Blijkbaar begrijp ik dan het systeem nog niet helemaal, want mijn gevoel zegt dat we nu teveel inzoomen op 1 mogelijke oorzaak.
Als de aansturing van een klep in orde is, maar de klep werkt niet, dan pas zoek je het in de klep, toch?
Enfin, ik blijf lekker langs de kant meelezen
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:
Als de aansturing van een klep in orde is, maar de klep werkt niet, dan pas zoek je het in de klep, toch?
Precies.
Ik denk dat Bogaard meer aantoont met die weerstandsmeeting dat de hydractief klep VEEL meer stroom trekt dan een LED. Met een weerstand van rond de 4 ohm zal de spoel 3 A trekken. Dan is de stroom van de LED (20mA) te verwaarlozen en zal geen kwaad doen in het systeem.
@Jan Hendrik. Die waarde van 560 ohm zal best plausibel zijn. Het ligt wel een beetje aan het type LED en hoe hard je hem wil laten branden. Die 50 mA met 240 ohm was voor mij ook uit de losse pols.
mpostma schreef:malle pietje schreef:
Als de aansturing van een klep in orde is, maar de klep werkt niet, dan pas zoek je het in de klep, toch?
Precies.
Ik denk dat Bogaard meer aantoont met die weerstandsmeeting dat de hydractief klep VEEL meer stroom trekt dan een LED. Met een weerstand van rond de 4 ohm zal de spoel 3 A trekken. Dan is de stroom van de LED (20mA) te verwaarlozen en zal geen kwaad doen in het systeem.
Dus met andere woorden een hoop technisch inhoudelijke informatie…
Als we er maar komen, dan ben ik er helemaal bij en blij mee!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
bogaard77 schreef:gents,
ik heb nog ff de spoel van de HA2 unit gemeten. Er zit geen diode in dat gegoten stuk plastic OF hij is doorgeslagen. plus-min gementen geeft 3,9Ohm, min-plus geeft 4,2 ohm….
Wie het weet…. mag het zeggen.
Toch zit die diode in het huis van de spoel.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Jan-hendrik schreef:bogaard77 schreef:gents,
ik heb nog ff de spoel van de HA2 unit gemeten. Er zit geen diode in dat gegoten stuk plastic OF hij is doorgeslagen. plus-min gementen geeft 3,9Ohm, min-plus geeft 4,2 ohm….
Wie het weet…. mag het zeggen.
Toch zit die diode in het huis van de spoel.
Joris zegt dat ie em niet meet, maar dat kan ook nauwelijks met een simpele dc ohm-meting. Als je de karakteristiek opmeet met meerdere spanningen (ook een keer meten met een spanning die hoger is dan de drempelspanning van de diode) dan kun je er wel iets over zeggen. De diode zit als het goed is parallel aan de spoel. Stel dat je meet in sperrichting, dan meet je alleen de weerstand van de spoel. Meet je in doorlaatrichting, dan meet je de weerstand van de spoel EN de weerstand over de diode. Nu is de weerstand van de diode zeer afhankelijk van de spanning. Onder de drempelspanning is die weerstand zeer hoog. Boven de drempelspanning is de weerstand zeer laag. Als je in de buurt van de drempelspanning meet dan ligt het daar ergens tussenin. Met een universeelmeter is het moeilijk om in te schatten met wat voor spanning precies gemeten wordt, maar ik krijg de indruk dat het wel in de buurt van de drempelspanning zit, aangezien de weerstand in 1 richting toch duidelijk lager is (10%). Om het dus precies te weten, zou je de stroom met meerdere spanningen moeten meten en daar een grafiekje van maken. Dan zie je het zo. Stel nu dat je zou meten met zeer hoge wisselstromen, dan meet je impedantie ipv weerstand en de impedantie (=weerstand in het frequentiegebied) van een spoel wordt hoger naarmate de frequentie hoger wordt. Resultaat: met zeer hoge frequenties meet je alleen nog de weerstand van de diode.
Ik vermoed dat het een zenerdiode is: die heeft ook een drempelspanning in sperrichting. Dat zou je met hogere spanningen ook moeten kunnen meten. Dan is het wel zaak met hoogfrequente spanningen te meten, anders heb je kans dat je de spoel doorfikt.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Nou jongens, veel plezier en zweefse…
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Right! Ik leefde in de veronderstelling dat die diode in serie zit!
ops:
Ik las nog ff dat verhaal van John davidson over HA1: Hij zegt dat als je snelheid onder de 18MPH komt, je auto ALTIJD in soft gaat staan, en de andere senoren geen invloed meer hebben.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Right! Ik leefde in de veronderstelling dat die diode in serie zit!
ops:
Dat verklaart de verwarring dan wel weer.
roepen jullie technici ff als het doosje klaar is met de 2 leds ?
Ik snap er daadwerkelijk geen jotta meer van, maar als er iets werkends uitkomt vind ik het helemaal toppietop.
voor de beeldvorming: doel is een kastje met ledjes te hebben die aangeven wanneer eea in werking is.
Ik heb er wel een single malt voor over. Wel een werkende graag op eigen voertuig getest
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gompy58 schreef:Ik heb er wel een single malt voor over.
Gatver..
Doe maar een PILS!
Voor de soldeerders: De plus pin in de elektroklep wordt gemarkeerd door een randje aan de buitenkant. En er staat + op.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
voor de beeldvorming: doel is een kastje met ledjes te hebben die aangeven wanneer eea in werking is.
Zie mijn eerder berichtje, waar ik een ander onderwerp aanhaal. Men is te druk met de diodes en heeft hier overheen gekeken ??
ambijajance schreef:voor de beeldvorming: doel is een kastje met ledjes te hebben die aangeven wanneer eea in werking is.
Zie mijn eerder berichtje, waar ik een ander onderwerp aanhaal. Men is te druk met de diodes en heeft hier overheen gekeken ??
Precies. Dat is al duidelijk uitgelegd…
Ik hoef geen kastje, als ik maar twee leds heb om in het dashboard te verwerken, maar belangrijker nog, weten wat te doen als ze niet branden.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 25613
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
malle pietje schreef:Ik hoef geen kastje, als ik maar twee leds heb om in het dashboard te verwerken, maar belangrijker nog, weten wat te doen als ze niet branden.
Dat is idd even belangrijk. Als ze niet branden staat de VC in hard stand.
Dat kan weer de bekende normale oorzaken hebben als hard sturen, hard remmen enz. Of storingen als vervuilde stuursensor enz.
Als ze nooit aangaan kan je vc dus gaar zijn.. VNnetjes kaduuk..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Volgens mij heb je zojuist het circeltje met pagina 1 weer rond gemaakt…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!