Er moeten een aantal reparaties worden uitgevoerd aan mijn bx 1.6.
Kleine olie lekkage, waarschijnlijk een keerring links voor.
Kleine lhm lekkage bij de drukbol voor.
Kat vervangen.
Maar er is één ding wat me meer zorgen geeft. Namelijk het kraken van de motor. Ik vind het niet terug in het forum dus maar een nieuw onderwerp gestart.
Bij het versnellen in een hogere versnelling. Laten we zeggen van 70 km naar 100. Maar ook bij een stevig heuveltje op. begint de motor wat te kraken lijkt het. Eenmaal op de gewenste snelheid is het weg dus het zou dan niet de versnellingsbak kunnen zijn. Hoewel ik daar toch binnenkort de olie van ga verversen wegens moeilijk schakelen.
Is dit een bekend geluid en kan het stellen van de kleppen ervoor zorgen dat de motor weer zonnig loopt en verder geen beschadigingen op loopt?
Dat is namelijk de tweede mogelijkheid waar ik aan dacht.
Is dit niet de koppeling die slipt dan? Met kleppen stellen lijkt het me niks te maken te hebben?
Probeer eens of je hetzelfde effect kunt krijgen als je in z’n 5 op probeert te trekken met je voet stevig op de rem (op een veilige plek natuurlijk). Als de motor dan afslaat en er niks kraakt is de koppeling nog afdoende.
Ich bin ein Breaker
Koppelen gaat af en toe wel lastig doordat versnelling 1 en 2 en achteruit niet makkelijk pakken. Ze pakken dan wel vaak na herkoppellen in stilstand of tijdens het langzaam rollen.
Is dat het slippen?
De veilige plek om de vijf te proberen is voor de deur denk ik.
Dan staat ze iig geval dicht bij als het fout gaat.
Dat probeer ik morgen.
citrus schreef:Koppelen gaat af en toe wel lastig doordat versnelling 1 en 2 en achteruit niet makkelijk pakken. Ze pakken dan wel vaak na herkoppellen in stilstand of tijdens het langzaam rollen.
Is dat het slippen?
Dat lijkt me een niet goed vrijkomende koppeling. Ligt er geen mat onder het pedaal?
Ich bin ein Breaker
De mat zit niet tussen de pedaal.
Ik heb de 5de versnelleingstest gedaan.
Optrekken in de vijf met de rem erop. En dan slaat de motor gelukkig gewoon af.
Een slippende koppeling lijkt daarmee uitgesloten.
Bij versnellen in de 4 of 5 vanaf 25km begint vrij logisch alles te schudden. Door de rammel in mijn kat kan ik het niet goed onderscheiden dus die zal ik er eerste even onderuit moeten halen.
Maar tot net boven de 80 gaat het eigenlijk ook wel goed. Sneller ging het verkeer vanochtend helaas niet.
Waar zou de kraak nog meer vandaan kunnen komen na 270d km? Lastige dan wel onmogelijke vraag dus wordt vervolgd.
Kan je niet een geluidsfragmentje plaatsen? Er zijn zoveel soorten gekraak mogelijk met evenveel(zo niet meer) oorzaken dat het zo een beetje lastig te zeggen is.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Motorsteunen OK ?
Het is de transmissieolie
Even een update rond de kraakgeluiden van de bix.
Ik heb de versnellingsbakolie vervangen en het lijkt vrijwel weg te zijn.
Geen kraak meer te horen. Ik hoop dan ook dat het even niet meer terugkomt.
Helaas had ik wel te weinig olie aangeschaft. 1 liter kroon 75-80.
Ik heb er dus 0.8 liter castroll 80-95 van de garage bij moeten doen.
Kan geen kwaad denk ik.
Het lijkt dus allemaal nog mee te vallen.
Maar waar dient het gat onder de bak eigenlijk voor?
Re: Het is de transmissieolie
citrus schreef:Helaas had ik wel te weinig olie aangeschaft. 1 liter kroon 75-80.
Ik heb er dus 0.8 liter castroll 80-95 van de garage bij moeten doen.
Kan geen kwaad denk ik.
Mwah, bekijk maar eens goed hoe dik dat spul is als het koud is, dan komt het het flesje bijna niet uit. Die weerstand moeten die arme zielige kleine tandwieltjes van jouw bak dan allemaal overwinnen als ze toch al liggen te bibberen van de kou!
Ik had onlangs hetzelfde bij de hand (dwz verse bakolie) en werd een beetje woest op mezelf dat ik niet goed op het flesje had gekeken; de stroop kwam er amper uit maar ik had er al een paar honderd ml inzitten. De 75-80 was wel mooi dun vloeibaar - als ik die nou eerst gepakt had
Och, het moet bij mij binnen afzienbare tijd toch eens een keer opnieuw - omdat de bak een tijd stilgelegen had.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Mijn handbak schakelt ook wat minder. Heb het schakelunit grondig met spray behandeld, maar het schakelen gaat nog steeds niet soepel. Of mijn koppelingsplaat is aan verniewing toe of de olie moet vervangen worden. Welke olie dien ik dan hiervoor te gebruiken 75-80 of 80-95? En ook: op welke manier?
Se concentrer sur l’essentiel