5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5

handgeschakeld of automaat?
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27884

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 februari 2005 04:04 PM
  [ # 61 ]
XTR schreef:

Heren,

ik mis in dit verhaal de Sensodrive Wink

zit eigenlijk tussen handbak en automaat in, met de computergestuurde koppeling…

prachtige combinatie voor besluiteloze cq. stemmingsgevoelige bestuurders (zoals ik)

in een ontspannen bui (of ‘s ochtends met een koude motor) lekker rustig in de automaat stand, bij een sportieve bui lekker flipperen.

wat me na 14500 kilometer rijervaring met zo’n Sensodrive opvalt:

> de pook in de middenconsole gebruik ik NOOIT om te schakelen, behalve in de achteruit en naar neutraal

> snel optrekken (en dus toeren maken)  in de automaatstand vind de computer niet altijd fijn

> het verplichte gebruik van de voetrem bij voor/achteruit schakelingen EN starten vraagt nog altijd gewenning Surprisedops:

In het verleden een aantal handgeschakelde auto’s gehad (Golf IV, 206 GTI,  406 1.8i-16V, Ibiza 1.8i-8V) en een aantal automaten (Golf III, Vento, Jetta Surprisedops: ), maar tot op heden vind ik de Sensodrive echt een toppertje !

En nu maar hopen dat er ook nog eens een C4 2.0i-16V Senso komt Cool

ik heb wel is begrepen dat de Sensodrive vrij traag schakeld.
of zit ik er nu helemaal naast?

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 februari 2005 04:11 PM
  [ # 62 ]

Heb je weleens in een Smart gereden? Dat schakelt pas traag. Zonde, want dat motortje draait best lekker, crispy geluidje. Over de voor- en nadelen van een Smart wil ik het verder niet hebben hoor!

Profiel  

Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 01 maart 2005 02:53 PM
  [ # 63 ]

Schakelen all the way, want schakelen is leuk!  Very Happy

Profiel  

Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1003

Gepost: 01 maart 2005 03:18 PM
  [ # 64 ]
Flapdrol schreef:

Dat wil ik je nog wel eens horen zeggen als je iedere dag een uur in de file staat met langzaamrijdend verkeer. Is heerlijk voor je linkerknie…......

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  

Flapdrol
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 423

- Xsara Break 1.6i 16v Différence II
- (Grand) C4 Picasso 1.8 16v Ambiance
Gepost: 01 maart 2005 04:04 PM
  [ # 65 ]
Bas schreef:
Flapdrol schreef:

Dat wil ik je nog wel eens horen zeggen als je iedere dag een uur in de file staat met langzaamrijdend verkeer. Is heerlijk voor je linkerknie…......

Ghehe niet veel files hier in het noorden Cool

Al heb ik met langzaam rijden meer last van het schokkerige gedrag van mijn BX… lichamelijke klachten heb ik nooit aangezien de verhoudingen/ zithouding echt super zijn tussen mij en mijn Bix: ik kan echt dagen achterelkaar door rijden zonder lichamelijke klachten

Profiel  

zx19d
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261

Gepost: 01 maart 2005 06:57 PM
  [ # 66 ]

Uiteraard handgeschakled:

-Zuiniger in gebruik wat betreft brandstof
-Versnelling bij 80 km/h op bv buitenwegen kun jem gewoon in 5 zetten
(bij auto maat zal rond die snelheid constant heen en weer staan te flippen)

-Diesel in 1 kun je stapvoets rijden zonder gas geven of bang te zijn dat   je motor afslaat is in file/langzaamrijden ideaal
-Automaat is veel duurder in aanschaf dan handbak,
-kan door meer gewicht in hogere motorrijtuigen belasting vallen.
-Door nieuwprijs is verzekeringspremie ook hoger
-je kan op motor afremmen (dus minder remslijtage)

Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 01 maart 2005 08:19 PM
  [ # 67 ]

Afremmen met een harde verbinding tussen wielen/motor blijft toch heel wat anders dat afremmen met een vloeistofkoppelling die bedoeld is vermogen de andere kant op over te brengen. Om die reden kan je een automaat ook niet starten op de motor (in mijn citroen carriere een regelmatig gebruikte optie).

