Gisteravond kom ik terug van een afspraak in het noorden en heb ik op de snelweg dat af en toe alles uitvalt. Licht uit, motor uit, radio gereset, klokje gereset, etc. Dus totaal alle stroom weggevallen.
Op de een of andere manier kreeg ik de auto toch weer aan de praat en heb ik eigenlijk zonder al te veel problemen thuis kunnen komen. Ik heb na het tanken onderweg wel veel moeite gehad om de auto weer aan de praat te kunnen krijgen.
Nu vanochtend met sleuteltje 10 naar buiten om te kijken of er soms een accupool los is of de massakabel geen massa maakt. Ziet er allemaal op het oog prima uit.
Auto gestart, loopt prima. Als ik het licht aan doe heeft-ie de neiging om af te slaan. Ik zet alles uit, ga naar binnen om mijn handen te wassen. Als ik terugkom is de auto helemaal dood. Geen stroom meer, niet willen starten.
Wie heeft er suggesties?
Jos van der Voort
Denk toch de massakabel en/of accupolen.
Ik heb dit een tijdje terug ook gehad, heb toen alles goed schoongemaakt en een extra massakabel getrokken en sindsdien geen problemen meer.
Grote kans dat de bout waarmee de massakabel op de bak zit, gecorrodeerd is.
en je dynamo, hoest die ?
Toch de ANWB maar gebeld. Accupolen OK, massakabel OK, dynamo prima. Kabeltjes bewegen en ontdekt dat er een probleem in de kabel zit die uit de kast naast de ECU komt.
De ANWB man heeft dat kastje waar de hoofdzekering in zit open gemaakt en constateerde dat de twee voedingskabels die daar in zaten gemonteerd allebei bijna doorgebrand waren.
Die heeft hij gefixt en hij loopt weer als een zonnetje. Hij heeft nog een keer alles doorgemeten en ik ben inmiddels al weer op pad geweest met de auto en in principe is er geen enkel probleem meer.
Bedankt voor het advies. Wegenwacht to the rescue!
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
ZX-Enschede schreef:Toch de ANWB maar gebeld. Accupolen OK, massakabel OK, dynamo prima. Kabeltjes bewegen en ontdekt dat er een probleem in de kabel zit die uit de kast naast de ECU komt.
De ANWB man heeft dat kastje waar de hoofdzekering in zit open gemaakt en constateerde dat de twee voedingskabels die daar in zaten gemonteerd allebei bijna doorgebrand waren.
Die heeft hij gefixt en hij loopt weer als een zonnetje. Hij heeft nog een keer alles doorgemeten en ik ben inmiddels al weer op pad geweest met de auto en in principe is er geen enkel probleem meer.
Bedankt voor het advies. Wegenwacht to the rescue!
Toch benieuwd waar de oorzaak dan moge liggen… Komt dat deel oorspronkelijk uit je 1.6i of uit die donor zx? Een kabel brandt niet zomaar bijna door. Of hij lekt ergens tegenaan (mantel kapot) of hij is te dun voor de belasting die erop komt te staan (in Ampere)
Voor hetzelfde geld gebeurd dit straks bij meer mensen, en niet om je aan het schrikken te maken maar kortsluiting is grote veroorzaker van autobrand.
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
dus eigelijk had hier ook een topic kunnen staan dat je zx was uitgefikt door kortsluiting
Het verhaal is dus nog niet uit. Ben vandaag weer weg geweest. Auto doet het prima, maar: als ik net wegrij en net daarna laat ik de ruitenwisser een slag lopen dan gaat mijn radio uit. Daarna komt het niet meer voor.
Ik kijk het morgen nog even aan anders bel ik de WW weer.
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Het verhaal is dus nog niet uit. Ben vandaag weer weg geweest. Auto doet het prima, maar: als ik net wegrij en net daarna laat ik de ruitenwisser een slag lopen dan gaat mijn radio uit. Daarna komt het niet meer voor.
Ik kijk het morgen nog even aan anders bel ik de WW weer.
En wat valt er uit als je de knipperlichten aanzet?
Jos, voordat je de ANWB belt, kijk effe die massakabel die op de bak zit effe na, ik heb precies hetzelfde gehad, radio viel steeds uit als ik iets inschakelde zoals ruitenwisser, licht, etc. Draai die bout eruit, schoonmaken en ook het gat in de bak, grote kans dat het dan over is. Vergeet niet de accupolen en klemmen ook schoon te maken (schuren) en na montage insmeren met zuurvije vaseline.
Die voedingskabels zijn dunner dan de dikke massakabel, als die slecht contact maakt, dan krijgen die “dunne” kabels meer te verduren.
Doen we morgen even. Bij mij zit de massakabel op het blok maar dat mag weinig verschil maken.
Jos
Jos van der Voort
eljorno schreef:En wat valt er uit als je de knipperlichten aanzet?
Nu even niks maar afgelopen dinsdag toen ik uit Heerenveen terugkwam had ik daar ook een probleem mee.
Jos van der Voort
Ik ga morgen kijken of het aan mijn massakabel ligt maar met dit pokkeweer kan het ook wel zaterdag worden.
Laat je het even weten als je wat vind?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Maikelllll schreef:ZX-Enschede schreef:Het verhaal is dus nog niet uit. Ben vandaag weer weg geweest. Auto doet het prima, maar: als ik net wegrij en net daarna laat ik de ruitenwisser een slag lopen dan gaat mijn radio uit. Daarna komt het niet meer voor.
Ik kijk het morgen nog even aan anders bel ik de WW weer.
Wat een toeval , ik rijd net naar huis van mn vriendin , valt me radio ook regelmatig uit als men ruitenwisser gaat. :S
Radio valt uit door stroomdip. Dingen kunnen slecht tegen ondervoltage.
Dus je ruitenwissers trekken al zoveel stroom dat de voltage daalt van je wagen.
Brakke massakabels is een bekend fenoneem. Echter een slecht contact door, bijvoorbeeld een te grote sleutelbos, is ook een bekend fenomeen. Door het hobbellen slingeren je sleutels en gaat je contact aan uit.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
allemaal elektra problemen in de ZX’en in 2008? toen ik vanavond naar huis reed deed ineens mn aanjager het niet meer, dat is de tweede keer, oh joy
Dàt klinkt meer als versleten koolborstels. (als ik het zo hoor ben ik blij dat die van mij eruit is gegaan)