Ik heb afgelopen zaterdag een toerenteller gekocht van een Harley Davidson. Die wil ik in mijn Eend monteren. Bij mijn weten heeft een Harley net als de Eend twee cylinders, dus op zich moet het kunnen. Echter, wat gebeurt er als ik 123 ontsteking plaats met variabele Dwell. Geeft ‘ie dan nog wel een correct toerental aan ? Misschien kemt iemand dit type toerenteller ?
Voor afbeeldingen kijk op http://members.home.nl/lelijke-eend/Toerenteller/
Afbeeldingen met ‘tn_’ ervoor zijn thumbnails van de grotere afbeeldingen.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Ik begrijp nu dat je toerenteller niet mechanisch met een kabel wordt aangedreven zoals bij mijn 2 cilinder…
Toch wel nuttige tips op het motor-forum:
gewoon proberen en je weet alles
Of m’n toerenteller is naar de vaantjes ...
Maar op het 2cv-forum lees ik dat er 2 soorten toerentellers zijn: zij die de pulsen tellen en zij die ene soort gemiddelde bobinespanning meten en dat omrekenen naar een toerental. Heb ik de eerste versie, dan is er niets aan de hand. Heb ik de 2e versie, dan heb ik een probleem bij 123 ontsteking (die ik niet heb).
Totaal aantal Berichten: 3779
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Lelijke Eend schreef:Of m’n toerenteller is naar de vaantjes ...
Maar op het 2cv-forum lees ik dat er 2 soorten toerentellers zijn: zij die de pulsen tellen en zij die ene soort gemiddelde bobinespanning meten en dat omrekenen naar een toerental. Heb ik de eerste versie, dan is er niets aan de hand. Heb ik de 2e versie, dan heb ik een probleem bij 123 ontsteking (die ik niet heb).
Je kan niet aan de teller zien welke jij nu hebt dus?
ieksEmmu schreef:Je kan niet aan de teller zien welke jij nu hebt dus?
Nope.
André schreef:Als de toerenteller gevoelig zou zijn voor een soort gemiddelde spanning
maakt hem dat ook gevoelig voor de kontakthoek van je ontsteking.
De kontakthoek veranderd door slijtage van je onderbreker setje.
Nu nog uitvinden wat voor soort toerenteller ik heb