De rest kan idd ook prima met een automaat. Je kan een automaat overigenns ook niet veilig slepen want zonder motor werkt je oliekoeler niet (= einde automaat als je een beetje afstand wil slepen),  En dat slepen is ook weer zoiets wat ik te vaak heb mogen doen om het zomaar even over het hoofd te zien Smile.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 01 maart 2005 09:16 PM
  [ # 68 ]

Voor het sleepprobleem bij automaten hebben ze de oprijwagen van het bergingsbedrijf uitgevonden. (ook voor uitgebrande Citroëns)

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 21 maart 2005 01:13 AM
  [ # 69 ]

Zo zie je maar, er zijn voor zowel zelf schakelen, of het laten doen evenveel argumenten te bedenken. ALhoewel ik wel vind dat er veel vooroordelen zijn.
Dat je traag bent, en een oude lul enzo. Mag ik dan even opmerken dat steeds meer vrachtwagens en touringcars uitgerust worden met een automaat? Stads en streekbussen natuurlijk al sinds de midden jaren 80.Ik ben zelf touringcarchauffeur, en met een bus met automaat op pad gaan is een feest. ik heb zelf naast mijn dagelijkse C15, ook nog een BX GTi automaat, en dat rijd toch behoorlijk sportief. Een vriend van mij heefd mijn ex-AX GTi, en die heb ik ermee ‘zoek-gereden’. En remmen op de motor gaat ook best, je moet alleen iets verder voorruit kijken dan met een schakel. En dan heb ik dus nog een ZF bak van de vorige lichting, tegenwoordig maken ze veel aardiger spul. Dus ik denk dat eventuele nadelen uit het verleden ook steeds meer TOT het verleden zullen behoren.

Persoonlijk kies ik de gulden middenweg, ik rijd hand en automatisch geschakeld, dan kan niemand daar over zeuren.

Test

Profiel  

XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1725

Gepost: 21 maart 2005 01:22 AM
  [ # 70 ]

al eens een BX HDI geprobeerd ?  (leuke uitdaging Wink )

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  

Bing17
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 158

Gepost: 21 maart 2005 01:36 AM
  [ # 71 ]

zo’n xm v6 24 klepper met automaat lijkt me heerlijk rijden en van die kick down word je volgens mij niet lekker.

beter langharig als kortzichtig

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 21 maart 2005 11:59 PM
  [ # 72 ]
Thijsvandebles schreef:

Dat je traag bent, en een oude lul enzo.

Hm, in de automaten waar ik in heb gereden (Stag en 960) een oude lul (960: okee, ik geef je meteen gelijk) maar probeer ze maar eens bij te houden!

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 22 maart 2005 12:20 AM
  [ # 73 ]

Dat zeg ik, het zijn vooroordelen. Want het is toch echt een feit dat menig automaat zich niet laat bijhouden!!
Wat me wel enorm tegenviel is de Mercedes W210 220 diesel automaat, mijn Daf met variomatic is echt sneller dan dat ding. Ik heb voor mijn werk een jaar in zo’n bak gereden, en dat was geen lol, daarna heb ik de handgeschakelde versie een tijdje gehad, dat was toch echt een stuk beter.

En ja, een XM 3.0 6 cyl, 24 klepper, dat is helemaal niet verkeerd denk ik.
Heb ook wel eens in een Mercedes W115 280 SE automaat gestuurd, ging ook goed hard, voor een auto uit 1968. Nu moeten jullie niet massaal gaan ouwehoeren over het feit dat ik het hier over Benzen heb, ik doe daar beroepsmatig nou eenmaal wat mee, en deel mijn ervaringen, in dit geval over het verschijnsel automaat.

Test

Profiel  

TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494

Gepost: 11 april 2005 01:15 PM
  [ # 74 ]

Automaat!!! Dat rijdt zo waanzinnig relaxed.  De combinatie met HP vering en automaat is bijkans nog comfortabeler. Mijn GTi heeft gelukkig een automaat en geen startproblemen.. (even afkloppen)  en dat rijdt super! Dat een automaat iets is voor ouwe mannen is regelrechte bullshit en dat bewijst mijn GTi!! Het verbruik ligt wel wat hoger,maar dat heb ik er wel voor over. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat een 5 traps automaat wel welkom zou zijn geweest,maar ja..je kunt niet alles hebben.
Diegene die nog niet overtuigd zijn mogen zich bij de eerstvolgende meeting bij me melden voor een proefritje…. photo )

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  

5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook