Beste mensen,
Ik ben mij wat aan het verdiepen in de onsteking van een benzinemotor. Ik begin het aardig te begrijpen
Met contact punten gaat het zo?: de stroomverdeleras onderbreekt het primaire circuit van de bobine en daardoor onstaat er een hoge spanning in de bobine, die op zijn beurt de hoge stroom vervoert naar de verdelerkap. De rotor verdeelt deze stroom aan de bougie die dat nodig heeft. Loopt de motor sneller dan worden de puntjes ten opzichte van de onderbreker(scharnier) van positie veranderd. Dit kan door centrifugaal gewichten of vacuumvervroeging.
Maar hoe zit het een transistor module? Mijn BX heeft er een, maar die principe ben ik nog niet meester. Wie kan dat mij uitleggen?
Re: Onstekingsvraag
Visa Ventje schreef:Beste mensen,
Ik ben mij wat aan het verdiepen in de onsteking van een benzinemotor. Ik begin het aardig te begrijpen
Met contact punten gaat het zo?: de stroomverdeleras onderbreekt het primaire circuit van de bobine en daardoor onstaat er een hoge spanning in de bobine, die op zijn beurt de hoge stroom vervoert naar de verdelerkap. De rotor verdeelt deze stroom aan de bougie die dat nodig heeft. Loopt de motor sneller dan worden de puntjes ten opzichte van de onderbreker(scharnier) van positie veranderd. Dit kan door centrifugaal gewichten of vacuumvervroeging.
Maar hoe zit het een transistor module? Mijn BX heeft er een, maar die principe ben ik nog niet meester. Wie kan dat mij uitleggen?
Het contactpunje laat een stroom lopen die ineens onderbroken wordt. Gevolg is dat de spoel in de bobine zich er tegen verzet met een hoge spanningspiek al gevolg. Verwar hierbij trouwens niet stroom en spanning.
De transistormodule doet hetzelfde (aangestuurd door een sensor in de stroomverdeler die exact het moment bepaalt). Laat een stroom lopen en onderbreek die zo steil mogelijk.
Dus in plaats dat een nok van de verdeleras een puntje onderbreekt wordt er gebruik gemaakt van een sensor die een signaal door geeft naar de transistormodule (transistors versterken de stroom). Hoe werkt zo´n sensor dan? Een nok onderbreekt een contactpunt… hoe zit dat bij mijn bx dan?
En nog iets, van de inlaat loopt een vacuum kabel naar een klein potje onder de bobine.. heeft dat wat te maken met de vervroeging? Wat bij de vraag komt hoe de sensor (naar de transistor toe) wordt vervroegd? Is er een foto, technische tekening van?
Visa Ventje schreef:Dus in plaats dat een nok van de verdeleras een puntje onderbreekt wordt er gebruik gemaakt van een sensor die een signaal door geeft naar de transistormodule (transistors versterken de stroom). Hoe werkt zo´n sensor dan? Een nok onderbreekt een contactpunt… hoe zit dat bij mijn bx dan?
En nog iets, van de inlaat loopt een vacuum kabel naar een klein potje onder de bobine.. heeft dat wat te maken met de vervroeging? Wat bij de vraag komt hoe de sensor (naar de transistor toe) wordt vervroegd? Is er een foto, technische tekening van?
De sensor werkt meestal met het Hall principe. Een spoel reageert op een verandering van magnetische flux. Dit kan door een magneet te bewegen in de buurt van een spoel, maar het is ook genoeg om de fluxdichtheid te veranderen door de hoeveelheid ijzer te veranderen. Zo werkt een BDP sensor (die tanden op het vliegwiel telt) ook. Die hal sensor geeft een klein pulsje op het moment dat er een nokje in de verdeler voorbij komt en dat is het moment voor de module om de bobine van flinke spanning te voorzien. Let wel: dit is in essentie. ALs je de details wilt weten, zoek s op Google of leen in een degelijke stadsbibiliotheek een goed boek over auto elektronica.
