Ik vind het nogal verwarrend dat je doet alsof dit over een C1 gaat - terwijl het in feite over de in jouw ogen gelijke Daihatsu Sirion (2?) gaat.
Wat ik er ooit van gehoord heb is (of was, in ieder geval) het niet zomaar mogelijk om autoos op “lage” G3-wegenbelasting te berijden als de combinatie autotype/installatie niet is gecertificeerd. Verwacht een fabrikant niet veel autoos af te zetten die tot LPG worden omgebouwd dan zullen ze geen certificaat aanvragen. En heb je dat niet, dan betaal je de hoge belasting.
Dan doet het merk, en dus niet het motortype, wel degelijk veel ter zake.
Weet iemand of deze regeling nogsteeds zo bestaat?
Ik stuitte op dit verhaal toen ik rondkeek voor een MPV uit de PSA-stal: de Peugeot 806 is wél geleverd met LPG/G3 en de technisch identieke Cit Evasion (alleen de voorlampen, achterlampen en de badges zijn anders) niet.
Ich bin ein Breaker
Karel: je verhaal is verouderd.
Tegenwoordig is het zo dat als de auto voldoet aan de juiste emissienorm en de gasinstallatie voldoet daaraan dan krijg je G3.
Is alleen net wat meer werk dan een standaard goedgekeurde installatie inbouwen, dus houden sommingen dat af.
EW schreef:Karel: je verhaal is verouderd.
Tegenwoordig is het zo dat als de auto voldoet aan de juiste emissienorm en de gasinstallatie voldoet daaraan dan krijg je G3.
Is alleen net wat meer werk dan een standaard goedgekeurde installatie inbouwen, dus houden sommingen dat af.
Ok, gelukkig maar. En dat veronderstelde ik ook al. Is ook logischer - want in de tijd van de Evasion/806 moet dat dus tot bizarre taferelen hebben geleid.
Op de 2e hands markt vind je dus geen Evasions die van jongs af aan op G3 hebben gereden - toen ik dat doorhad zocht het ineens een stuk makkelijker
Ich bin ein Breaker
Het kan dus toch probleemloos, dan ik ook weer eens een impuls geven aan mijn zoekactie voor lpg!!
Klaas
patje74 schreef:
Trouwens, in BE is zelf inbouwen ook geen enkel probleem, en in FR en DE volgens mij ook niet.
Nee dit moet ik tegen spreken mag enkel door erkend intallateur.
2 documenten die belangrijk zijn bij de TC (APK) : Installatierapport en keuringsverslag( Lpg moet je apart laten keuren hier), als beide documenten niet in orde zijn zal de wagen direct afkeur zijn.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Sorry, ik ben niet zo technisch aangelegd ops: , ik heb ook een c1. Verder heb ik geen toerenteller (boeit me niet) dus ik weet echt niet hoeveel toeren me c1 maakt . Ik rijd wel voornamelijk snelweg, gem 130km.
Toch ga ik weer eens kijken, blijft interessant.
Klaas
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat ziet er zeer netjes uit zeg! Mooi hoor, en een perfecte combinatie.
Interessant om te lezen, maar 35 tot 40 000 per jaar rijden in een C1? Dit klinkt mij als een paradox in de oren. Het is natuurlijk geheel logisch dat er volksstammen zijn die na 35 000/40 000 km in een C1 gezeten te hebben al geruime tijd bij een fysiotherapeut lopen ops: .Never the less, dit is minder slecht voor ‘t mileu dan diesel en/of benzine. Goed dat je dit zo deelt hier!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: Lijst Prins met LPG problemen
speed schreef:Motorolie
Wondermiddelen bestaan niet, maar er zijn uitzonderingen op deze regel…..
LPG is een wondermiddel voor je olie! De kwaliteit van olie gaat sneller achteruit bij benzine doordat er (onvermijdelijk) roetdeeltjes bij de olie komen. Bij LPG is er geen sprake van roetdeeltjes in die mate, waardoor je olie veel langer goed blijft.
Juist hierdoor zie ik het eventueel gebruik van een ander oliesoort dan voorgeschreven, niet als LPG-gerelateerd. Bedenk ook dat de voorgeschreven oliedikte is afgestemd op de marges in het motorblok. Dunnere olie kan dus meer slijtage geven.
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-11-2010
- C3 C3 1.6 EHDI 90 Collection airdream
Inmiddels is het 2011.
Onze dochter is geinteresseerd in een nieuwe C1 of Peugeot 107 met een LPG G3 installatie, zodat zij goedkoop naar haar werk kan rijden, ook na 2014. Zij rijdt 140 per dag/ca 35000 per jaar.
Diesel blijkt toch duurder te zijn, zeker als ze over paar jaar wegenbelasting moet betalen.
Hoe zit dat met garantie als je met LPG G3 rijdt?
Maakt Citroen/Peugeot problemen als je bv ook verlengde garantie hebt? Is de C1 goed geschikt voor LPG G3? Extra onderhoud/smering/kosten? Graag jullie ervaringen. Bvd.
Mijn C1 rijdt sinds 2 maanden op gas. De garantie was verlopen toen het werd ingebouwd, dus daar kan ik je geen antwoord op geven.
Het bevalt prima, mooi zuinig (1 op 18) en in het rijden absoluut onmerkbaar. Aandachtspunt is de slijtage aan de kleppen. Die zijn bij de C1 niet echt geschikt namelijk. Er komt daarvoor ter bescherming een klepsmeersysteem op de motor. Dat vraagt wat extra aandacht en wellicht een keer extra kleppen stellen. De dealer reageerde positief toen ie voor een beurt kwam en dacht mee over wanneer kleppen stellen nodig zou zijn etc.
De gasinbouwer vertelde meerdere C1-achtigen te hebben gedaan, waarvan eentje inmiddels al dik over de ton zat. Zonder probleem.
Er is veel over te lezen op Internet trouwens. Iemand houdt een site bij over zijn ervaringen met de C1 op gas. http://citroenc1.autogasrijders.nl/ en http://aygo.autogasrijders.nl/.
Al met al positief dus. Goedkoper kun je niet rijden volgens mij.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-11-2010
- C3 C3 1.6 EHDI 90 Collection airdream
Dank voor de info. Inmidels bij de citroen dealer geweest of de fabrieksgarantie intact blijft na inbouw lpg door hunzelf. hij zoekt dat uit en laat mij dat volgende week weten. Op zich vreemd dat ze dit niet weten, want als een dealer iets inbouwt verwacht je dat het akkoord is.
Citroen verkoopt ook auto’s op LPG. De huidige C4 bijvoorbeeld, maar mijn C4 van 2008 is ook nieuw op LPG afgeleverd. Overigens bouwt de dealer het in dat geval niet zelf in, maar laat het door een gasinbouwer doen. Er liggen dus lijntjes wat dat betreft.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Melchior schreef:Citroen verkoopt ook auto’s op LPG. De huidige C4 bijvoorbeeld, maar mijn C4 van 2008 is ook nieuw op LPG afgeleverd. Overigens bouwt de dealer het in dat geval niet zelf in, maar laat het door een gasinbouwer doen. Er liggen dus lijntjes wat dat betreft.
Ik heb een nieuwe citroen c1 gekocht in februarie 2012 en heb er gelijk lpg in laten leggen, merk vogels.
Rij nu 1 op 16 en het scheelt mij 1 euro per liter.
Ik lach tyoch iedereen uit of niet dan.
Kosten inbouw 1450 euro.
Ja leuk he. Die van mij draait nu een jaar op gas. Zonder een enkel probleem heeft ie nu 20000 op gas gereden.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’