als er veel verbruikers aan staan brabd het iets feller.
Goed bezig weer met je digit!
Het kan best zijn dat je dynamo het te benauwd gekregen heeft door de slechte accu. Als deze altijd de maximale laadstroom vraagt is dat niet bevorderlijk voor koolborstels etc.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
woutersmits schreef:bij mij brand al twee jaar heel zachtjes dat lampje.
same here, niet 2 jaar maar sins aanschaf
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
De 19 TZI Break van m’n moeder ook… Zullen we een centraal accu-lampjes topic starten? Lijkt me lullig als we toch een keer langs de kant van de weg staan omdat we het nooit opgelost hebben.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3838
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
McDean schreef:woutersmits schreef:bij mij brand al twee jaar heel zachtjes dat lampje.
same here, niet 2 jaar maar sins aanschaf
haha, 2 jaar, dus sinds aanschaf.. Eerst trouwens heel erg maar toen was de dynamo ook overleden
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
mssl schreef:En GT/Digit probleem
Niet specifiek, dus. En mijn GT & Digit hebben er nooit last van gehad.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik heb het ook een keer gehad met mijn GT, nadat ik het kleine stekkertje van de dynamo had schoongemaakt is het weer opgelost, wellicht een idee om die nog schoon te maken of te vervangen?
Emiel
Even een update.
Hij liep een beetje raar de afgelopen dagen, dus ik wou net even kijken hoe het met de bougies ed gesteld was. Bleek het luchtfilter los te liggen, vergeten goed vast te zetten na de carbrevisie ops:
Ik heb toch de bougies er even uit gehaald, zagen er keurig uit. Geen aanslag, mooie elektrodes. Ook de verdelerkap even losgehaald, zag er keurig uit.
Ik heb ook gelijk even de motorkabelboomstekkers losgemaakt en schoongemaakt, was wel nodig. Ik hoop vanavond te zien dat het accu lampje nog minder fel brandt.
Ook heb ik de autochoke even gemodificeerd zodat de auto als hij warm is weer gewoon 1000 toeren draait, ipv 1500.
Van de week even kijken of ik nog wat geld bij elkaar kan schrapen voor nieuwe brandstofslangen die over het blok lopen, die zijn verschrikkelijk stug aan het worden, en het zal mijn BX niet zijn die uitfikt.
Oja, de zitting van de bestuurdersstoel heb ik vervangen door die van een TZI, want van de Digit stof word ik niet vrolijk meer. (bij verkoop wordt de orginele zitting wel meegeleverd)
PS. eergisteren 98 getankt ipv 95, de motor schijnt dit veel lekkerder te vinden
PS 2. De ruitenwisser gaat nog steeds super soepel, na een teflon smeerbeurt. Idem voor de voorveerpoten.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:PS 2. De ruitenwisser gaat nog steeds super soepel, na een teflon smeerbeurt. Idem voor de voorveerpoten.
Je wilt niet weten wat voor ruitenwissermotor er in de Digit zat toen ik ‘m kocht.
Ik heb een ruitenwissermotor zonder speling gevonden op de sloop en die gemonteerd.
Op de oude ruitenwisserarm zat zo ongelooflijk veel speling, dat het ronde gat van die zwarte afdekdop helemaal vervormd was…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX