2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
aanjager problemen
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 22 januari 2008 10:30 PM
  [ # 16 ]

ga direct proberen, bedankt

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 22 januari 2008 10:41 PM
  [ # 17 ]

ik heb het frontje eraf. Wat kan hier precies kapot zijn; dat hele printplaatje of alleen de weerstand. Kan ik ook alleen de weerstand vervangen en zoja hoe krijg ik die eruit. Ik denk dat dat witte plaatje vast zit aan de keuzeknop van de aanjager.

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 22 januari 2008 10:56 PM
  [ # 18 ]

ook deze heb ik nu los, ik moet gewoon effe langer proberen. Maar ja de eerste keer heh.
Wat kan hier nu stuk wezen? Ik zie dat de aanjagersnelheidknop (de middelste een draad aantrekt, waar gaat deze naar toe? En wat kan er stuk zijn aan deze?

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 23 januari 2008 12:00 AM
  [ # 19 ]

Met die draad bedien je een klep die de luchttoevoer van buiten afsluit als je de ventilator helemaal uit draait.

Contacten van de draaiknop zijn nog goed? (contactspray?)

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 23 januari 2008 12:05 AM
  [ # 20 ]

Is het nieuwe printplaatje wel goed dan? Zo heel best zijn die dingen vaak niet meer.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 23 januari 2008 12:18 AM
  [ # 21 ]

Waar zitten die contacten van de draaiknop? En bedoel je het printplaatje dat achter op de aanjager zit? Deze heb ik vervangen met eentje van de sloop. Deze zag er echter wel minder uit dan de degene die erop zat!!

Sorry voor de onwetendheid, maar ik heb nog weinig sleutelervaring. Het wordt al wel beter zo op deze manier en het is nog leuk ook (als je resultaat boekt uiteraard).

Giel

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 23 januari 2008 12:28 AM
  [ # 22 ]

Dan moet je maar eens even gaan meten, want zo kun je wel bezig blijven.

Meet de spanninkjes op de aansluiting van de module met gemonteerde stekker (je kunt het aanjagerhuis dan gekanteld in de paravanbak laten liggen). Voor het schema zie hier:  
935 is de fan, 658 het module, 278 de printplaat voor achter de knoppen.
745 zit er voorzover ik weet alleen bij vroege typen 2 (1986, 1987) - maar zit ergens in de buurt van de stuurkolom; ik heb ‘m nog nooit zien zitten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 23 januari 2008 02:07 AM
  [ # 23 ]

Heel herkenbaar , dat slaan op het dashboard!  Smile

Zo net rechts van de ventilatieroosters in het midden gaat het best.

Ik heb dat ook gehad, dat de fan het helemaal niet meer deed.
In alle gevallen was de regelaar die achter in het ventilatorhuis zit stuk.
Mijn vermoeden is dat die de geest geeft als je koolborstels bijna op zijn.
(spanningspieken vanwege de vonkende borstels?)

Ik heb eigelijk nog nooit gehad dat dat printje achter de knoppen stuk was.

Mocht je die regelaar er uit halen: pas op want het koellichaam is de plus!
Als je die tegen het chassis aan houdt, dan gaat of je zekering, of je regelaar stuk.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 23 januari 2008 02:15 AM
  [ # 24 ]
c5breakhdi schreef:

...... Na het vervangen van die koolstofborsteltjes werkte de aanjager weer vlekkeloos.


Weet je nog waar die borsteltjes vandaan kwamen?
ik heb hog een ventilator liggen, maar de borstels zijn nergens te krijgen.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 23 januari 2008 11:11 AM
  [ # 25 ]

Bij mijn ventilator waren de ene keer de holnieten verroest, de andere keer maakte het lipje onder de transistor geen contact meer.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
giel
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007

- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Gepost: 29 januari 2008 09:20 PM
  [ # 26 ]

Van het weekeinde heb ik een andere weerstand van de sloop gehaald en jahoor: hij doet het weer. Gelukkig maar, want anders wordt de materie wel wat lastig voor mij.

Alleen nu het volgende: ik krijg alleen maar warme lucht wat op den duur wel wat vervelend wordt. Wat kan er gebeurt zijn nadat ik het paneeltje met de drie draaiknoppen losgehaald heb (daar zal het wel zitten denk ik)?

Giel

Eenmaal citroen, altijd citroen

Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 30 januari 2008 12:20 AM
  [ # 27 ]

Waarschijnlijk is het kabeltje achter de warm/koud knop losgeschoten…

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 30 januari 2008 08:24 PM
  [ # 28 ]

Hallo kijk eens op http://www.citroenbx.nl staan een heleboel tips op, bijvoorbeeld het loshalen van div dashboard delen.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
musketierz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 24-12-2006

Gepost: 30 januari 2008 09:43 PM
  [ # 29 ]

Regelweerstand voor de Kachelventilator

Ik heb laatst ook dezelfde symptomen gehad en ik kwam erachter dat de koolstof contactjes bij de draaiknop versleten waren. Het is meestal niet de print zelf die slijt of kapot gaat maar juist de witte draaischijf. Achterop de witte draaischijf horen als het goed is 3 koolstof contacten te zitten of anders gezegd 3 zwarte plekken. Deze zorgen voor contact en regeling over het gedeelte van de printplaat schuift.
Uit mijn hoofd was de laagste stand ongeveer 2.5 Kilo Ohm en hoogste stand natuurlijk bijna kortsluiting dus 0 Ohm.

Omdat ik de draaischijf toch een beetje ouderwets en kwetsbaar vond heb ik het vervangen door een potmeter van ongeveer 2 Kilo Ohm. Deze heb ik gesoldeerd en bevestigd aan het printplaat.

Als je van plan bent om een potmeter in te bouwen moet je ermee rekening houden dat bij het regelen ook de kabel regelt waarmee die volgens mij verbonden is met een klep. Je moet dus wel een beetje creatief zijn.

—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—

Profiel  
 
icefire
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 283
Geregistreerd: 12-04-2007

- CX 2.2 TRS
Gepost: 30 januari 2008 10:11 PM
  [ # 30 ]
giel schreef:

Van het weekeinde heb ik een andere weerstand van de sloop gehaald en jahoor: hij doet het weer. Gelukkig maar, want anders wordt de materie wel wat lastig voor mij.

Alleen nu het volgende: ik krijg alleen maar warme lucht wat op den duur wel wat vervelend wordt. Wat kan er gebeurt zijn nadat ik het paneeltje met de drie draaiknoppen losgehaald heb (daar zal het wel zitten denk ik)?

Ik zit zelf ook te klooien met de aanjager. Heb de knoppentoestand losgehad en flink met contactspray in de weer geweest. Een klemmetje (één van de drie), die de kabel van de rechterknop (raam/interieur/voeten) op zijn plek moet houden, is losgeschoten en ik kan niet zien waar die erop moet. Tips zijn welkom. Die keuzeknop is nu een beetje slok. IK denk dat jij nu ook zo’n klemmetje los hebt zitten.

Overigens deed de aanjager het nog niet.
Toen onder de moterkap de stekers van de ventilator met contactspray behandeld. Nog niks. Een mep op de ventilator liet hem weer aangaan. Ik ga het daar dus maar zoeken.
Een paar posts terug was er sprake van een “weerstand”. Waar zit dat ding dan? In het dash heb ik niets speciaals gezien behalve de draaischijf met de koperen schuifjes. Zit die weerstand in de parafanbak?

CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook