jow,
mijn voorste bescermrubber van de assen zijn gebarsten en stuk. nu vroeg ik me af hoe ik moet vervangen, die rubber zit tegen het wiel, moet heel het wiel eraf alsook de remmen????????
dat wordt een hele klus dan voor 2 domme hoesjes…
en op de keuring ben je er zowieso niet door, en het is trouwens niet goed voor de lagers.
iemand raad?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Volgens mij bedoel je nu de ashoezen, de hoes die aan het eind van de aandrijfas achterop het wiel zit. Die is echt niet moeilijk te vervangen. Koop bij de Brezan voor 2,5 a 3 tientjes twee universele ashoezen, en ga aan de gang.
Corrigeer me als ik het mis heb, maar volgens mij hoef je enkel de asmoer los te maken, beetje kracht zetten, dat wel, maar als die los is, en de fusee losgemaakt is, kan je het hele wiel aan de kant trekken en de as uit het wiel trekken.
De rest is een trucje dat je snel doorhebt, je zult wel een harde petfles nodig hebben, anders loop je te kloten bij het leven, maar het is zeker te doen!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
juist, de ashoezen. dus die as waar dat rond zit moet ik losdraaien?
maar waar moet ik dan beginnen schroeven? best de wagen opkrikken dan toch…?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Je zult moeten beginnen met de wagen op de hoogste stand te zetten, er een assteun onder zetten en op de rijstand zetten. Dan komt je wiel los van de grond enheb je alle ruimte.
Wiel eraf, borgpen uit de asmoer halen en met een flinke pijp en een dop 31 (of 32 ?) de asmoer loshalen. Die zit muuuuuur vast, dus zorg voor een goeie dop, een goeie glijstang en een flink stuk stijgerpijp of rij anders langs een garage, vraag of ze m ‘handvast’ voor je willen zetten, dan gaat het makkelijker.
Als je die los hebt, check dan even bij de tiplijst onder draagarmen vervangen, hoe je de fuseekogel los haalt (dop 16 en een krik nodig, that’s it), (het is een trucje) en daarna haal je de as uit de lagers, je kunt de veerpoot helemaal aan de kant trekken.
Het beste kun je de as laten zitten, dat scheelt het een en ander. De oude hoes eraf snijden, de nieuwe binnenste buiten over een colafles trekken, waarvan de bodem en hals af zijn gesneden (de hals afsnijden tot de diameter van de as). Dat lukt goed met wat vet.
Duw de colafles (wel zo’n harde, een zachte klapt gewoon in) met de bodem over de as en trek daarna de hoes op zn plek. De smalle kant vastzetten met de nieuwe (die zitten in de verpakking van de hoes) klemmen, lekker wat vet in de koppeling van de as duwen, de andere kant op de juisten diameter maar ruim genoeg afsnijden en vast zetten,nadat je nog wat extra vet in de hoes hebt geduwd.
De rest is omgekeerd.
Overigens, ik bedenk me nu pas dat het sneller was geweest je even te verwijzen naar de Haynes, die je direct onder het xm forum vindt…
Enfin, succes! Het is met name met de asbout even kloten, die zit echt heel erg vast, heb je die eenmaal los, dan ben je al halverwege.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Heb je het over de ashoes die om de homokineet zit? Om die te vervangen moet je homokineet er af. In het tips topic wat kleeft hier boven aan de pagina staat de hele procedure over het vervangen van de assen. Geniet er van.
Zo makkelijk kan het inderdaad ook
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
ik heb het toch maar aan de garage overgelaten, want als ik het zo lees moet je toch redelijk wat demonteren. en gezien de ouderdom heb ik geen zin om een verroeste leiding te breken van de remmen ofzo…
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht