1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
scheur in leren bekleding repareren
maDS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 04-09-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTI Ligne Business
Gepost: 22 januari 2008 12:28 AM

Aan de leren bekleding van mijn ID is de jaren voordat ik haar gekocht heb niet veel aan gedaan. Ik wil dit goedmaken en mijn dame goed verzorgen. 
Op de ID/DS-clubsite heb ik een artikel gevonden van Peter Paul van Minnen; “reparatie van een leren voorstoel”, en hier staan verrekt handige tips in. Dusdanig dat ik (denk dat ik) zelf de scheur kan gaan repareren.
Het leer zit echter met krammen vast aan het frame. Deze krammen zijn echter dusdanig dik, dat even losvouwen niet eenvoudig gaat, laat staan zonder de bestaande gaatjes in het leer verder op te rekken, waardoor het opnieuw vastmaken van het leer niet zal gaan.
 

Heeft iemand dit als eens gedaan of tips hoe ik dit het beste los kan maken?

alvast bedankt.
Marcel

A thing of beauty is a joy forever

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 22 januari 2008 01:02 PM
  [ # 1 ]

Kun je ze niet doorknippen met een tang en vervangen door nieuwe? Varkenskrammen heten die dingen. Je hebt wel een speciale tang voor nodig om ze netjes samen te knijpen. Ik heb de mijne gratis gekregen bij mijn zetelhoes. De normale prijs zal niet zo hoog zijn.

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 315
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 22 januari 2008 01:43 PM
  [ # 2 ]

Ik heb nu een keer of drie een voorstoel gedaan. Een stoel dus twee maal en dat is meteen een waarschuwing: Als het leer te oud en droog is, kun je wel een scheur repareren maar het kan goed zijn dat je een jaar later twee scheuren er naast hebt en dat je dan alsnog moet upgraden naar nieuw leer. Ik maak de krammen los door er een klein schroevendraaiertje onder te wippen en dan verder buigen met een tangetje. Voor terugzetten van de krammen kun je het beste zon speciale tang kopen. Van uitscheuren van het leer bij het losmaken heb ik eigenlijk nooit veel last gehad.

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 22 januari 2008 04:59 PM
  [ # 3 ]

Vóórdat je uberhaupt begint, het leer een dag ervoor natmaken met warm, schoon water en vervolgens het nog vochtige leer ruim insmeren met ledervet. Dit voorkomt, zéker als het ouder materiaal is, bijne zekere scheurvorming.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
maDS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 04-09-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTI Ligne Business
Gepost: 22 januari 2008 05:01 PM
  [ # 4 ]

Succes en ik ga het artikel zelf ook maar eens lezen., ben namelijk bang dat mijn reparaties van dit weekend (stuk leer onder de scheur gedaan en lijmen die handel) niet echt van langdurig blijvende aard is.

Het artikel gaat inderdaad over reparatie op deze manier, echter met het verschil dat achter het leer een lap niet-elastische stof geplakt wordt. Ik had ook het idee om er leer achter te plakken (hierover ook overleg gehad met een stoffeerder, die mij dit aan kon bevelen)

Ik maak de krammen los door er een klein schroevendraaiertje onder te wippen en dan verder buigen met een tangetje. Voor terugzetten van de krammen kun je het beste zon speciale tang kopen. Van uitscheuren van het leer bij het losmaken heb ik eigenlijk nooit veel last gehad.

Juist het kleine schroevendraaiertje zorgt er bij mij voor dat het leer beschadigd raakt. Ik denk dus inderdaad dat ik maar de krammen doorknip en zo’n ‘varkenskrammentang’ ga aanschaffen voor de herbevestiging. Ik neem aan dat ik ook de bijbehorende krammen passen?? ConfusedConfused:

waarschuwing: Als het leer te oud en droog is, kun je wel een scheur repareren maar het kan goed zijn dat je een jaar later twee scheuren er naast hebt en dat je dan alsnog moet upgraden naar nieuw leer.

Alleen lijmen heeft natuurlijk géén zin. Ik ga na het lijmen het leer aan de voorzijde (als er nog een naad is) opvullen met speciale filler en daarna:
- deepcleaner
- softcleaner
- nieuwe verflaag aanbrengen
- beschermlaag voor de verflaag
- 2x insmeren met onderhouds’spul’
- drie keer per jaar onderhouden (1x voor de winterstalling, 1x na de winterstalling, 1x midden in de zomer).
Dan zit ik in ieder geval goed, wat er verder dan ook mag gebeuren Laughing  Rolling Eyes  Laughing

A thing of beauty is a joy forever

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 22 januari 2008 05:07 PM
  [ # 5 ]

Tang en varkenskrammen kan je kopen bij Chyparse of CitronPieces.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 januari 2008 08:41 PM
  [ # 6 ]

