Hallo,
Na voor de APK de stuurhuis hoezen te hebben vervangen heeft mijn mooie auto nu een vervelend probleem.
Hij start oké, maar als ik wil optrekken kan hij de krachten niet aan en slaat af. Stationair loopt hij zoals hij altijd deed. Als ik half gas geef in z’n vrij dan is het net of ik zit te pompen op het gaspedaal (wat niet zo is!). Heel vreemd.
Ik heb gecheckt of het aan de benzine toevoer ligt maar er komt een hoop doorheen. Ook de acceleratiepomp spuit zoals je verwacht (komt ook een hoop benzine uit).
Ook met remmen reiniger een lek bij carburateur en spruitstuk proberen te ontdekken maar helemaal niets…
Te veel benzine / Te veel lucht?
Ik ben ten einde raad!
BX 16 RS Weber 32/34drtc (171c motor)
(edit: titel) (edit: opgeloste titel)
gesmoord motorgeluid als je gas geeft?
dan wijst dat meestal op teveel benzine/te weinig lucht.
Ook kun je het zien aan de bougies:
Vet en zwart (teveel brandstof/te weinig lucht)
Witte aanslag (te arm mengsel, teveel lucht/weinig brandstof)
Koffie-met-(een scheutje)melk-bruin, dan is het brandstof/lucht mengsel in orde.
Je kunt even zonder luchtfilter rijden om te kijken of het probleem dan ophoudt. Is het probleem dan weg, dan krijgt de auto dus te weinig lucht.
Maar hier houd mijn beperkte carbu kennis dan ook op.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
hallo, staar je niet helemaal blind op de carburateur want het kan ook de ontsteking zijn, zwakke vonk bijvoorbeeld.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
b.rozema schreef:hallo, staar je niet helemaal blind op de carburateur want het kan ook de ontsteking zijn, zwakke vonk bijvoorbeeld.
Klopt.
Maar toch nog eentje: werkt de choke wel?
Ich bin ein Breaker
Ja de choke werkt prima. De auto staat nu ook al 4 dagen binnen. En starten gaat gewoon goed op choke en als hij warm is zonder.
Ik zat ook al te denken aan de ontsteking. Heb laatst bougie kabels, rotor en verdeelkap vervangen. Zou het dan de beruchte Duccelier ontsteking kunnen zijn? Of bobine?
Ik heb dit probleem ook al twee keer gehad en dat lag aan een vuile carburateur, wellicht is het wijsheid deze eens grondig schoon te maken en opnieuw af te stellen.
Emiel
BX19trs schreef:Ik heb dit probleem ook al twee keer gehad en dat lag aan een vuile carburateur, wellicht is het wijsheid deze eens grondig schoon te maken en opnieuw af te stellen.
Emiel
Zelfde voor mij, grote schoonmaak ( A150 motor met solex carb ) hielp perfect.
BX, gewoon daarom
BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij
Het zegt vast niet zoveel als hij er van binnen niet vuil uit ziet…?
Wie o wie weet of het de befaamde (beruchte) Duccelier ontsteking is?
(mijn vacuüm doos is in ieder geval niet helemaal goed meer…)
klinkt hetzelfde als toen mijn bougie onder water stond, en de moter op 3 cilinders draaide,
zonder de vacuum vervroeger moet ie het laagtoerig toch gewoon doen?
vonken alle bougie’s?
Hij loopt gewoon op 4 cilinders.
Het is ook niet de vacuüm vervroeger (hoewel die niet goed meer is).
Ik vraag me af of het de slechte Duccelier ontstekings module is.
Misschien dat de bougies slecht vonken. Dat heb ik nog niet gecontroleerd.
Als ie valse lucht trekt door de vacuum-doos gaat ie heel slecht lopen; alleen zou ik denken dat je dat dan ook aan het stationair toerental merkt. Je kunt het horen sissen als deze lek is. Anders even het slangetje afdoppen, dan weet je het.
Alleen merk je dan dat hij bij hogere belastingen gaat pingelen - maar dat is een duidelijk gevalletje “van later zorg”.
Ich bin ein Breaker
Ducellier staat gewoon op de module (deze zit onder de bobine gemonteerd).
Een slechte module uit zich vooral door volstrekt willekeurig en onvoorspelbaar gedrag. De ene keer lopen als een zonnetje, de andere keer bokken, stoten afslaan, soms erg, soms een beetje.
Ja ik weet dat ik een ducellier heb…
Het is meer dat hij steeds slechter is geworden. Wel in een korte tijd overigens (alhoewel hij altijd al onregelmatig stationair liep).
Een voorbeeld van de afgelopen dagen:
Donderdag avond reed in hem op de brug en hij begon ineens heel hoog stationair te lopen (zo dat hij weer even aansloeg na het uitzetten).
Toen heb ik de stuurhuis hoezen vervangen en ben even in de ban van de griep geweest tussendoor…
Vandaag reed ik hem van de brug af en reed hij 10 meter prima tot hij bij gas geven af sloeg. En dat bleef hij verder doen.
Ontstekings module? Ducellier? Lijkt me het meest waarschijnlijk.
Ik denk dat ik verkeerd heb zitten typen. Ik bedoel eigenlijk de Ducellier verdeler…
Is dat een optie?
Hij loopt wel goed op tijd overigens…
Zou het ook de ontstekingsspoel kunnen zijn?
Slechte vonk misschien?