Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Update: kleppendeksel van AX gemonteerd. De ‘oude’ was wel erg scheef: zo constateerde ik met de deksels naast elkaar gehouden. In de breedte was het bijna 1cm verschil! Motor goed schoongemaakt, proefrit, wéér lekkage (maar deze keer maar enkele druppels, maar toch..). Kleppendeksel had nog wat speling, ben mss wat te voorzichtig - deksel strakker gedraaid- Motor schoongemaakt en vandaag zal ik weer een proefrit maken. Indien het probleem zich weer voordoet gaat de vloeibare pakking erop.
Heb ook het schakelprobleem (beroerd schakelen) deels opgelost door groene shimano olie (van ATB) te druppelen op bewegende delen in schakelunit.. (wat een rotklus als je grote handen hebt!) Conclusie: bak schakelt nu prima!! Geeft toch een lekker gevoel
Se concentrer sur l’essentiel
Je moet met dit klepdeksel echt even goed schuiven voordat alles op de juiste plek valt, anders krijg je inderdaad van die bulk-lekkages. En de afstandsbusjes die ertussen horen te zitten (op de tapeinden onder het klepdeksel) heb je echt nodig ander krijg je het niet fatsoenlijk aangedraaid zonder dat je het klepdeksel opnieuw krom doet staan bij het aandraaien.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Aangedraaid, schoongemaakt en idd.. nu lekvrij Vloeibare pakking ben ik überhaupt niet zo gecharmeerd van.. De lekkage die ik meende te hebben was denkelijk het restant die nog op of onder de motor zat.
Weet trouwens iemand welke betekenis de ‘extra’ veerbol heeft die ik zag voor het motorblok? Is deze bedoeld voor de remmen?
Se concentrer sur l’essentiel
Archi schreef:
Weet trouwens iemand welke betekenis de ‘extra’ veerbol heeft die ik zag voor het motorblok? Is deze bedoeld voor de remmen?
Dit wordt de accumulator- of voorraadbol genoemd. Deze stabiliseert de druk(vergelijk met expansievat van een CV installatie) en houdt druk vast als de pomp is afgeschakeld. Werkt ook als een noodbuffer als de motor niet draait, zodat je wel kan remmen.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Dan ook meenemen met het lhm/veerbollen onderhoud?
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Die bol is goed te testen, start de motor, laat het systeem op druk komen, zet de motor af en de auto in de laagste stand, draai de ontluchtingsschroef bij de voorraadbol een halve slag open en als je een duidelijke sis hoort is ie goed, als het maar een kort windje is dan zal ie op zijn (wellicht wel nog op druk te brengen) een indicatie dat je bol wel eens versleten zou kunnen zijn is wanneer de drukregelaar vaak aanslaat (alhoewel dat ook diverse andere oorzaken kan hebben)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Vanmiddag 3 druppels olie onder de motor ontdekt. 1 links en 2 rechts.. En het kleppendeksel is hartstikke droog! Kan het de motoreiniger nog zijn, die als de motor warm loopt, langzaam naar beneden is gedruppeld? Dat wordt dus weer schoonmaken dit weekend..
Se concentrer sur l’essentiel
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
3 druppels?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
We hebben het toch over een BX? Die druppeltjes, dat hoort zo. Dat is om je subframe tegen roest te weren.
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Bx eigenaar en streven naar het uiterste, gaan heel goed samen hoor
Se concentrer sur l’essentiel
Klinkt nogsteeds niet fataal in ieder geval; je zou de titel van deze draad eens in overeenstemming kunnen brengen met de huidige status
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Vandaar de lancering van dit forum.. met een groot vraagteken erbij.. Heb gewoon twijfel over de prognose van een lekke koppakking, en wat er allemaal niet aan de hand zou zijn met de Deauville en zoveel nog meer. Het KVS niveau is nog steeds niet gedaald sinds de laatste check en het olieverbruik heb ik nog niet fatsoenlijk kunnen controleren.. Dat ga ik beslist in de gaten houden.. Wel zijn de luchtbelletjes plots verdwenen.
En dat de Deauville het goed doet, vind ik echt TOP! Kleine reparaties ga ik voorlopig zelf doen.. en van kleine beetjes word je groot!
Se concentrer sur l’essentiel
Die koppakking hoef je weinig illusies over te hebben, die zal echt wel wat lekken. Maar dat doen ze allemaal, en daar worden ze oud mee. Ik heb er zelf bijna anderhalve ton mee gereden in die toestand. Wel af en toe koelvloeistof gespoeld, al dan niet vrijwillig.
Maar een iets lekke koppakking is nog iets anders als een motor die defect is.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 714
Geregistreerd: 27-12-2007
- C5 2.0 Break Exclusive
Je wilt niet weten welke adviezen ik de laatste tijd al gehad heb. Van: ‘niet aan beginnen’, tot ‘andere motor’ tot ‘waar ben je mee bezig?’. Probeer via het forum de weg te volgen in ‘als ik dit doe, gebeurd er dit’..
Spoelen in de zin van: Olierestanten verwijderen? Mag ik vragen hoe je dit doet? Weet wel waar het ontluchtingskanaal zit en de vulopening, maar is er onder de radiateur ook een opening/schroef?
Koppakking is ook een dure reparatie en is geschat op €700 (!). En als het al zo’n gebrekkig gebreken is dan vraag ik mij af hoe lang het duurt voordat de volgende pakking zich weer meldt. Controle is ook niet 100% (witte rook uitlaat etc. etc.) De fan slaat wel fatsoenlijk aan bij een lange rit, dus die sensor doet het prima. Een overhitte motor blijft dus voorlopig achterwege..
Se concentrer sur l’essentiel
Een garage die 700 euro rekent voor de koppakking van een deauville, moet voor dat bedrag dan wel de waterpomp, distributieriem en nog wat meepakken. Anders is het wel erg duur.
puur de koppakking mag niet meer dan 400 tot 450 euro kosten bij een redelijke garage.
De koppakking is ook goed te doen met wat sleutelhulp vanaf het forum.
Het materiaal is 85 euro. Als je dan een BBQ geeft zijn er genoeg forumleden die wel willen helpen met het wisselen van een koppakking.
Oja, en er zit op de radiator ook een aftapopening. Als je voor de auto staat (met je neus naar de voorkant van de auto). dan zit de aftap-opening rechtsonder op de hoek van de radiator.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)