De onderdrukvervroeger is heel simpel. Er zit een membraam in en het motorvacccum zal dat membraam 1 kant uittrekken, naargelang er meer of minder vacuum is (hoe verder de gaklep dicht staat en hoe hoger het toerental, hoe meer vacuum je krijgt). Aan het membraam zit een stangetje die de onderplaat waarop het contactpuntje of die hall-sensor zit verdraait, waardoor de vonk vroeger of later zal komen. Hoe meer vacuum, hoe vroeger.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: Onstekingsvraag
mpostma schreef:[
Het contactpunje laat een stroom lopen die ineens onderbroken wordt. Gevolg is dat de spoel in de bobine zich er tegen verzet met een hoge spanningspiek al gevolg. Verwar hierbij trouwens niet stroom en spanning..
Nee. De inductie spanning die opgewekt wordt door de zelfinductie na openen van de punt wordt heel erg snel door de condensator afgevoerd. HIERDOOR krijg je een snel afvallende stroom en daardoor een hoge spanning in de secundaire spoel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Onstekingsvraag
bogaard77 schreef:mpostma schreef:[
Het contactpunje laat een stroom lopen die ineens onderbroken wordt. Gevolg is dat de spoel in de bobine zich er tegen verzet met een hoge spanningspiek al gevolg. Verwar hierbij trouwens niet stroom en spanning..
Nee. De inductie spanning die opgewekt wordt door de zelfinductie na openen van de punt wordt heel erg snel door de condensator afgevoerd. HIERDOOR krijg je een snel afvallende stroom en daardoor een hoge spanning in de secundaire spoel.
Ja en nee. Het principe van snel onderbreken (wat ik hier probeer uit te leggen) wordt door het puntje uitgevoerd. Maar zonde condensator zou je ook last van vonkvorming krijgen. Als de condensator er niet was liep de stroom gewoon door in de vorm van een vonk en zijn je contactpuntjes zo weg EN heb je geen steile onderbreking meer. De condensator staat parallel geschakeld aan het contacpunt en aangezien de stroom na het onderbreken nog even doorloopt door de condensator (maar wordt afgebouwd) krijg je geen vonk over de puntjes.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja en nee.
door het afvallen van de stroom( punt opent) krijg je een mee-flux waardoor het veld niet wisselt. ook bij een niet vonkende schakelaar heb je die meeflux. voer je de opgewekte stroom van de meeflux meteen af door de condensator DAN PAS wisselt het veld en hoe sneller de meeflux wordt afgebroken hoe sneller het veld wisselt en hoe hoger de spanning in de secundaire spoel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:ja en nee.
door het afvallen van de stroom( punt opent) krijg je een mee-flux waardoor het veld niet wisselt. ook bij een niet vonkende schakelaar heb je die meeflux. voor je de opgewekte stroom van de meeflux meteen af door de condensator DAN PAS wisselt het veld en hoe sneller de meeflux wordt afgebroken hoe sneller het veld wisselt en hoe hoger de spanning in de secundaire spoel.
Hier heeft iemand behoefte aan een bierviltje, en een potlood. Wat bedoel je met mee flux? Is het zo dat juist het opladen van de condensator een hele steile spanningspiek genereert? Want dan heb ik idd iets fundamenteels gemist.
Ik vermoed dat ik het doorheb Eigenlijk ging ik er alltijd vanuit dat een ontsteking zonder condensator nog wel functioneert, maar dat de contactpuntjes zeer snel zullen inbranden. Met bovenstaande kan je geen fatsoenlijke vonk krijgen zonder condensator.
De sensor werkt meestal met het Hall principe. Een spoel reageert op een verandering van magnetische flux. Dit kan door een magneet te bewegen in de buurt van een spoel, maar het is ook genoeg om de fluxdichtheid te veranderen door de hoeveelheid ijzer te veranderen. Zo werkt een BDP sensor (die tanden op het vliegwiel telt) ook. Die hal sensor geeft een klein pulsje op het moment dat er een nokje in de verdeler voorbij komt en dat is het moment voor de module om de bobine van flinke spanning te voorzien. Let wel: dit is in essentie. ALs je de details wilt weten, zoek s op Google of leen in een degelijke stadsbibiliotheek een goed boek over auto elektronica.
Dus als het nokje van de verdeleras voorbij een ontvanger(?) komt wordt er een stroompje doorgevoerd naar de transistormodule die op haar beurt de primaire circuit in de bobine uitzet waardoor er inductiespanning onstaat en dus een hoge stroom naar de verdelerkap wordt gestuurd.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Visa Ventje schreef:[
Dus als het nokje van de verdeleras voorbij een ontvanger(?) komt wordt er een stroompje doorgevoerd naar de transistormodule die op haar beurt de primaire circuit in de bobine uitzet waardoor er inductiespanning onstaat en dus een hoge stroom naar de verdelerkap wordt gestuurd.
juist.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mpostma schreef:[
Hier heeft iemand behoefte aan een bierviltje, en een potlood. Wat bedoel je met mee flux? Is het zo dat juist het opladen van de condensator een hele steile spanningspiek genereert? Want dan heb ik idd iets fundamenteels gemist.Ik vermoed dat ik het doorheb Eigenlijk ging ik er alltijd vanuit dat een ontsteking zonder condensator nog wel functioneert, maar dat de contactpuntjes zeer snel zullen inbranden. Met bovenstaande kan je geen fatsoenlijke vonk krijgen zonder condensator.
Mee flux : magnetisch veld in de richting van het veld dat er al stond.
Doordat de stroom afneemt, neemt het veld af. De inductie stroom werkt de oorzaak van zn ontstaan tegen: Dus een veld dat het afnemende veld tegengaat= mee flux.
Hierdoor wisselt het veld niet, wat de essentie is van spanning opwekken in een trafo (of bobine).
Door nu de inductiestroom snel weg te voeren door de condenstor op te laden- de condensator was ‘leeg’ en dus een geleider tot ie is opgeladen-valt ook het inductieve veld weg en induceer je een spanning in de secundaire spoel.
inderdaad, door een kapotte condensator doet je auto het meteen heel brak. ( zwakke vonk).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij een ouderwetse contactpunten onsteking heb je een onderbreker die via een nokje van de verdeleras de punten opent en sluit. Dat kan ik mij duidelijke voorstellen (en met plaatjes uit het boek)
Maar hoe kan ik mij een sensor en een ontvanger voorstellen? Wat is het precies?
Visa Ventje schreef:Maar hoe kan ik mij een sensor en een ontvanger voorstellen? Wat is het precies?
Kijk hier anders eens.
http://auto.howstuffworks.com/ignition-system.htm
Werking van de sensor. De sensor werking berust erop dat als je een hoeveelheid metaal (bijv. een tand van een tandring) langs de sensor voert dat de sensor dat merkt. Omgekeerd kan ook. Een ronde schijf waar juist een onderbreking inzit.
Dankje, dat verduidelijkt een hoop. Is zo’n onsteking nou onderhoudsarm?
Er zit ook een kubus vormige geval op de versnellingsbak. Daar loopt een witte kabel vandaan richting.. (weet ik niet meer, ik wilde er een foto bij doen, maar kon niets vinden) ergens. Deze kubus zit rechts van de voorraad bol, bij het vliegwiel.
Is dat de BDP sensor?
Visa Ventje schreef:Dankje, dat verduidelijkt een hoop. Is zo’n onsteking nou onderhoudsarm?
Er zit ook een kubus vormige geval op de versnellingsbak. Daar loopt een witte kabel vandaan richting.. (weet ik niet meer, ik wilde er een foto bij doen, maar kon niets vinden) ergens. Deze kubus zit rechts van de voorraad bol, bij het vliegwiel.
Is dat de BDP sensor?
Die is bij de 14Re niet in gebruik, alleen voor diagnostiek in de garage.
Die hallsensor zit in de stroomverdeler ondergebracht.
Vandaar uit gaat een kabeltje naar de module op het schutbord.
Vanaf de module gaat uiteraard weer een verbinding naar de bobine (ook op het schutbord).
Zo’n elektronische onsteking is idd onderhoudsarm. Wel slijten stroomverdeler, rotor en bougies.
En helaas blijken de onstekingsmodules ook kapot te kunnen gaan, wat dan toch weer gepaard gaat met vaak onvoorspelbaar gedrag van de motor.
Okee, weer wat geleerd! In dat geval is het een kwestie van vervangen, of kun je dat goed nakijken?
Het afstellen van de onsteking bij dat soort typen onsteking; hoe gaat dat?