Vandaag een testrit gemaakt met een ‘90 BX TD met 318k op de klok die in mijn woonplaats te koop werd aangeboden voor €250,-. Dichtbij en voor die prijs zeker een kijkje waard, al was het alleen maar om even een BX aan te voelen
En hoe rijdt dat?
De grijns tijdens het rijden was lastig van mijn gezicht te vegen.
Uiteraard had ik me wat verdiept in de materie van een BX aanschaffen (ADALs, hydrauliekproblemen, etc., maar ik kon geen problemen ontdekken op de probleemplekken.
Nu ben ik voor mezelf de plussen en de minnen aan het afwegen:
+ 5 nieuwe veerbollen vorig jaar
+ gloednieuwe dynamo (6 weken oud)
+ gloednieuwe accu (ook een paar weken oud)
+ nieuwe aandrijfassen een jaar geleden
+ best snel voor een diesel
+ koppeling goed (in de 5 opgetrokken met 70 km/h, gebeurde niet zo veel, vloog in toeren in ieder geval niet omhoog)
+ achterdraagarmlager reeds vervangen
+ veert netjes in en stijgt/daalt zonder rammelen en kraken
+ geen roest
+ rijdt, zit en stuurt goed en lekker en zonder rammels, bonken, trillingen en andere enge fenomenen
+ binnen- en buitenkant zien er netjes uit, behalve dan dat er in gerookt is
+ alles wat er op zit werkt
+ Geen APK-adviespunten vorig jaar, ook geen reparaties aan geweest volgens het keurpapier van het RDW
- Eind deze maand loopt de APK af, maar eigenaar verwacht geen problemen (voeg hier korrel zout in, you never know)
- Officieel moet de distributieriem eind dit jaar vervangen worden, maar de spanrol was al een keer vervangen? (nog een korrel zout er bij)
- Klep van de tankdop zit er niet op, wel los er bij. De vulpijp van de tank zit niet helemaal goed, moet even naar gekeken worden
- geen onderhoudspapieren, eigenaar heeft hem nu 6 jaar in bezit en er naar eigen zeggen 6 jaar en 100.000 kilometer zonder ellende in gereden, auto gaat weg wegens aanschaf nieuwere auto.
Één deel zegt mij: “voor dat geld kun je je geen buil vallen, als het niks is heb je hem zo weer verkocht”. Een ander deel zegt “Ja maar die APK!”
Heeft iemand hier wijze woorden over?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
ik ken weinig van autos en zeker van advies, maar ik kom uit Belgie en had graag geweten wat APK is ??? oops
Citroen C4
Tsunami schreef:ik ken weinig van autos en zeker van advies, maar ik kom uit Belgie en had graag geweten wat APK is ??? ops:
APK = Algemene Periodieke Keuring, oftewel een jaarlijkse verplichte veiligheidskeuring voor alle auto’s ouder dan 3 jaar. Zullen ze in belgië ook wel hebben neem ik aan
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Tsunami schreef:ik ken weinig van autos en zeker van advies, maar ik kom uit Belgie en had graag geweten wat APK is ??? ops:
APK = Algemene Periodieke Keuring, oftewel een jaarlijkse verplichte veiligheidskeuring voor alle auto’s ouder dan 3 jaar. Zullen ze in belgië ook wel hebben neem ik aan
Inderdaad, in België heet dat de Technische Controle.
Robin, bedoel je met “BX TD” een BX 19 TD of een BX Turbo Diesel? Een BX 19 TD is namelijk gewoon een kale diesel zonder electrische opties als electrische ramen / centrale portiervergrendeling. Een BX Turbo Diesel (die echt het woord “Turbo” op de achterklep heeft staan) is voorzien van alle luxe.
Het is inderdaad vreemd dat de verkoper de BX zo vlak voor de APK verkoopt. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat ie niet om die reden een andere auto heeft gekocht. Wie weet was ie wel van plan om de BX door de APK te halen, maar kwam ie toevallig die nieuwere auto tegen.
Vraag de verkoper anders of hij wil de auto wil verkopen met een nieuwe APK. Wellicht zou ik in jouw situatie graag een verse APK erbij willen hebben, eventueel met een kleine bijtelling. Stel je voor dat je voor een prikkie deze BX koopt en dan blijkt er een waslijst aan APK-afkeurpunten tevoorschijn te komen Dan zit jij met de gebakken peren.