In mijn voor stoel zitting zat ook een scheur. Eerst stuk sky onder geplakt etc. Was geen succes, scheurde snel op andere plekken. Nu meer rigoureus aangepakt. Redelijk goede achterbank gekocht ( 100 E). Hiervan het leer gebruikt om de zitting voor te vervangen. Heb je wel een stevige naaimachine, leer naalden en een stuk met de hand naaien voor nodig. Ga binnenkort de 2e stoel ook zo doen, maar inmiddels een echte schoenmakers naaimachine voor dit doel gekocht. Ik geloof niet meer in het plakken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
maDS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 04-09-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTI Ligne Business
Gepost: 23 januari 2008 12:32 AM
  [ # 7 ]

Sjaak; Ik zal van de week langsgaan bij mjn kennis om de filler op te halen. Ik zit nog in het stadium dat ik net klaar ben met de achterbank. Ik wou nu de stoelen loshalen en lijmen en dan filler etc etc.
Maar zo gauw als ik een merk o.i.d. heb zal ik het melden.

Ik geloof niet meer in het plakken.

Sommige dingen moet je zelf proefondervindelijk achter komen. Los van de prijs om een schoenmakers naaimachine aan te schaffen. Is toch een andere prijs als een krammentang van ong. EUR 15.= Surprisedops:

Wie weet, dat ik over een paar ‘lijmbeurten’ vraag of ik je naaimachine mag lenen, hahaha Exclamation  Exclamation

Maar affijn om bij de topic te blijven: ik ga een krammentang met krammen aanschaffen en de oude krammen losknippen. Losbuigen is een drama.
Het leer wat ik op de achterzijde plak,  plak ik met de zelfkanten tegen elkaar (ofwel achterzijde op achterzijde plakken) Dit moet, mits goed gelijmd, goed kunnen.

Wordt vervolgd. . .

A thing of beauty is a joy forever

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 januari 2008 10:14 PM
  [ # 8 ]

Als je toch de bekleding er af hebt, koop dan bij de Blokker een stoelverwarming voor 9,95 , sloop die en monteer het verwarming element onder de bekleding

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
maDS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 04-09-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTI Ligne Business
Gepost: 25 januari 2008 03:53 PM
  [ # 9 ]

Als je toch de bekleding er af hebt, koop dan bij de Blokker een stoelverwarming voor 9,95 , sloop die en monteer het verwarming element onder de bekleding

Wat is het nut van stoelverwarming als je in de winter niet rijdt?? Of zijn er andere prettige bijkomstigheden van stoelverwarming die ik niet weet ConfusedConfused:

A thing of beauty is a joy forever

Profiel  
 
Pierre
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 18-12-2007

Gepost: 25 januari 2008 04:55 PM
  [ # 10 ]

Ik heb er geen ervaring mee, maar hoorde wel enthousiaste verhalen
http://www.mooi-leer.nl

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 januari 2008 04:57 PM
  [ # 11 ]
maDS schreef:

Wat is het nut van stoelverwarming als je in de winter niet rijdt?? Of zijn er andere prettige bijkomstigheden van stoelverwarming die ik niet weet ConfusedConfused:

Dan heeft het alleen nut bij een cabrio

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25637
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 januari 2008 04:57 PM
  [ # 12 ]
Egbert schreef:

Als je toch de bekleding er af hebt, koop dan bij de Blokker een stoelverwarming voor 9,95 , sloop die en monteer het verwarming element onder de bekleding

Droogt daar je leer niet sneller van uit?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 januari 2008 08:13 PM
  [ # 13 ]
bogaard77 schreef:

Droogt daar je leer niet sneller van uit?

Elke een beetje moderne auto heeft stoelverwarming en vaak ook leer. De stoelverwarming wordt niet heet hoor, maar net lekker warm. De auto en dus het leer wordt veel warmer in de zon in de zomer en kan daar ook tegen.Mijn Peu 306 cabrio heeft leer met stoelverwarming en dat is echt heerlijk als het net te koud is om open te rijden, het leer houdt het tot nu toe prima. Daarom ga ik deze goedkope Blokker setjes in de DS cabrio inbouwen

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 08 februari 2008 02:23 PM
  [ # 14 ]

Egbert,

Kan je van een achterbank zitting twee stoelzittingen vervangen, of heb je per stoel een donor achterbank nodig?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
maDS
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 04-09-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTI Ligne Business
Gepost: 08 februari 2008 04:45 PM
  [ # 15 ]

Het lijkt mij dat je voor twee voorstoelen 4 zijkanten nodig hebt. (en een stukje achter de stoel. Dit zou je qua breedte uit de achterbank moeten halen (met 2 zijkanten). Ik heb er géén ervaring mee, maar het lijkt mij lastig.

A thing of beauty is a joy forever

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook