blijkbaar is het een vraag die niet makkelijk beantwoord kan worden.
Anyway van de originele break is niet veel meer over. De koets is in delen van het hulpframe gehaald. de langsliggers waren niet slecht maar wel geknikt omdat in het verleden deze dame op een 2 koloms brug is geweest zonder ondersteuning met hout. De langsliggers zijn daarom ook doorgenomen en nu rest alleen nog ee “paard”: motor op compleet voorsubframe.
motor zal deze week vervangen worden door de Turbo en dit geheel moet dan in de plaats komen van het subframe+ motor van de 22RS break. dat moet wel lukken in 4 dagen. Daarna is het tijd voor oa de achterklepophanging en de C stijl en achterscherm links.
CX GTi Turbo 2 - All Black
hmm begin me af te vragen of er nog goede koetsen bestaan. De vorige is weggegooid omdat de dorpels, achterbalk, voorbalk, voor de wielkasten en dakrand etc toch wel erg gaar waren. Bij deze kom ik een vijver tegen in de voetenbak links en 2 bijna gedesintegreerde A-stijlen onder het ruit niveau. Je kunt viavia zo vanuit het interieur door niet bedoelde gaten de motorruimte binnen kijken. Toch wel iets om moedeloos van te worden. Nu zijn in het verleden beide voorschermen gedemonteerd geweest, mogelijk heeft dat er iets mee te maken. Ga nu wel kijken of het nog enigzins te repareren is en anders ben ik voorlopig break-loos.
zo makkelijk komt deze break niet van me af. Vandaag de voorschermen netjes verwijderd. Het motorblok compleet met voorsubframe er onderuit laten zakken. Gaat best met brug en heftruck.
Ik kon nu dus mooi bij al het herstelwerk. De voorpunten zijn vandaag onderhanden genomen. Morgen dus de A-stijlen, welken onder het ruitniveau wat extra gaten op niet gewenste plaatsen vertonen. Voor de geintresseerden helaas geen foto’s, ik heb geen zin om foto;s te nemen terwijl ik bezig ben en ook heb ik mijn digicam niet bij me.
De schade aan de A stijlen was iig zo erg dat via die weg aardig wat water op de vloer terecht kwam en ook via die weg een niet nader geïdentificeerd knaagdier zijn wintervoorraad in de cx onder de vloermat kon aanleggen.
Het complete interieur gaat naar de stort.
De A stijlen worden in ieder geval structureel onder handen genomen hetgeen betekent dat er enig staal tijdelijk uit de auto moet verdwijnen teneinde werkruimte te scheppen. Het geheel moet tenslotte nog vele jaren mee gaan. Ik ben wel tevreden met het feit dat de complete last vóór uit de voiture is verdwenen omdat je toch wel wat tijdelijke zwakheid van de constructie veroorzaakt als je zulk soort dingen gaat doen
aardige monoloog
de linker A stijl bestaat nu weer volledig uit staal en geen staal-water verbinding….. t wel even zagen en doen maar dan heb je ook weer wat -> vertrouwen in je auto mocht je bij een aanrijding betrokken raken.
Helaas is nu het CO2-Argon op….. Dus kan pas maandag weer verder.

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Evan schreef:aardige monoloog
OK: Heb je foto’s?.........................................................Geintje!
Mooi werk, maar veeeeeel werk zo te horen. Ik vind het altijd prachtige verhalen en zou zelf ook wel dagen op die manier bezig willen zijn, maar daar heb ik helaas de tijd niet meer voor. Misschien eens een keer beginnen met een sloper te slopen, daar leer je altijd veel van.
Moet ik eerst al die andere onderdelen uit mijn garage zien kwijt te raken.
Als je na je werkzaamheden nog kans ziet om foto’s te maken: Graag!
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
veel werk is het wel, maar daar moet je niet teveel over gaan nadenken, ook niet of het economisch verantwoord is, want dat is het niet. Maar goed. Als ik nu zou stoppen zou het zeker allemaal weggegooid geld zijn en als ik klaar ben kan ze weer jaren mee met de juiste anti-roest behandeling. Want die is af fabriek dus helemaal nergens toegepast.
paar foto’;s van een lege CX (zonder voorschermen en leeg motorruim op de brug heb ik wel
iemand enig idee wat de mogelijkheden qua geluidsisolatie zijn in de CX?
in de RD trof ik bekleding aan van het schutbord in de motorruimte en in de RS niet, is dat het beruchte isother verhaal?
zijn er nog andere “off the shelf” mogelijkheden voor? of moet ik het schutbord maar in de bitumen gaan smeren
goed, voorlopig geen bitumen op t schutbord, wel nieuwe hoezen en vet om de beide aandrijfassen. Degene met het beste steunlager uit de voorraad gezocht. De korte aardrijfas had wel moeite met het scheiden van zijn tripode. Ik heb dat ding er met moeite met een driepootstrekker afgekregen. Bij de lange kon die er zo worden afgeschoven, enigzins vreemd vind ik dat verschil wel. Bij het herplaatsen van de tripode overigens een bankschroef gesloopt. Is gelukkig niet de mijne
de wielkast links is weer bijna dicht, (van)morgenochtend ga ik weer verder….

Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Isother bestaat uit isolatie van het dak, foam onder de vloerbedekking, zonnekleppen achter en isolatie tussen motor en passagierruimte (laatste weet ik niet zeker.
Bij een CX met schuifdak is er geen isolatie in het dak aanwezig.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
tnx voor de info! Geen isother is deze wagen dus. ns kijken wat er in de GTiT ligt want dat interieur gaat er toch in. Alleen het schuifdak gaat niet over, heb geen zin om ook ngo een dak erin te lassen. Ik weet niet eens of er fabrieksdaken geleverd zijn in de break, denk dat dat niet gaat ivm de knik in het dak.
rechter A stijl is nu ook zo goed als gedaan, moet de wielkast rechts nog fatsoeneren. Dan langzaamaan naar achteren werken.
vordert steeds meer, de delen die normaal door het voorscherm aan het oog onttrokken worden, maar wel slecht waren, zijn weer gezond.
Aan de bodem bij de 3e bevestiging van het voorsubframe zit ook wat rot….
Nog even doorgaan en dan kan het voorsubframe en motroblok er weer in.

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Lekker bezig, Evan! Toch jammer van de foto’s die er niet zijn.
ik kom als ie af is van de zomer wel even showen

Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Da’s goed.
weer wat vordering geboekt, het geval is nu eigenlijk klaar om het blok te ontvangen.
Maar nu komt het: heeft iemand even een schema-tje waarin duidelijk is hoe de HD leidingen die van achter komen in de het remservo-ding moeten? staat niet in de Olving (staat een ander type in) en mijn haynes heb ik niet bij me.
het gaat overigens om een 1989 serie 2 break met 3 leidingen die van achteren komen. 1 is natuurlijk van de hoogteregeling, de 2e van de achterremmen en ?de derde voor de remdruk afhankelijk van de veerbelasting?
mag overigens ook met uitleg als geen schema voorhanden is dan kom ik er ook wel uit.
Echt mooi, ik ben er nu uit.
er was duidelijk in het verleden aan geknoeid. De remservo heeft in het verleden een boutje gekregen in de aansluiting van de achterrem en er is op de plek van de ontluchtingsnippel een leiding ingestoken.
is dat een bekende modificatie? ik kan me voorstellen dat je daarmee de beladingsafhankelijke remdruk bypassed?