Een groot pluspunt van de BX is echter dat er al veel aan gedaan is
De lijst met vervangen onderdelen die je opnoemt is niet mis. De belangrijkste dingen zijn al gedaan, behalve de distributieriem, maar dat gaat je de kop niet kosten.
Wat is je eerste indruk na/tijdens de proefrit geweest :
In de meeste gevallen is een eerste indruk de juiste indruk (althans, tijdens alle proefritten die ik in BX’en heb gemaakt was ik meteen verkocht). Het belangrijkste tijdens zo’n proefrit vind ik
- hoe voelen de pedalen aan?
- ligt het stuur netjes en soepel in de handen?
- schakelt ie soepel?
- zijn er geen rammeltjes te horen?
- zijn er geen vreemde bijgeluiden te horen uit de motorruimte?
- start de auto goed?
- geen gepiep op gekraak tijdens het starten?
- hoe zitten de stoelen?
- hoe ziet de onderkant van de auto eruit? (Zet de auto in de hoogste stand en kijk met een zaklamp onder de auto. Probeer leidingen, subframe e.d te bekijken).
—> conclusie: tijdens het maken van een proefrit moet je een goed gevoel krijgen of juist niet. Indien je een goed gevoel krijgt, let dan vooral op de technische punten zoals de aankomende APK-keuring, en laat je niet teveel door je enthousiasme meesleuren.
Heb je ook onder de motorkap gekeken? Zag het er droog uit? Zag je lasnaden in de voorschermen? (Dat is op zich geen ramp; alle BX’en gaan daar op een dag roesten).
Heb je ook foto’s genomen van de bolide?
Succes met de keuze.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Hallo,
Het is een TD, dus basisuitvoering diesel atmosferische 1905cc dit wist ik gelukkig al
De BX gaat weg omdat de eigenaar een auto met een wat sterkere diesel wilde hebben, hij heeft inmiddels een relatief jonge Fiat kunnen kopen, en hij wou de BX eigenlijk met een beetje pijn in zijn hart naar de sloop doen maar zijn vrouw vond dat doodzonde (zij was nogal gehecht aan de auto).
Geen rare rammeltjes of kraakjes, en geen LHM-vlekken op de oprit. De auto rijdt zoals een auto hoort te rijden, ik merkte geen rare dingen op. Stuurde goed, nam bochten goed, remde onwennig (1e keer in een BX) maar wel goed. Trok niet naar één kant, trilde niet, en ook in het vooronder geen rare piep/fluit/rammel/kraak/bonk/gorgelgeluiden.
Motorblok was droog en ook schakelen ging zonder op- of aanmerkingen. Eigenlijk had ik wel een goed gevoel over de proefrit. In enthousiasme een auto kopen heb ik al een keer moeten bezuren. En foto’s volgen!
Eventueel met hogere prijs de APK er bij vond de eigenaar toch een beetje te groot risico, maar ik kreeg niet de indruk dat hij wat wou verbergen.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Het remgedrag is inderdaad even wennen. Je hoort een zompig geluid tijdens het indrukken van het rempedaal, aangezien ook de rembekrachtiging hydraulisch is. Verder leveren de remmen van een hydraulisch geveerde Citroën uitstekende prestaties!
Het is aan jou om de eerlijkheid in te schatten van de verkoper. Verbergt hij niets, dan lijkt het mij een zeer leuke wagen voor weinig geld. En bedenk daarbij dat een Diesel nog veel meer kilometers kan rijden dan dat er nu op de klok staan
Ik had je deze auto afgeraden indien je rare geluiden had gehoord en het een vettige boel onder de motorkap was…, maar het klinkt allemaal positief.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
maak een deal?
alles boven de 250 euro aan kosten om hem door de apk te laten komen van de prijs af? (liefst incl distributie riem natuurlijk)
dan heb je voor 500 euro nog steeds een goedkope kilometer vreter
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:maak een deal?
alles boven de 250 euro aan kosten om hem door de apk te laten komen van de prijs af? (liefst incl distributie riem natuurlijk)
dan heb je voor 500 euro nog steeds een goedkope kilometer vreter
Dat heb ik al besproken maar daar wou hij niet aan. Op zich is 250 euro ook geen prijs die uitnodigt tot extreme mes-op-de-keel onderhandelingen.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Gezien de omschrijvingen van de auto die je geeft, verwacht ik niet dat je honderden euro’s zal moeten uitgeven aan de APK-keuring. Maar dit alles is natuurlijk een voorspelling, dus je weet maar nooit.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Robin schreef:Jeroen28 schreef:maak een deal?
alles boven de 250 euro aan kosten om hem door de apk te laten komen van de prijs af? (liefst incl distributie riem natuurlijk)
dan heb je voor 500 euro nog steeds een goedkope kilometer vreter
Dat heb ik al besproken maar daar wou hij niet aan. Op zich is 250 euro ook geen prijs die uitnodigt tot extreme mes-op-de-keel onderhandelingen.
en ik vind dat een bx met apk eigenlijk al gauw 1000 e waard, dus ik zou het zeker doen
het klinkt alsof ze wel hart voor de auto hadden
+ met zo 1.9 diesel kun je lekker gaan klooien met frituur olie
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Jeroen28 schreef:
en ik vind dat een bx met apk eigenlijk al gauw 1000 e waard, dus ik zou het zeker doen
het klinkt alsof ze wel hart voor de auto hadden+ met zo 1.9 diesel kun je lekker gaan klooien met frituur olie
Ja, en dat tweede gaat ook zeker gebeuren Maar eerst een tijdje op gewone diesel rijden, dan weet ik in ieder geval hoe het voelt als er iets niet klopt wanneer ik op een mix van diesel en PPO rij.
piccies:
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:hij wou de BX eigenlijk met een beetje pijn in zijn hart naar de sloop doen maar zijn vrouw vond dat doodzonde (zij was nogal gehecht aan de auto).
Eventueel met hogere prijs de APK er bij vond de eigenaar toch een beetje te groot risico, maar ik kreeg niet de indruk dat hij wat wou verbergen.
Tja, dit zijn dan van die dingen dat ik mijnzelf af ga vragen
“waarom gaat mijn nek kriebelen als ik dit lees”
René van Maren schreef:Robin schreef:hij wou de BX eigenlijk met een beetje pijn in zijn hart naar de sloop doen maar zijn vrouw vond dat doodzonde (zij was nogal gehecht aan de auto).
Eventueel met hogere prijs de APK er bij vond de eigenaar toch een beetje te groot risico, maar ik kreeg niet de indruk dat hij wat wou verbergen.Tja, dit zijn dan van die dingen dat ik mijnzelf af ga vragen
“waarom gaat mijn nek kriebelen als ik dit lees”
Begrijpelijk, maar ik heb het de vrouw even rechtstreeks gevraagd toen manlief even weg was
Dat tweede, tja. Ik zou het ook niet willen. Als een auto je in principe in de weg staat wil je er met zo min mogelijk problemen van as.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Bij mij was het vroeger altijd andersom
Mijn vrouw zegt “gooi dat hok naar de sloop”
En ik zeg “zonde, we gaan hem verkopen”
Ik zou zeggen: Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop
Als ik het zo lees, zijn de APK-punten geen probleem hoewel de normale slijtagepunten wel problemen zouden op kunnen leveren, zoals de dikte van de remschijven en remblokken en de roetmeting. Zijn er vooral snelwegkilometers mee gereden of stadsverkeer/korte stukjes?
Maar ook deze punten zouden mij er niet van weerhouden de BX aan te schaffen, gezien de betrouwbaarheid van de geblazen/ongeblazen dieselmotoren.
martijn78 schreef:Ik zou zeggen: Gefeliciteerd met de nieuwe aankoop
Als ik het zo lees, zijn de APK-punten geen probleem hoewel de normale slijtagepunten wel problemen zouden op kunnen leveren, zoals de dikte van de remschijven en remblokken en de roetmeting. Zijn er vooral snelwegkilometers mee gereden of stadsverkeer/korte stukjes?
Maar ook deze punten zouden mij er niet van weerhouden de BX aan te schaffen, gezien de betrouwbaarheid van de geblazen/ongeblazen dieselmotoren.
De man rijdt er van Enschede naar Zwolle over de snelweg mee naar zijn werk, en remblokken en -schijven zijn ook weer geen giga-kostenpost. Roetmeting is misschien nog wel te ontduiken mbv. van slaolie
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm