1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
zx 16v Rijd weer
peije1979
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 21 januari 2008 10:48 PM

Sinds er nieuwe vacuumpotjes op de auto zitten heb ik last van motorisch hikken.Het komt alleen voor in de 2e en 3e versnelling bij een constante snelheid(toeren) tussen de 2000 en 3000 toeren.Als ik boven de 3000 toeren zit is er niks aan de hand.Vanmiddag ff het systeem op vacuum gezet met een vacuum meter.Met als resultaat geen verlies Confused

Iemand een sugestie???

CITROEN is a way of lifestyle

Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
              Peugeot 106 xsi RIP
              Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 22 januari 2008 04:56 PM
  [ # 1 ]

Re: zx 16v hikt af en toe??

peije1979 schreef:

Sinds er nieuwe vacuumpotjes op de auto zitten heb ik last van motorisch hikken.Het komt alleen voor in de 2e en 3e versnelling bij een constante snelheid(toeren) tussen de 2000 en 3000 toeren.Als ik boven de 3000 toeren zit is er niks aan de hand.Vanmiddag ff het systeem op vacuum gezet met een vacuum meter.Met als resultaat geen verlies Confused

Iemand een sugestie???

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 16v. Hoewel mijn vacuumpotjes tijd geleden vervangen zijn. Met name in de 2 en de 3, met toeren rond de 2000-2500. Hij lijkt dan om de haverklap wel / niet benzine te injecteren of iets. Hikken vind ik ook een goede omschrijving Wink

Ik denk dat de injectoren verstopt zitten. Ik had dit probleem namelijk ook in mijn vorige zx, een 1.8i aura. Toen had ik ook nog eens last van een soort van ‘‘slaan’’ van het blok als je plots het gas tot op de bodem intrapte, terwijl je nog laag (<2000rpm) in de toeren zat.

Toen ik injectiereiniger had gehaald en had toegevoegd aan een volle tank was het over. Kostte me 5 euro.

En omdat die reiniger nooit kwaad kan en goedkoop is, valt het onder het kopje: ‘‘ok, het valt te proberen’’ lijkt me zo.

Iets anders: dit is de eerste zx met stuurbekrachtiging voor mij:

Wat houd het soort van sissende / schurende geluid in als je je stuur helemaal / flink stuk links /rechtsom draait?

Neem aan dat dat geluid hoort te maken? Dank

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 22 januari 2008 05:04 PM
  [ # 2 ]

sissende geluid bij compleet uitdraaien heb ik ook, en mijn vorige 16v had het ook… dit lijkt me dus normaal te zijn.

Het af en toe hikken bij ongeveer 2200 toeren heeft de mijne ook wel eens gehad maar nooit echt aan gestoord omdat het nauwelijks merkbaar is bij mij, klein beetje extra gas en het is weg.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 22 januari 2008 05:11 PM
  [ # 3 ]
Douwe schreef:

sissende geluid bij compleet uitdraaien heb ik ook, en mijn vorige 16v had het ook… dit lijkt me dus normaal te zijn.

Het af en toe hikken bij ongeveer 2200 toeren heeft de mijne ook wel eens maar nooit echt aan gestoord omdat het nauwelijks merkbaar is bij mij, klein beetje extra gas en het is weg.

Inderdaad, klein beetje gas en je merkt niets meer. Maar alsnog: het is meer dat het precies het aantal toeren vormt als je 80km/u in de 5e gear rijdt.
Aangezien dat een veelvoorkomende maximum snelheid is, los ik het liever op….

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
peije1979
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 22 januari 2008 06:37 PM
  [ # 4 ]

Het vreemde van het gehik is dat toen de rechtervacuumpomp stuk was
en we de klep van het avac systeem constant open hebben gezet het gehik volledig weg was.Dus verdenk ik wel het vacuumsysteem of de inlaatkleppen zijn smerig/niet goed opengaan/dichtgaan.Mischien vandeweek de hele zooi eraf en testen want ik vindt het bijzonder hinderlijk Evil or Very Mad

CITROEN is a way of lifestyle

Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
              Peugeot 106 xsi RIP
              Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep

Profiel  
 
peije1979
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 22 januari 2008 06:39 PM
  [ # 5 ]
majestic3jay schreef:
Douwe schreef:

sissende geluid bij compleet uitdraaien heb ik ook, en mijn vorige 16v had het ook… dit lijkt me dus normaal te zijn.

Het af en toe hikken bij ongeveer 2200 toeren heeft de mijne ook wel eens maar nooit echt aan gestoord omdat het nauwelijks merkbaar is bij mij, klein beetje extra gas en het is weg.

Inderdaad, klein beetje gas en je merkt niets meer. Maar alsnog: het is meer dat het precies het aantal toeren vormt als je 80km/u in de 5e gear rijdt.
Aangezien dat een veelvoorkomende maximum snelheid is, los ik het liever op….

Ik heb in de 4e en 5e versnelling totaal geen last van hikken of schokken.Maar het is idd irritant Evil or Very Mad

CITROEN is a way of lifestyle

Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
              Peugeot 106 xsi RIP
              Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 22 januari 2008 06:40 PM
  [ # 6 ]
peije1979 schreef:

Het vreemde van het gehik is dat toen de rechtervacuumpomp stuk was
en we de klep van het avac systeem constant open hebben gezet het gehik volledig weg was.Dus verdenk ik wel het vacuumsysteem of de inlaatkleppen zijn smerig/niet goed opengaan/dichtgaan.Mischien vandeweek de hele zooi eraf en testen want ik vindt het bijzonder hinderlijk Evil or Very Mad

Ik hoor graag je bevindingen! Maar de inlaatkleppen die smerig zijn /niet goed opengaan/dichtgaan…Hoe worden die normaal gesproken gesmeerd?

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
peije1979
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 22 januari 2008 06:42 PM
  [ # 7 ]
majestic3jay schreef:
peije1979 schreef:

Het vreemde van het gehik is dat toen de rechtervacuumpomp stuk was
en we de klep van het avac systeem constant open hebben gezet het gehik volledig weg was.Dus verdenk ik wel het vacuumsysteem of de inlaatkleppen zijn smerig/niet goed opengaan/dichtgaan.Mischien vandeweek de hele zooi eraf en testen want ik vindt het bijzonder hinderlijk Evil or Very Mad

Ik hoor graag je bevindingen! Maar de inlaatkleppen die smerig zijn /niet goed opengaan/dichtgaan…Hoe worden die normaal gesproken gesmeerd?

Niet want er gaat alleen lucht naar mijn weten doorheen Rolling Eyes

CITROEN is a way of lifestyle

Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
              Peugeot 106 xsi RIP
              Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep

Profiel  
 
majestic3jay
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006

- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
Gepost: 22 januari 2008 06:46 PM
  [ # 8 ]
peije1979 schreef:

Niet want er gaat alleen lucht naar mijn weten doorheen Rolling Eyes

Hmm helaas. Dan berg ik mijn bus WD40 weer op Laughing

ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002

Profiel  
 
peije1979
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 22 januari 2008 06:49 PM
  [ # 9 ]
majestic3jay schreef:
peije1979 schreef:

Niet want er gaat alleen lucht naar mijn weten doorheen Rolling Eyes

Hmm helaas. Dan berg ik mijn bus WD40 weer op Laughing


Hahahaha Shocked  als ik wat meer weet deze week hoor je het wel Wink

CITROEN is a way of lifestyle

Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
              Peugeot 106 xsi RIP
              Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep

Profiel  
 
zx_1.8
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 19-01-2007

Gepost: 22 januari 2008 08:44 PM
  [ # 10 ]

dat sissen wat je hoort als je het stuur helemaal uitdraait is normaal.
zit je tegen de aanslag aan.
volgens mij kan het ook geen kwaad.

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 29 januari 2008 03:04 PM
  [ # 11 ]

computer opnieuw in laten lezen helpt dat ook niet bij jullie?

Ik heb het bij de mijne al heel lang niet meer gehad, heb het vandeweek ook nog ff geprobeerd maar ik heb er geen last meer van. Ik heb laatst wel mijn accupolen een middagje los gehad om te computer opnieuw in te laten lezen. Ook heb ik ooit al eens injectoren laten reinigen.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
peije1979
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 29 januari 2008 06:32 PM
  [ # 12 ]
Douwe schreef:

computer opnieuw in laten lezen helpt dat ook niet bij jullie?

Ik heb het bij de mijne al heel lang niet meer gehad, heb het vandeweek ook nog ff geprobeerd maar ik heb er geen last meer van. Ik heb laatst wel mijn accupolen een middagje los gehad om te computer opnieuw in te laten lezen. Ook heb ik ooit al eens injectoren laten reinigen.

Dat is ook een optie.Morgen gaat de zx naar de garage voor de apk,en dan wordt ie gelijk nagekeken (kat leeghalen   injectoren reinigen   en het inlaatsysteem wordt nagekeken) Maar ff afwachten wat het morgen brengt Confused

CITROEN is a way of lifestyle

Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
              Peugeot 106 xsi RIP
              Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep

Profiel  
 
peije1979
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 30 januari 2008 11:17 PM
  [ # 13 ]

Nou de auto is terug van de garage vlekkeloos door de apk Very Happy
De kat leeggehaald en nieuwe bougies.Helaas hadden we geen tijd meer voor het inlaatsysteem en de injectoren Confused 
Het binnenwerk van de kat zag er niet gezond meer uit.Dus leeggehaald en een pijp erdoorheen gedaan en vastgelast.De bougies waren ook niet al te fris meer dus gelijk nieuwe erin.Heb er gelijk een stukje in gereden,en nu moet ik zeggen dat ie toch lekkerder rijdt en feller.Ik heb geen hikken meer kunnen ontdekken,maar ik heb niet een al te lang stuk gereden.Dus de komende dagen maar op letten.

CITROEN is a way of lifestyle

Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
              Peugeot 106 xsi RIP
              Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep

Profiel  
 
daaristieweer,wiedurft
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 370
Geregistreerd: 06-12-2005

Gepost: 31 januari 2008 10:46 PM
  [ # 14 ]

sissenvan stuurbekrachtiging bij maximale stand komt door de snelheid waarmee de olie rondkan stromen. Niet te lang doen, is ook niet goed voor je keerringen

Profiel  
 
peije1979
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 08 april 2008 09:22 PM
  [ # 15 ]

zx 16v stotteren wrs opgelost

Zow vanmiddag ff bezig geweest met de auto.Oa nieuwe olie,maar bij nadere inspectie bleek de vulhals vol met troep te zitten.Dus de vulhals eraf en slangen eraf bleken die ook vol troep te zitten.En 1 van de slangen loopt naar het inlaatsysteem.Waarop mijn monteur zei dan zullen de kleppen in het systeem ook wel vol met troep zitten.Dus om een lang verhaal kort te houden As zaterdag het hele inlaatsysteem eraf en aan de schoonmaak en nieuwe olie erin.Dus wrs werken de 4 kleppen niet naar behoren.En als er andere theorien over zijn dan hoor ik het graag Wink

CITROEN is a way of lifestyle

Auto’s in bezit: Citroen zx 16v
              Peugeot 106 xsi RIP
              Fiat seicento sporting staat alweer een tijdje op de stoep

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook